Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 11:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny Pickup / Ny Riaa? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Her kommer lige et spørgsmål som måske ikke har et facit - men jeg prøver alligevel :-)

Den analoge del af mit anlæg består af en Project RPM4, bliver forstærket af den indbyggede MM RIAA i min Rega Mira 3
forstærker.

Min PU er en Teknifi K1.
(Se evt. link i min signatur)

Nå men jeg har gået og tænkt lidt over hvordan jeg kunne forbedre mit setup i forhold til den analoge del, derfor er mit
spørgsmål om jeg vil få mest ud af / størtst ændring ved at:
1. Købe en ny Pickup? (fx. en dynavector 10X5 som stadig kan forstærkes af en MM RIAA (High Output MC)
2. Købe en ny Riaa med rør, fx. denne her kina fætter: YAQIN MS-12B MM RIAA


Den omtalte rørfætter er jo en ret "billig" investering, og måske vil den ændre lyden positivt i forhold til at der kommer et
par rør ind i kæden?

Pickupen - sådan en dynavector koster jo noget mere, men er det overkill i forhold til resten af mit udstyr?
findes der alternativer som slå K1'eren, men som ikke koster over 2000 kr.?


ha en god dag
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 732
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke RIAA´en, men kineser udstyr med rør skuffer ofte. Det eneste kinesiske udstyr jeg har haft succes med er Xindak.

Men min holdning er, det er lidt synd at købe så fin en pick up som 10x5 nu er. Og så "kun" have en middelmådig RIAA til at trække informationer
ud af pick up´en.
Så jeg vil helt klart invester i en god RIAA fra starten, så vælge pick up derefter.
Lige nu har jeg selv en HEED Questar MM, som faktisk er ganske god til prisen(2495kr). Sammen med en Denon dl-160 pick up(995kr), har jeg en
undeholdende kombination.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Enig med Mads57.

Køb en god - gerne rør - RIAA, og spar derefter sammen til en god PU. K1'eren er en lidt speciel pickup. Den er hverken specielt korrekt eller detaljeret, men den har masser af drive, og excellent timing. Jeg havde en for et par år siden. Jeg synes den er god til enkel rock, men i virkeligheden ikke til så meget andet. Hvis du gerne vil have den samme spillestil, menflere detaljer kan du evt opgradere til K3. Ortofon's OM serie er også god.

Mht. RIAA, der er masser af muligheder:
ProJect TubeBof, Bellario, MiniMax...

Hvis du har mod på at bygge selv (det er ikke svært) kan jeg anbefale World Design Phono3.




__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
olet
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej Ronnih
Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at det ikke er en K1, du har på din grammofon, men en K3 Man kan kende den på plastikfronten - på en K1
går plastikkappen hele vejen rundt om fronten af huset og på en K3 sidder der blot en tynd plade ude på fronten...som på din. Jeg har dem begge to    
i samlingen herhjemme.
Venligst

__________________
Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg, at jeg ved!
Til top Vis olet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olet
 
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Put i kurv: Tekni-fi riaa


__________________
We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle!
Tak for alle jeres svar!

Ang. kinesergrej - så tror jeg også jeg holder mig fra det - det er lidt for risikabelt om man køber kvalitet eller bare katten i
sækken.

At min PU er en K3 - betyder det noget? - går udfra den er bedre end K1 - men hvad er der ellers at sige om den??

Vedr. Tekni-fi RIAA, så har jeg hørt både godt og skidt om den :-).
Men når det så er sagt, så kan jeg ligesom fornemme at det svageste led i kæden pt er min indbyggede RIAA? (eller er det i
virkeligheden min PU? ).

Så er næste spørgsmål så bare om hvor højt man skal op i pris inden investeringen i en ny RIAA kan forsvares i forhold til
udbyttet?

:)

Vh
Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
olet
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hej
Din K3 er en rigtig fin pu - spiller med laaaangt større lydbillede end K1 - og med bedre top og ikke så grovkornet - ikke mindst. Når det så er sagt,
så synes jeg ikke, at den hamler op med en Dyna 10x5....K´erne er i mine ører langt bedst på en Spacedeck - de er lidt grå i det på feks. en Rega
og Project som din...Dynaen er mere "glat" og hurtig.....mere rigtig og farverig i de her ører - jeg har for kort tid siden haft fornøjelsen af at lytte K3
og Dyna 10x5 op mod hinanden. Grundlæggende er det jo et "billigt" vinyl set-up, du har, som også er en super begyndelse....men også et set-up
man hurtigt vokser fra, hvis man bliver bidt at vinylen - og det er vel dilemmaet Jeg ville gå op til en 10x5 på den grammofon du har og så ikke
mere end det - ellers hedder det er bedre værk - kan se, at der er en 10x5 til salg på KSB til en fin pris. Hvad har du hørt dårligt om Tiny tube?? Jeg
kender den særdeles godt
Venligst

__________________
Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg, at jeg ved!
Til top Vis olet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olet
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hej Ole!

Ja du har ret i at det jo er tanken om at det kan blive bedre, som drager mig mod diverse opgraderingstanker :).

Men ja det er et begynder setup, og måske skal det også forblive sådan. Måske jeg bare skal se mig tilfreds med det som det
er, også engang når tid og "tid" tillader det, så skifte hele afspilleren med en ny afspiller, og på den måde undgå diverse
tweaks, som jo tilsammen hurtigt kan løbe op i et større beløb!

vh
Ronni

Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Med lidt ekstra penge kunne du eventuelt overveje en Thorhauge rør MM RIAA. Skulle du ville over på MC senere køber du bare hans step-up.

http://www.thorhauge-audio.dk/lowcoast%20riia-mc.htm - koster 3.500 kr.

Eller hold øje med brugtmarkedet, se om der kommer nogle interessante ting op, f.eks. er der faktisk en Tekni-Fi Tiny Tube til salg lige nu: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22808&P N=20. Om det så er det rigtige for dig kan du jo kun selv afgøre

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej!
Jeg kan sige at jeg har særdeles gode erfaringer med kina grej: Jasmine Audio LP2.0SE er en fornøjelse at lytte til. Den skal modificeres med et par Angela tinfoil-PP caps til usd 7,50/stk i udgangen. Den kan bruges til det hele både lo output MC og alle MM. Jeg bruger den sammen med Denon DL-S1 (0,16mv) med overbevisende resultat.
Man kan finde en på fleabay for eur. 500,- af og til!

Kommer du forbi Horsens er du/i velkommen til en lytter.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at man skal være lidt forsigtig med at diske den Yaqin. Prøv lige at søge lidt på den. Der er flere der mener at den
pelser flere af de kendte og anerkendte, såfremt man skifter rørene.

Bare et eksempel her link
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes