Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 00:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Skal en LP spilles til? :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Måske dagens dummeste spørgsmål

Men igår modtog jeg følgende LP:
Eva Cassidy - Songbird 180 Gram Heavyweight Vinyl
Limited Edition Pressing
Pure Virgin Vinyl Analogue Pressing
Same Day Plating and cutting of the laquers to minimize groove echo and loss of high frequencies

efter at have puttet børnene gik jeg straks ned til anlægget og smed den på.
Men den lød ganske fæl- lyden var direkte forvrængende - og det lød virkeligt ringe.

men jeg lod den spille igennem på begge sider, og da jeg så skulle høre side A igen - så lød den meget bedre.

Er det bare mit anlæg der er blevet varmt? eller er det muligt at den skulle køres en tur først inden den er klar?

Altså vi taler ikke små detaljer, men virkeligt hørbare detaljer.
hvor det mest af alt minede om distortion og underligt stereobillede hvor lyden næsten kom skrattende ud
(ikke støv men mere som overforstærket signal)...

Har nogle af jer andre oplevet noget lignende?

vh

Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar.

 Det burde ikke lyde direkte grimt men der kan godt være nogle " pops " der giver lidt knas i starten, små grater der skal slibes væk men det skal lyde rigtigt fra starten af.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Hej Ronni

Der er ikke tale om at pladen skal spilles til. Lp en er fyldt med statisk elektricitet og derfor lyder den dårligt.  Jeg selv benytter mig af en maskine som fjerner magnetisme - både statisk og andet - magnetismen skulle ifølge Stereophiles  Michael Fremer komme fra den sorte maling som er i pladen. I dit tilfælde er det statisk elektricitet. Når jeg har behandlet mine plader med afmagnitisering lyder de som en meget bedre presning og mine venner tror det er løgn i en a - b test.

Hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

En alm. kulfiber børste, tager også en stor del af det... Men jeg har også god erfaring med at bruge forede sleeves. De er angiveligt coatede med et eller andet antistatisk?
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

sosaudio skrev:
Hej Ronni

Der er ikke tale om at pladen skal spilles til. Lp en er fyldt med statisk elektricitet og derfor lyder den dårligt.  Jeg selv benytter mig af en maskine som fjerner magnetisme - både statisk og andet - magnetismen skulle ifølge Stereophiles  Michael Fremer komme fra den sorte maling som er i pladen. I dit tilfælde er det statisk elektricitet. Når jeg har behandlet mine plader med afmagnitisering lyder de som en meget bedre presning og mine venner tror det er løgn i en a - b test.

Hilsen Ole

et plasticmateriale kan da ikke blive magnetisk - så der er vel tale om en sprogforbistring her



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
sosaudio skrev:
Der er ikke tale om at pladen skal spilles til. Lp en er fyldt med statisk elektricitet og derfor lyder den dårligt.  Jeg selv benytter mig af en maskine som fjerner magnetisme - både statisk og andet - magnetismen skulle ifølge Stereophiles  Michael Fremer komme fra den sorte maling som er i pladen. I dit tilfælde er det statisk elektricitet. Når jeg har behandlet mine plader med afmagnitisering lyder de som en meget bedre presning og mine venner tror det er løgn i en a - b test.

et plasticmateriale kan da ikke blive magnetisk - så der er vel tale om en sprogforbistring her

Igen et område der aftvinger en heftig debat...

http://www.6moons.com/audioreviews/furutech5/demag.html

http://www.6moons.com/audioreviews/furutech8/demag.html

En vinylplade kan jo være ganske statisk ladet - mon det er det man kommer til livs? Jeg havde nok selv sådan et apparat stående, hvis ikke det kostede den svimlende sum af vist nok omkring 17.000 kr. i Europa - jeg kan godt overbevises om at det giver noget når Michael Fremer ytrer sig om det, men jeg kan ikke forstå at det skal koste så mange kroner at realisere et sådant apparat

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

En del af de nyere LP'er kan nyde rigtig godt af en rens inden første afspilning.

Ellers vil jeg også mene af en god børste kan løse meget. 

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Luggelaj skrev:
En del af de nyere LP'er kan nyde rigtig godt af en rens inden første afspilning.

Jeg vasker som regel også de nye plader inden afspilning. Gør jeg det ikke er der som regel flere ticks & pops end sædvanligt.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen,
Tusind tak for de mange svar!

Det giver jo mening at pladen skal vaskes / renses / børstet inden brug.

Omend jeg så brugte pickuppen til at "rense" min med :-)

Det var virkelig en "åbenbaring" anden gang jeg hørte den omtalte plade.

Vil prøve at vaske den i aften (hvad bruger i til at vaske dem i? alm. opvaskevand + blød børste eller?)

vh, og god weekend!
Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

hej

Det er jernpartiklerne i den sorte maling som farver lp´en sort der blive magnetiske og derved påvirker omgivelserne.

hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Statisk elektricitet har ikke noget med magnetisme at gøre... I hvert fald ikke når den allerede er opladet på et materiale.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Vil prøve at vaske den i aften (hvad bruger i til at vaske dem i? alm. opvaskevand + blød børste eller?)

Min genbo gør det på den manuelle måde: Lunkent vand, en blød børste (ikke de kradsbørstige plastiske), og så lidt sulfo uden glycerin - uden glycerin idet det ellers kan efterlade "pletter". Skrub rundt med rillerne, i begge retninger, og undgå at få alt for meget vand på label'en. Skyl af, og tør forsigtigt af med et bomuldshåndklæde der har været vasket mange gange (= suger godt) i rillernes retning (også begge veje).

Han får ikke så meget ud af rillerne som jeg gør med ultralyd, men det er i hvert fald bedre end slet ikke, og du kommer også af med eventuel statisk elektricitet.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

ronnih skrev:
Vil prøve at vaske den i aften (hvad bruger i til at vaske dem i? alm. opvaskevand + blød børste eller?)

Han får ikke så meget ud af rillerne som jeg gør med ultralyd, men det er i hvert fald bedre end slet ikke, og du kommer også af med eventuel statisk elektricitet.

 

Ultralyd. Damn, det lyder sgu high tech. Jeg har også kun gjort brug af opvaskevand og en blød børste, og det er fint for mig. Nu køber jeg så heller ikke specielt mange nye plader. Er mest efter de billige brugte fra sidste årtusind 

 

Ronnih - Har du en børste til din PU? Det kan altså også hjælpe meget at få fjernet snavs fra din PU.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Luggelaj skrev:
Ultralyd. Damn, det lyder sgu high tech. Jeg har også kun gjort brug af opvaskevand og en blød børste, og det er fint for mig. Nu køber jeg så heller ikke specielt mange nye plader. Er mest efter de billige brugte fra sidste årtusind 

Det er netop ved de billige brugte at rensning giver mest  Hvor min genbo har måttet give op går min ultralydsløsning ind og fjerner endnu mere.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Wymax

 Hvad er det for en ultralyd renser du har, jeg syntes de er dyre hvis de skal kunne tage en lp.

 Jeg har en mindre model som jeg har prøvet at rense singler med og kan kun give dig ret - det viker og er MEGET skånsom mod pladen.

 

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:
Wymax

 Hvad er det for en ultralyd renser du har, jeg syntes de er dyre hvis de skal kunne tage en lp.

Der findes jo en "officiel" model, men jeg synes den er alt for dyr - men hvad ved jeg.

Jeg har fundet inspiration i et par andre tråde vedr. ultralydsrensning, og min model ser sådan ud:

http://img514.imageshack.us/img514/6135/img0334ra.jpg

Det er et kar på 6,5 liter, sikkert ikke meget anderledes end dit, bare større. Der kan lige præcis være en LP, og så kan der være ca. 7 i bredden så man vasker flere ad gangen. Og så bruger jeg min gamle Moth RCM til at suge-tørre pladerne med, men her kan man lige så godt anvende et godt bomuldshåndklæde, vil jeg tro.

Kostprisen var 2.800 kr. for karret (købt via eBay i Tyskland), og så skal der noget motorværk til - hos mig realiseret med en såkaldt planet-motor (købt i en hobbybutik) og en strømforsyning på godt 0,5 volt så vidt jeg husker.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Ok, det var ikke så galt. Jeg overvejede om man kunne flytte ultralyd delen til et større kar. Men din løsning er nok bedre.

 Offtopic

 Hvis du bruger barberblad skraber så prøv at rense de brugte blade i ultralyd, du vil forbavses over resultatet.

 Unskyld trådstarter, tilbage til emnet.

 

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har også oplevet at mange nye presninger kan lyde harske eller har mere "knas" på en man umiddelbart forventer. Jeg renser derfor altid en plade på min pladerenser før jeg hører den. Også selvom den er købt brugt.

Jeg mener at jeg mere eller mindre har ødelagt ellers udemærkede plader før jeg fik min pladerenser.

Der er også nogle der renser deres plader hver gang de skal afspilles - det gider jeg dog ikke. Typisk er én rensning fint. Hvis det er en plade man tit hører, så er det måske en god ide at rense den jævnligt. Det er min erfaring.


__________________
Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
Til top Vis pvh1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pvh1987
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:
Ok, det var ikke så galt. Jeg overvejede om man kunne flytte ultralyd delen til et større kar. Men din løsning er nok bedre.

Jeg vil tro at det skal passe med mængden af transducers til mængden af vand - tror nok der sidder 3 i mit kar for at kunne "drive" vandmængden.

Nullergøj skrev:
 Hvis du bruger barberblad skraber så prøv at rense de brugte blade i ultralyd, du vil forbavses over resultatet.

Inden jeg forsøgte mig med ultralyd til vinyl så jeg en video på youtube hvor man rensede en svensknøgle. Også ganske imponerende

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Der er også nogle der renser deres plader hver gang de skal afspilles - det gider jeg dog ikke. Typisk er én rensning fint. Hvis det er en plade man tit hører, så er det måske en god ide at rense den jævnligt.

Jeg nøjes også med én gang rens, med mindre de stadig knaser mærkbart, så prøver jeg igen. Men ja, det kunne da være de skulle have engang imellem også.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes