Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 22:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Mængde af "< 20hz" i film? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Er der nogle herinde som har lavet direkte A/B sammenligninger eller lignende af hvor meget man virkelig får ud af det sub-
20hz materiale der måtte være på film? Når vi snakker subwoofere er det jo typisk de 4-5hz under 20hz som koster 70% af
budgettet, men er det virkelig noget man rent faktisk hører i film?
Jeg har tit tænkt på, om en subwoofer der gengiver 20-100hz med autoritet og uden nogen form for forvrængning vil give et
mere imponerende resultat end en sub der spiller ned til 15hz på bekostning af det øvrige register.

Tag f.eks. JBL Synthesis top-modellerne. Det er store 18" subs som ikke går en dag under 20hz, men alligevel bliver de
brugt i deres største Everest-hjemmebiosystemer til over en million kroner.

Men ville da lige inddrage jer i mine tanker og høre om I har nogle inputs :)

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Jeg har tit tænkt på, om en subwoofer der gengiver 20-100hz med autoritet og uden nogen form for forvrængning vil give et
mere imponerende resultat end en sub der spiller ned til 15hz på bekostning af det øvrige register.

"Alt andet lige" er det da en fordel at række så dybt som muligt, men som du lidt er inde på er alt andet sjældent lige - i praksis kan du ofte opleve at den dybeste bas kommer på bekostning af gengivelsen ved højere frekvenser. Det gælder for så vidt både high-end systemer  hvor vi taler om 20 Hz vs 15 Hz, men også billigere subwoofere hvor man kunne sige det samme om 25 eller 30 Hz vs 20 Hz - jeg vil hellere have en præcis, kontant og detaljeret bas, der hænger sammen med den øvrige lyd, end være sikker på at have de aller-aller dybeste toner med, hvis jeg er nødt til at vælge. Hvorvidt man kan få begge dele, vil nok altid være en subjektiv vurdering - dét der er tør, kontant bas for nogle, er slasket mudderbas for andre - det er et spørgsmål om præferencer.

Når det er sagt, så skal man lige huske at indregne room gain, en sub der ruller af ved 20 Hz i et lyddødt rum, kan godt vise sig at have pænt niveau ved 15 Hz i praksis, alt efter det rum den sættes ind i. Eksempelvis ruller M&K's subwoofere ret tidligt af, fordi room gain er indregnet i konstruktionen i modsætning til en hel del andre subwoofere der nærmest er designet til at bruge rumkorrektion, i stedet for at være designet til at fungere godt i praksis som de er.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes