Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 17:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hjælp til ny pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xpender
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hej alle..
Jeg har i noget tid haft lånt min fars gamle pladespiller, men nu må det være tid til at jeg får min egen.
Jeg er studerende, og bor i en lille lejlighed, så halvdelen af mit anlæg (læs: gulv og center højttaler, samt subwoofer) står
hjemme ved mine forældre, og jeg bruger pt mine baghøjttalere som front.

Jeg søger derfor ikke en high-end pladespiller, men vil heller ikke have noget, som jeg alligevel skal ha skiftet ud, den dag
jeg får sat mit anlæg ordentligt sammen igen.

Har kigget lidt på en NAD
C555i
, da min far har NAD anlæg, og jeg synes det lækkert.

Har også kigget på en billigere Pro-Ject Debut III

Håber i kan komme med fordele, eller ulemper ved disse, eller komme med helt andre forslag.

På forhånd tak

/steffen

PS. Spiller mest nye plader, men har også nogle gamle, ved ikke om det har noget at sige, men nu ved i det
Til top Vis xpender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xpender

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hej Steffen

Jeg var selv i den situation for et par år siden. Jeg ville klart kigge brugt. Der er rigtig mange lækre pladespillere derude som
kan fåes for en billig penge. Der er selvfølgelig Pro-Ject som laver fornuftige spillere (har selv hat en), du kan også kigge rega
(som jeg også har haft en af), eller måske Technics 1210. Det kommer meget an på hvad du vil give. husk at pickup'en også
har rigtig meget at sige i denne sammenhæng.

Jeg er ikke selv nogen ekspert, men lærer hele tiden lidt mere og bliver lidt klogere på denne del af hifi-universet.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

xpender
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det virker lidt uoverskueligt at skulle købe brugt, og skifte alle mulige dele.
Er de 2 jeg linkede, slet ikke noget ved?

/steffen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

De to du linker til virker vel dybest set som en pladespiller skal , men er nok temmeligt kedelige (*1) -  hvis du er i tvivl om du indenfor en given tid skal udskifte den alligevel ville jeg købe den Pro-ject du linker til

Nu skriver de ikke hvilken PU der er med - men det kan ikke gå helt galt til prisen

Tør du kaste dig ud på brugtmarkedet, er der oceaner af temmeligt gode ting i den prisramme du har sat op

*1 Der er ikke spor bling bling effekt i nogen af dem, den kan det en pladespiller skal og ikke mere

xpender
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Altså er først færdig med min kandidat om 3 år, så kommer nok ikke i en større lejlighed før.

Men du mener at den Pro-ject er bedre end NAD'en?

Der står inde på hjemmesiden at Pro-Ject'en er uden Riaa. Skal jeg så købe en ekstern og koble til, og har i nogen farvoritter
der?
Jeg har indgang til pladespilleren i min forstærker, men riaa gør vel stadig en forskel?

/steffen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Om du skal købe en RIAA kommer an på hvad du slutter pladespilleren til -  Har apparatet en PHONO indgang, er der temmeligt sikkert en RIAA del indbygget -  skulle det endeligt være ville jeg snuppe en DENON DP300F  frem for de 2 du linker til ,  men ok, jeg er nok lidt forudindtaget med min antikke Denon DP47

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hvad med en B&O ? Jeg har ikke selv noget specielt forhold til dem, men de er vel relativt nemme at gå til og ikke mindst betjene...

Du behøver jo ikke skifte alt muligt bare fordi du køber brugt. Jeg er sluppet meget heldigt afsted med en del af mine køb, og hvis de ellers er blevet behandlet pænt holder sådan en "plov" jo en menneskealder...

Hvilket prisleje befinder vi os i? Og er der nogle særlige ønsker/krav du har en en pladespiller?
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

xpender
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2010 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Prismæssigt ligger vi nok omkring 3500 - 4000,-

Og ved som ikke hvad jeg har af krav, selvfølgelig skal det lyde ordentligt, og så gør det jo heller ikke noget, hvis den pynter
på værelset.

/steffen

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juni 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

NAD'en er sikkert fin, men er i bund og grund en Rega, og så en lille smule dyrere. Pro-Ject laver ganske udmærkede pladespillere. Hvis du vil have automatik er Denon'en sikkert udmærket, og den har en indbygget RIAA.

Men for the real deal ville jeg sætte mine penge på en Rega. Her får du indenfor samme mærke en færdig pakke. At du helst vil købe nyt forstår jeg udmærket, det befrier dig for risikoen med at der kunne være noget galt, og du behøver ikke tænke på om noget skal serviceres det første stykke tid - og ellers er det indenfor garanti.

Jeg ville foreslå en Rega P2 til 2.500 kr., dertil en Rega Bias2 pickup til 500 kr., eventuelt en Elys2 til 1.000 kr. Og Rega laver såmænd også en billig RIAA hvis du har brug for sådan en, nemlig en MiniFono til 600 kr. Priserne er set hos www.audiocompagniet.dk.

Men egentlig tror jeg ikke du er dumt gående med nogen af dem. Denon ville jeg udelukkende vælge hvis du vil have automatik. Skulle du vælge NAD eller Pro-Ject vil en Cambridge 540P RIAA (hvis du mangler phono indgang) være udmærket. Pickup har de også begge, selv om den på Pro-Ject måske nærmest bare er sat på for at den kan spille (fordi mærke/model ikke er nævnt).

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

xpender
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Så falder valget vel på en Raga P2. Hvor stor forskel tror du der er fra 2'eren til 3'eren? Er det noget der er værd at smide de
ekstra penge i, for så måske at blive mere fremtidssikret?

/steffen

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Juni 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Ærgeligt at du bor så langt væk fra mig. Ellers ville jeg have lånt dig en Technics SL1210 med en SME 3009 SII tonearm på. Smid en denon dl-160 eller dl-103 og du er rigtigt godt kørende.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Juni 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

En Technics 1210 er uendeligt meget mere interessant end Rega 2 og 3.

Køb brugt - der får du klart mest lyd for pengene!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juni 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

xpender skrev:
Så falder valget vel på en Raga P2. Hvor stor forskel tror du der er fra 2'eren til 3'eren? Er det noget der er værd at smide de ekstra penge i, for så måske at blive mere fremtidssikret?

Jeg må indrømme at jeg ikke kender til forskellen lydmæssigt, men plinten er bedre, tallerknen er af glas (modsat træ), bedre motor, og en bedre arm. Bedre all-in-all altså. Jeg vil da tro at den er de 1.500 kr. mere værd, uden tvivl. Men så skal du nærmest op på en Elys2 for at kvaliteten følger, og måske også en bedre RIAA. Det kan dog også være den første byggesten, og så følger bedre pickup og RIAA efter senere.

Technics'en har mange fortalere, og jeg skal ikke benægte at den kan noget, men man skal også kunne forlige sig med det industrielle design  Og den højere pris.

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hey, er du kommet tættere på noget? Jeg vil sige, at det er en spændende verden at begive sig ind i. Dog er der utroligt meget forskel på de forskellige spillere. Jeg troede dengang (for et par år siden) da jeg startede på vinyl, at det er lettere at finde det rigtige fra starten, men jeg synes ikke engang nu, at jeg ved nok om hvad det forskellige er, så måske er det i virkeligheden bare at starte et sted, måske skal man "bare" kaste sig ud i det og så prøve sig lidt frem, så måske er det ikke vigtigt, om det lige bliver det ene eller det andet. Dog vil jeg stadig opfordre til at købe brugt, da man får så enormt meget mere for pengene, og man taber ikke så meget hvis (når) man skal af med den fordi man vil opgradere.

Bare et par tanker sådan en lørdag aften.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Enig med tidligere kommentar, der findes en del B og O som kunne være sjovt, og her er der en reel klassiker:

http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=1&ItemI d=1919148&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemL ist%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d1%26DC%3d1%26CPIn%3d0%26I Sz%3ds%26PSz%3ds%26PSzG%3ds%26SO%3d3%26ST%3d0%26ArId%3ds%26I gId%3d154%26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d1%26FCId%3d1%26FTex t%3d%26LLan%3ds%26New%3d0%231919148EndTagRU

Giv den en ny nåleforpart og du har en maskine som griner af de der Rega'er og Project'er.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Enig med tidligere kommentar, der findes en del B og O som kunne være sjovt, og her er der en reel klassiker:

http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=1&ItemI d=1919148&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemL ist%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d1%26DC%3d1%26CPIn%3d0%26I Sz%3ds%26PSz%3ds%26PSzG%3ds%26SO%3d3%26ST%3d0%26ArId%3ds%26I gId%3d154%26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d1%26FCId%3d1%26FTex t%3d%26LLan%3ds%26New%3d0%231919148EndTagRU

Giv den en ny nåleforpart og du har en maskine som griner af de der Rega'er og Project'er.

Definer "griner"...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes