Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 01:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: hjælp til Surround Receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Panteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Søger en god Surround forstærker, og fandt den her. Onkyo TX-SR807 Receiver

Er det et godt valg hvis man skal have god lyd både til musik og surround ?

Ca 60% musik og 40% film

Skal nemlig bruges til at lave en hjemmebiograf med

Og så er skal den gamle stereo forstærker skiftes ud!

Synes bare at det er svært at vælge imellem alle de surround forstærkere.

Surround forstærkeren må ca. koste 6000 kr

Og så havde jeg tænkt mig de her højttalere. Det ender nok med  noget system audio. Eller et Dali sæt

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/loskomponenter/rec eiver-forstarker/TXNR807B/onkyo-tx-sr807-receiver

Ved ikke lige helt om den forstærker er rimelig til de penge?

Og hvis i har andre forslag til en anden forstærker, så kommer i bare med det

Haster lidt med svar ?

Mvh Simon

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juni 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger lige med
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juni 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Du har kigget på deres 708 model osse?   Er en generation nyere og koster ca. 500kr mere! ;-)

Onkyo 708

Man kan bl.a. få den her = Av-connection
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Panteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
Du har kigget på deres 708 model osse?   Er en generation nyere og koster ca. 500kr mere! ;-)

Onkyo 708

Man kan bl.a. få den her = Av-connection

Ja den Onkyo 708. Ser da heller ikke helt dårlig ud.

Findes der nogen steder i Herning området de handler med Onkyo forstærkere.

Synes da det er det rareste at komme ned og høre den før. Man bestemmer sig.

Panteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg en der har en Harman Kardon Av 255

Lyder den Onkyo 708 lige så godt som den Harman Kardon Av 255

Og så burde den Onkyo 708 også være mere kraftig, efter min mening.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Juni 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Nej harman og onkyo lyder ikke! ens langt fra.

Harman har typisk en mere varm amerikaner lyd med indtryk af kraftoverskud.

Prismæssigt skal du nok sammenligne 708'ern med denne harman kardon avr 460 til 6600

http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-avr-5597p.html

Med et effekt forbrug på 900watt og en spisstrøm på 35 ampære burde 460'ern dække de fleste husbehov.

En god tommelfinger regl er kig på strømforsyninget dividere med 2 derefter dividere med antal kanaler, så er du ret tæt på den rigtigt udgangs effekt.

460'ern  900watt/2= 450/7= 64,28watt pr. kanal.

onkyo 708 570watt/2= 285/7= 40,71watt pr kanal.

Hvis du skal have det nyeste inde for hdmi 1,4 og format features så onkyo/japaner.

Hvis du skal have mere "forstærker" hvor udgnagstrinnet og strømforsyningen er i mere fokus bør du nok kigge på amerikaner frem for japaner.

vh ln.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Panteren<
Jeg kender ikke så meget til Harman Kardon's receivere andet end de gamle's anlæg som er et af de der komplette systemer med forstærker plus højttalere og det gav de 6 k for 1 års tid siden. Og det spiller fint, men ingen "lir" eller ekstra funktioner og kun alm. Doldy Digital + DTS understøttelse! :-)   Men det var fint til deres behov.

LilleNørd er lidt inde på det. Vil du have funktioner såsom HDMI v1.4 med 3D understøttelse til de komne BlueRay film eller måle mikrofon til akustisk tilpasning af dine højttalere så de bliver tilpasset din stue og andre nyere funktioner, er det selvf. Onkyo'en du skal vælge.

Harman Kardon modelen er langt mere "skrabet" i funktioner, men tilbyder måske lige den "lyd" du vil foretrække? :-)
Er derfor svært for "vi andre" at vejlede på dine vegne. Du har heller ikke nævnt noget om hvilke højttalere receiveren skal kunne trække ud over at nævne nogle højttaler mærker....hvilket ikke er nogen særlig hjælp! ;-)
Men jo større højttalere, jo vigtigere er det selvf. at receiveren kan levere nok strøm til dem så lydkvaliteten ikke lider unødig.

LilleNørd< Interessant regnestykke, men hvor fik du de 900W fra? Kan ikke finde opgivelsen i HK's specs. for modellen! :-)

Og vil da osse gerne vide hvorfor lige divider med 2? Hvad kompenserer man så for?     Er bare nysgerrig! :-)

Panteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

Nej harman og onkyo lyder ikke! ens langt fra.

Harman har typisk en mere varm amerikaner lyd med indtryk af kraftoverskud.

Prismæssigt skal du nok sammenligne 708'ern med denne harman kardon avr 460 til 6600

http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-avr-5597p.html

Med et effekt forbrug på 900watt og en spisstrøm på 35 ampære burde 460'ern dække de fleste husbehov.

En god tommelfinger regl er kig på strømforsyninget dividere med 2 derefter dividere med antal kanaler, så er du ret tæt på den rigtigt udgangs effekt.

460'ern  900watt/2= 450/7= 64,28watt pr. kanal.

onkyo 708 570watt/2= 285/7= 40,71watt pr kanal.

Hvis du skal have det nyeste inde for hdmi 1,4 og format features så onkyo/japaner.

Hvis du skal have mere "forstærker" hvor udgnagstrinnet og strømforsyningen er i mere fokus bør du nok kigge på amerikaner frem for japaner.

vh ln.

Ja det har du da faktisk ret i. Må nok også hellere ind og høre de forskellige modeller. Før jeg lige bestemmer mig. Men den Harman Kardon Avr 255. Den lyder sq udemærket med et gammelt JBL 5.1 surround system. Som jeg kender en som har.

Og ellers havde jeg tænkt lidt på Pioneer Lx 72

Men kun hvis den er de ekstra penge værd ?

Men hvad ville i vælge. Hvis i havde fra 6000 - 10000 kr og gøre godt med kun på forstærker ?

Synes det kunne være rart hvis den havde et RJ45 = netværksstik

Og højttalere ender vel nok ud med det her sæt Dali http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/systemer/dali_ concept-1_hojttalersystem_sys36.htm

Håber at det er svar nok ?

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Juni 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Har bestilt Onkyo PR-SC5507 Surround processor. (kommer på Fredag og glæder mig som et barn )

da jeg kan vælge hvor kraftige mine forstærkere skal være

(har 3 STK Digital PA forstærkere til at drive mine Special byggede CV Højtalere (usa enheder)

skal dog opgraderes til at udnytte alle kanaler (9.2 setup)

http://www.av-connection.dk/?PGr=3524&ML=212

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Panteren> Jep, har osse været lidt lun på Pioneers's receivere(og her LX82 for mit vedkommende).Men ifølge LilleNørd's metamatik leverer den kun 330W/2/7= 23,6W per kanal ved brug af alle kanaler. Lyder ikke af meget og tror heller ikke rigtig at det kan passe.

Men som et andet forslag(og med din interesse for musik og effekten ud i mente) kan du osse evt. overveje en NAD. F.eks denne NAD T765 (7x80W) som burde kunne trække en del og samtidig har de nyere receiver features indbygget...pånær HDMI v1.4. Som ingen dog ved hvornår bliver aktuel eller overhovedet! :-)

Edit: Ups, bør måske lige bemærke at NAD'en ikke syntes at have HD lyd understøttelse....kan jo være en ret vigtig detalje(havde jeg ikke lige bemærket)! :-)

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Pioneer er digital klasse D forstærkere. Eller icepower om man vil

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

LilleNørd> Jep, men vil det sige at regnestykket ser anderledes ud så? ;-)

Panteren> Der er selvf. osse(for nu ligesom at remse mulighederne op) valget at købe den billigste receiver med HD lyd understøttelse du kan finde(med 5.1 pre outs) og så købe en 5 kanals effektforstærker ved siden af, til at trække højttalerne! :-)

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

De 900watt er at finde på harman kardons hjemmeside.

http://www.harmankardon.com/EN-GB/Products/Pages/ProductSupp ortDetails.aspx?PID=AVR+460%2f230

Du klikker på linket, derefter ind i owners manual om på side 27 of 28 under general powerconsumption derefter avr 460 standby<1W, 890w maximum (7chanels driven)

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Angående recivere.

Der er som jo som mange ved en helt masse proppet i dem i dag, lige fra fm tuner til video scalere div room analysing chip, dsp chip osv osv " the list goes on". 

Faktum er at alt det der er proppet i dem øger forbruget af watt. Det vil sige at det sætter støre krav til strøm forsyning.

Derudover øger alle disse komponenter også vægten på reciveren så alene derfor må man f.eks aldrig sammenligne muller mellem en 2 kanals stereo forstærker og en 7 kanald reciver baseret på vægt.

Tilbage til strømforsyning og watt. Det er for mig svært at se hvordan en reciver med et maximum powerconsumption på 570 watt (som på 708'ern) kan levere 170 watt pr kanal da 7*170 jo er 1190 watt dertil skal lægges forbrug på reciverens andre komponenter + effekttab ? sidder der en lille atom reaktor i disse typer af recivere der generere den mængde watt strømforsyningen ikke selv snupper fra stikkontakten?

Jeg kender som før hentydet ikke for meget til teknologien bag ice power forstærker derfor ved jeg ikke om "min" tommelfinger regl kan bruges på dem. Vil dog sige jeg har læst et par steder at de ikke har det samme effekttab og skulle og skulle have bedre effektivitet en alm. klasse ab forstærkere. Vil dog stadig have ret til forbehold om hvorvidt en reciver med max powerconsumption på 330 watt kan levere 7*190watt som f.eks den pioneer. Men jeg lader mig self. gerne irettesætte.

vh. ln

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Hov fandt lige dette her, det giver faktisk et fornuftig billede af hvad jeg prøver at skrive.

http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler/lyd/2524.htm

Til sammenligning vil jeg nævne at min egen surround reciver fra harman har et maximum powerconsumption på ca 1600 watt en spidsstrøm på 75 ampære og en vægt på 29-30 kg. den er over 50cm dyb trods det har den kun 7*110 watt iflg harman kardon.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Kom lige til at kigge på harmans ældre drp 2005 ssreciver med klasse d teknologi, kan se den har et maks forbrug på 1073 watt 7chanel driven og den skulle iflg harman have 7*120watt med med "tommel finger reglen" burde det være 1073/2 = 536,5/7= 76,64watt så "reglen" duer sikkert ikke på den type forstærker, Måske er det fordi der bare er mindre effekt tab i klasse d forstærkere ?

Men 1073watt som maks effekt forbrug er jo også en del mere end pioneers 330watt til at lave 7*190watt.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Panteren, helt forfra hvor stort er det rum du vil lave din hjemmebio i ? er det en kombineret stue og hjemme bio eller har du et rum for sig til hjemmebioen ?

Hvis det er en "stuebio" hvor setuppet skal bruges til stereo lytning også ville det være en hjælp at vide hvilke lydkilder du vil bruge til det også, f.kes. cd afspiller ipod venyl osv osv. Det vil også være en super oplysning hvilken musik genre du er til altså snakker vi jazz hård rock eller elektronisk musik, det kan hjælpe med at finde gode forslag til højttalere.

Hvis jeg må bevæge mig lidt på usikker grund her, og prøve med et fornuftigt forslag til hvad kunne være en spændene løsning, som jeg før har set tilfreds stille behov for rimelig surround og særdeles fornuftig stereo setup. kunne det være følgende.

1 en surround reciver en japaner i den prismæssige billige ende der dækker alle behov for formater osv. det kunne være yamaha, denon osv. det vigtige er dog den har preout 7.1 channel. (onkyo 608 har f.eks ikke) Altså finde den billigeste der virker mest fornuftig for dig.

2. et sæt surround højttalere der dækker surround lyd fornuftigt et af de sæt jeg har hørt der gør det glimrende til prisen er harman kardon hkts 11.
Der er et her til under 4.000 http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-hkts-3292p.html

3. en fornuftig stereo forstærker med "surround sound pass through" dvs en forstærker der ved tryk på en knap kan fungere som effekt forstærker når der bruges surround og bruges som stereo forstærker ved musik.Det betyder også at dine signal kilder skal kobles til din stereo forstærker så forforstærkeren i den bliver brugt til stereo frem for den der er i surround reciveren. Disse typer stereo forstærkere kan købes i alle prisklasser og de gengiver stereo lyd i overklasse frem for mellemklasse ss-recivere.

4. et sæt højttalere som både skal bruges til dit stereo lytning og som fonter i dit ss-setup.

På denne måde ville du få det gode fra begge verdner, surroundsound med fornuftig genvivelse og stereo med god forforstærker del og godt stereo setup.

Håber det giver mening.
vh. ln.

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juli 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Kan kun sige du skal ud og lytte til forstærkere og højttalere for det er i sidste ende dine egne ører der bestemmer hvad du godt kan lide!

Jeg ville mene at kombinationen af Onkyo og Dali ville give et meget lyst lydbillede, da Dali ofte er en lys højttaler!

Som andre skriver er Harman Kardon lidt mere rund og dyb i lyden i forhold til japanerne (Onkyo, Denon osv.) Jeg har selv lige købt en Harman Kardon AVR 460 og jeg har ikke fortrudt et eneste sekund! Den spiller sammen med mine Dali IKON 7 og Dali Vokal 2, samt Concept 2(baghøjttalere, som skal skiftes ud med W2 eller IKON 1).

Det skal nævnes til Harman Kardon's fordel at der jo er USB indgang i den, som tillader softwareupgrade og jeg har erfaret at de kommer med en upgrade til september, som gør at deres AVR 460 og opefter kommer til at understøtte HDMI 1.4 standarden.

Du må forresten ikke købe 255 eller 355, de er en del af den gamle serie og kan ikke opgraderes til 1.4, Mener at 360'eren også kan opgraderes.

Dali IKON 7 Mk1
Dali IKON Vokal 2
Dali IKON Sub
Dali Concept 2
Harman Kardon AVR 460
Apple TV 2. Gen
Til top Vis SAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SAndersen

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Wauw....så lige den her: Rotel 1075 THX(5x120W 8ohm alle kanaler samtidigt) til 6999,-

Ærgrer mig nu lidt over jeg ikke opdagede dette tilbud inden jeg brugte "HIFIi pengene" til noget andet! ;-(

Duxdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juli 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Kender ik til andre surround forstærkere, men min vens onkyo TX-sr507 til sølle 2500kr, kan sgu noget

Og når man ser film lyder det os rigtig godt, rigtig meget surround effekt.

Tror en TX-SR807 f.eks er rimelig god:)

Til top Vis Duxdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duxdk

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum