Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Linn Axis - ny pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 15 Juni 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Huuuh...har lige fundet min gamle Axis frem fra gemmerne og lyttet til Muddy Waters Folksinger på en specialskæring - lækkert!

Pickuppen må nødvendigvis være slidt efter mange års brug, så hvad skal der så på?

Har kigget på Linns egen Addikt, som i øvrigt får meget fine anmeldelser, og hvor nålen kan erhverves for 1700 kr., men passer den på den K9 der sidder originalt monteret? Eller skal jeg skifte hele hovedet (3400 kr.  )?

Gode forslag er velkomne

Audiolab 8000A - 8000P x 2 - 8000CD - Audiovector M3 - helt klart tilspillet!
Til top Vis 8000 C's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8000 C

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Addikt nålen passer ikke på K9. K9 blev lavet til Linn hos Audio Technica, så hvis du vil have en lignende lyd, men bedre, kan du kigge på Audio Technica AT 110E eller AT 120E, der skulle lyde fremragende, og er ganske prisrimelige.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du give op til lidt over 3.000 kr. er der utallige gode muligheder.

Jeg synes dog heller ikke pladespilleren, du ejer, kan bære mere end det.

Som Søren skriver er Audio Technica'erne en god mulighed, da deres lydkarakteristika givet vil minde en del om din udtjente K9.

Men der masser af andre gode muligheder.

Lad mig liste nogle :

Goldring 1022 eller 1045 eller deres nye 2500. Priser omkring 2.000 kr for disse.

Sumiko hos hifi freaks. Der er et par high output pick upper lige omkring 2.000 kr. Også gode pick upper.

Nogle - og her kan Søren sikkert været behjælpelig, da jeg ved han var aktiv i tråden - hævder, at shure laver en god pick up i prisklassen under 1000 kr. Har ikke selv hørt den, så ved ikke nok.

Denon dl 103 kombineret med en MC riaa. Bedste valg efter min mening. Selve pcik uppen er billig. Riaa'en bliver nok relativ dyr, hvis den skal yde denne fremragende pick up retfærdighed. Har du evt. en MC riaa i forvejen?

Dynavector 10x5. Jeg bryder mig ikke synderlig om den. Men mange andre gør og er glade ved den. Koster lige godt 2000 kr.

Der er mange flere...det var bare lige de første, jeg kom i tanker om.

Med pick upper...er det også et spørgsmål om smag, særligt i de billigere prisklasser, hvor der nødvendigvis gås meget på kompromis. Så du må faktisk ud og lytte selv

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Tror desværre ikke du kan finde ny nål til en K9 længere

Bare start med en Audio Technica AT95, den er tæt på en Linn K5 som sikkert passer fint hvis du har en basik arm.

AT95 er meget billig, find den på ebay eller google, måske er der andre AT nåle som passer så du ikke behøver pille ved justeringen ?

alternativt en Denon 110

Adikt er bedre men også langt dyrere

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at du skal holde dig til en MM pickup til din Akito arm, som jeg formoder sidder på Axis. Det kan den nok bedst lide. Jeg tror at Audio Technica vil være et godt bud. Din Axis spiller lidt mod det mørke, så en Audio Technica der går lidt i den modsatte retning, tror jeg vil være godt.

Addikt er sikkert god, men jeg syntes den virker noget dyr. Ikke for at rakke ned på Linn, men de har det med at tage lidt rigeligt meget for deres navn, så jeg tror at det kan gøres lige så godt eller bedre, til færre penge.

Kom lige til at tænke på denne, som skulle være en af de japanske entusiasters favoritter http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD& ; ;Store_Code=LG&Product_Code=AT7V&Category_Code=A3

Mogens, jeg ved godt hvilken du tænker på. Tror bare personligt ikke den vil passe så godt til en Linn spille.

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej Tweaker, Mogens og kvickly

Tak for input og og råd - jeg vil kigge tingene efter.

Det nævnes på et tidspunkt, at pladespilleren "ikke kan bære mere end......" Nu ved jeg godt, at der er meget med smag og behag at gøre, men hvor god er en Linn Axis egentlig - hvad er et godt alternativ?

Spillen er med Akito arm, og nej, jeg har ingen seperat RIAA.

Axis' en blev faktisk i sin tid indkøbt i stedet for en cd spiller, da den på det tidspunkt var bedre lydmæssigt, end de cd spillere jeg umiddelbart havde i tankerne.

Måske var var jeg dengang for ensidig i mine valg, da der i mine øjne kun var én forretning i Århus der duede, men ligemeget nu.

Jeg skal bare have Axis' en op at spille bedst muligt indenfor et rimeligt budget, da jeg (stærkt inspireret af dette forum) gerne vil bruge min pladespiller igen.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at du kan få masser af vellyd ud af din Axis. En god MM pickup som hælder lidt imod det lyse, vil nok være ideelt, som nævnt. Bare husk at dyrest, ikke altid er bedst. Det er bedre at bruge en der passer lydmæssigt, end at bruge en masse penge på noget der ikke spiller i systemet.

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Dejligt at høre

Iøvrigt er jeg helt enig i det du ellers skriver - apropos tråden om guruerne.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Anbring pladespilleren i water på en væghylde

Check lejerne i armen, de kan være slidte og så behøver du slet ikke ofre en dyr pu.

Tror du har riaa i din 8000a

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

kvickly:

Jep, RIAA i min forstærker.

Check af lejer er vel bare at vride lidt forsigtigt i armen, ikke?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

8000 C skrev:

kvickly:

Jep, RIAA i min forstærker.

Check af lejer er vel bare at vride lidt forsigtigt i armen, ikke?

Du må endelig ikke vride armen..forsigtig forsigtig - du sætter nåletryk til 0 og sørger for armen svæver 1-2 mm over pladen(juster evt m/kontraloddet), monter gerne nålebeskytter eller fjern nål, ganske stille skubber og slipper du armen mod midten og den skal bevæge sig helt ubesværet hen over hele pladen..gør den ikke det, stopper undervejs, så er lejet færdig.

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Rooolig nu....jeg skal nok være forsigtig

Fin "opskrift"

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Dan

Den du linker til, ligner slet ikke min? Måske en nyere model?

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

En Adikt er pengende værd og vil være et oplagt valg. Jeg skiftede på et tidspunkt fra Adikt til Goldring 2500.
Nu har jeg en Adikt igen
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

8000 C skrev:

Dan

Den du linker til, ligner slet ikke min? Måske en nyere model?

Tør ikke sige om den findes i flere udgaver, bruger selv adikt, de ses også af og til på ebay.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

8000 C skrev:

Det nævnes på et tidspunkt, at pladespilleren "ikke kan bære mere end......" Nu ved jeg godt, at der er meget med smag og behag at gøre, men hvor god er en Linn Axis egentlig - hvad er et godt alternativ?

Axis' en blev faktisk i sin tid indkøbt i stedet for en cd spiller, da den på det tidspunkt var bedre lydmæssigt, end de cd spillere jeg umiddelbart havde i tankerne.

Måske var var jeg dengang for ensidig i mine valg, da der i mine øjne kun var én forretning i Århus der duede, men ligemeget nu.

Jeg skal bare have Axis' en op at spille bedst muligt indenfor et rimeligt budget, da jeg (stærkt inspireret af dette forum) gerne vil bruge min pladespiller igen.

Det var mig, der skrev at pladespilleren næppe kunne bære mere end en pick up til 3.000 kr.

Nu skal man selvfølgelig altid passe på med ytringer af den art. Om ikke andet så af den årsag at det under alle omstændigheder er subjektivt belagt, hvilket jeg da naturligvis altid accepterer.

Når jeg alligevel skrev det, så skyldtes det, at jeg er oplyst om, at pladespilleren er forholdsvis gammel og at du efter en længere pause med vinyl nu ønskede at støve din gamle pladespiller af på ny, hvilket jeg iøvrigt kun kan bifalde.

Når dette er sagt så generer jeg nok hverken dig eller en hvilken som helst anden ved at hævde, at pladespilleren oprindelig var en entry model fra Linn og at ydelsen derfor skal ses som sådan. At Linn så laver gode produkter på pladespillerfronten er så igen noget helt andet. Jeg har tilmed -ganske vist for ganske længe siden - haft mulighed for at høre pladespilleren, primært i sammenligning med den legendariske Linn LP 12 og her var der trods alt temmelig stor forskel.

Jeg regnede automatisk med at det var en akito arm og dette sammenholdt med, at Axis'en var en entry model, der ganske vist spiller udmærket fik mig til at konkludere, at der burde være grænser for, hvor meget man skulle ofre på en ny pick up, da jeg - for nu at være ærlig - ikke mener du vil få tilstrækkelig gavn af en meget dyr pick up til f.x. 10.000 kr på det værk/arm.

Med til denne holdning lægger mange års efaring med dette her. Det, der betyder noget på en pladespiller er i prioriteret rangorden følgende :

værk

arm

pick up.

Med andre ord så betyder armen langt mere for ydelsen end pick uppen.

Hvis du skulle ønske dig endnu bedre lyd på pladespillerfronten, så ville jeg ikke selv være det fjerneste i tvivl om hvor jeg ville lægge mine penge idag.

For nu at koge det ned så ville jeg

ganske enkelt købe en Linn Sondek majik Lp12.

For mig at se er det på ny blevet kongen.

Pladespilleren fåes i en pakke med en project arm (bryder jeg mig ikke for meget om) og en addikt pick up til cirka 22.000 kr.

Til den pris får du en pladespiller kombo, der let kan konkurrere med enhver konkurrent i prissegmentet med stor margen. (her vil enkelte nok mene noget andet; men jeg står urokkelig fast på synspukntet selv om jeg ikke selv pt. ejer en sådan)

Men man får tilmed mulighed for noget andet og for mange afgørende : den kan opgraderes til deres topmodel, der pt. regnes som absolut reference utrolig mange steder. Dette kan gøre gradvist.

Det vil sige ..man køber en relativ billig pladespiller, der er bedre end stort set alle konkurrenter i prissegmentet og opnår mulighed for at kunne opgradere ad libitum. til sammenligning så er andre dyre high end værk/combo's i  reglen færdige og tilbyder kun meget begrænsede opgraderingsmuligheder. Med Linn ved man, at de fortsætter med at lave opgraderinger og forbedringer af LP 12. Det er neverending story. Ingen konkurrenter har nogensinde tilbudt noget, der blot kommer i nærheden heraf.

Så det vil være mit bud.

Min egen drømmepladespiller er måske ikke Linn majik udgaven. Det er derimod den fuldt opgraderede Linn Sondek LP 12 med alle forbedringer inkl. keel.

Der findes naturligvis også muligheder midt imellem; særligt hvis du ønkser at købe brugt.

PS: eneste downside med Linn er at de godt ved, hvad de skal tage for tingene og de tøver endda ikke med at tage lidt ekstra. Så er man advaret. Ingen roser uden tidsler.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
8000 C skrev:

Det var mig, der skrev at pladespilleren næppe kunne bære mere end en pick up til 3.000 kr.

Nu skal man selvfølgelig altid passe på med ytringer af den art. Om ikke andet så af den årsag at det under alle omstændigheder er subjektivt belagt, hvilket jeg da naturligvis altid accepterer.

Når jeg alligevel skrev det, så skyldtes det, at jeg er oplyst om, at pladespilleren er forholdsvis gammel og at du efter en længere pause med vinyl nu ønskede at støve din gamle pladespiller af på ny, hvilket jeg iøvrigt kun kan bifalde.

Når dette er sagt så generer jeg nok hverken dig eller en hvilken som helst anden ved at hævde, at pladespilleren oprindelig var en entry model fra Linn og at ydelsen derfor skal ses som sådan. At Linn så laver gode produkter på pladespillerfronten er så igen noget helt andet. Jeg har tilmed -ganske vist for ganske længe siden - haft mulighed for at høre pladespilleren, primært i sammenligning med den legendariske Linn LP 12 og her var der trods alt temmelig stor forskel.

Jeg regnede automatisk med at det var en akito arm og dette sammenholdt med, at Axis'en var en entry model, der ganske vist spiller udmærket fik mig til at konkludere, at der burde være grænser for, hvor meget man skulle ofre på en ny pick up, da jeg - for nu at være ærlig - ikke mener du vil få tilstrækkelig gavn af en meget dyr pick up til f.x. 10.000 kr på det værk/arm.

Med til denne holdning lægger mange års efaring med dette her. Det, der betyder noget på en pladespiller er i prioriteret rangorden følgende :

værk

arm

pick up.

Hvis du skulle ønske dig endnu bedre lyd på pladespillerfronten, så ville jeg ikke selv være det fjerneste i tvivl om hvor jeg ville lægge mine penge idag.

Pladespilleren fåes i en pakke med en project arm (bryder jeg mig ikke for meget om) og en addikt pick up til cirka 22.000 kr.

Til den pris får du en pladespiller kombo, der let kan konkurrere med enhver konkurrent i prissegmentet med stor margen. (her vil enkelte nok mene noget andet; men jeg står urokkelig fast på synspukntet selv om jeg ikke selv pt. ejer en sådan)

Men man får tilmed mulighed for noget andet og for mange afgørende : den kan opgraderes til deres topmodel, der pt. regnes som absolut reference utrolig mange steder. Dette kan gøre gradvist.

Det vil sige ..man køber en relativ billig pladespiller, der er bedre end stort set alle konkurrenter i prissegmentet og opnår mulighed for at kunne opgradere ad libitum. til sammenligning så er andre dyre high end værk/combo's i  reglen færdige og tilbyder kun meget begrænsede opgraderingsmuligheder. Med Linn ved man, at de fortsætter med at lave opgraderinger og forbedringer af LP 12. Det er neverending story. Ingen konkurrenter har nogensinde tilbudt noget, der blot kommer i nærheden heraf.

Så det vil være mit bud.

Min egen drømmepladespiller er måske ikke Linn majik udgaven. Det er derimod den fuldt opgraderede Linn Sondek LP 12 med alle forbedringer inkl. keel.

Der findes naturligvis også muligheder midt imellem; særligt hvis du ønkser at købe brugt.

PS: eneste downside med Linn er at de godt ved, hvad de skal tage for tingene og de tøver endda ikke med at tage lidt ekstra. Så er man advaret. Ingen roser uden tidsler.

Det er faktisk også en adikt PU linn anbefaler til akito armen, her fra PU'ens produkt beskrivelse.

Like all Linn cartidges, Adikt is precision-engineered to protect cherished vinyl recordings whilst maximising your enjoyment of the music. It is the ideal cartridge for use with Linn’s Akito tonearm.

Jeg har selv en akito 2009 arm på mit LP12 værk med adikt pu'en, syntes det fungere yderst tilfresstillende.

Så lige en rettelse, Basic var linn's entry level pladespiller, axis var lige et par skridt op af stigen og så kom LP12

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Uenig delvis, en Majik LP12 er alt for dyr ifht hvad man får for pengene, og Keel/Radikal er vanvids priser. Der findes heldigvis alternativer på subchassis fronten og strømforsyning så det er muligt at finde en LP12 til menneske penge = billigere end en enkelt Linn opgradering, en langt bedre løsning end Axis hvis man vil ofre dette og sørger for at den er korrekt justeret.

Iøvrigt enig i værk, arm, pu rangorden, en Adikt kan man komme langt med men typisk vælger flest en MC med en medium arm eller lille strømforsyning.

I aktuel tilfælde forefindes en 8000A forstærker som forforst. i kæden så jeg ville ikke ofre 10-30K pladespiller før en bedre forstærker (ikke kritik af den Audiolab, den er ok i prisklassen) Så bare sørg for korrekt justering og en ny nål/pu..

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
mogens_oestjyll skrev:
8000 C skrev:

værk

arm

pick up.

Så det vil være mit bud.

Det er faktisk også en adikt PU linn anbefaler til akito armen, her fra PU'ens produkt beskrivelse.

Like all Linn cartidges, Adikt is precision-engineered to protect cherished vinyl recordings whilst maximising your enjoyment of the music. It is the ideal cartridge for use with Linn’s Akito tonearm.

Jeg har selv en akito 2009 arm på mit LP12 værk med adikt pu'en, syntes det fungere yderst tilfresstillende.

Så lige en rettelse, Basic var linn's entry level pladespiller, axis var lige et par skridt op af stigen og så kom LP12

Ja, du har da ret med axis'en og basic'en. Undskyld. Det var lige lidt tidlig demens, der kom ind over. Men det var dog stadig axis'en, jeg sammenlignede med LP 12. Og forskellen ml. Axis og LP 12 husker jeg som markant.

Jeg har selv ejet en lp12 -først med ittok arm, senere med Ekos arm. Værket blev opgraderet med Lingo,.

Størst betydning for den samlede lyd kom rent faktisk ikke ved skiftet fra ittok til ekos tonearm(selvom det var klart dyrest), men ved Lingo opgraderingen. Det fortæller endnu endgang, at værkets beskaffenhed betyder allermest for den samlede lyd; dernæst tonearmens beskaffenhed og sidst pick uppen og til allersidst kabelføring. (riaa holder vi lige udenfor her)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes