Sendt: 27 Maj 2010 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Jeg har tit tænkt på, om en subwoofer der gengiver 20-100hz med autoritet og uden nogen form for forvrængning vil give et mere imponerende resultat end en sub der spiller ned til 15hz på bekostning af det øvrige register. |
|
|
"Alt andet lige" er det da en fordel at række så dybt som muligt, men som du lidt er inde på er alt andet sjældent lige - i praksis kan du ofte opleve at den dybeste bas kommer på bekostning af gengivelsen ved højere frekvenser. Det gælder for så vidt både high-end systemer hvor vi taler om 20 Hz vs 15 Hz, men også billigere subwoofere hvor man kunne sige det samme om 25 eller 30 Hz vs 20 Hz - jeg vil hellere have en præcis, kontant og detaljeret bas, der hænger sammen med den øvrige lyd, end være sikker på at have de aller-aller dybeste toner med, hvis jeg er nødt til at vælge. Hvorvidt man kan få begge dele, vil nok altid være en subjektiv vurdering - dét der er tør, kontant bas for nogle, er slasket mudderbas for andre - det er et spørgsmål om præferencer.
Når det er sagt, så skal man lige huske at indregne room gain, en sub der ruller af ved 20 Hz i et lyddødt rum, kan godt vise sig at have pænt niveau ved 15 Hz i praksis, alt efter det rum den sættes ind i. Eksempelvis ruller M&K's subwoofere ret tidligt af, fordi room gain er indregnet i konstruktionen i modsætning til en hel del andre subwoofere der nærmest er designet til at bruge rumkorrektion, i stedet for at være designet til at fungere godt i praksis som de er. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|