| Forfatter |
|
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Her kommer lige et spørgsmål som måske ikke har et facit - men jeg prøver alligevel :-)
Den analoge del af mit anlæg består af en Project RPM4, bliver forstærket af den indbyggede MM RIAA i min Rega Mira 3
forstærker.
Min PU er en Teknifi K1.
(Se evt. link i min signatur)
Nå men jeg har gået og tænkt lidt over hvordan jeg kunne forbedre mit setup i forhold til den analoge del, derfor er mit
spørgsmål om jeg vil få mest ud af / størtst ændring ved at:
1. Købe en ny Pickup? (fx. en dynavector 10X5 som stadig kan forstærkes af en MM RIAA (High Output MC)
2. Købe en ny Riaa med rør, fx. denne her kina fætter: YAQIN MS-12B MM RIAA
Den omtalte rørfætter er jo en ret "billig" investering, og måske vil den ændre lyden positivt i forhold til at der kommer et
par rør ind i kæden?
Pickupen - sådan en dynavector koster jo noget mere, men er det overkill i forhold til resten af mit udstyr?
findes der alternativer som slå K1'eren, men som ikke koster over 2000 kr.?
ha en god dag
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg ikke RIAA´en, men kineser udstyr med rør skuffer ofte. Det eneste kinesiske udstyr jeg har haft succes med er Xindak.
Men min holdning er, det er lidt synd at købe så fin en pick up som 10x5 nu er. Og så "kun" have en middelmådig RIAA til at trække informationer
ud af pick up´en.
Så jeg vil helt klart invester i en god RIAA fra starten, så vælge pick up derefter.
Lige nu har jeg selv en HEED Questar MM, som faktisk er ganske god til prisen(2495kr). Sammen med en Denon dl-160 pick up(995kr), har jeg en
undeholdende kombination.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Mads57.
Køb en god - gerne rør - RIAA, og spar derefter sammen til en god PU. K1'eren er en lidt speciel pickup. Den er hverken specielt korrekt eller detaljeret, men den har masser af drive, og excellent timing. Jeg havde en for et par år siden. Jeg synes den er god til enkel rock, men i virkeligheden ikke til så meget andet. Hvis du gerne vil have den samme spillestil, menflere detaljer kan du evt opgradere til K3. Ortofon's OM serie er også god.
Mht. RIAA, der er masser af muligheder: ProJect TubeBof, Bellario, MiniMax...
Hvis du har mod på at bygge selv (det er ikke svært) kan jeg anbefale World Design Phono3.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
olet Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ronnih
Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at det ikke er en K1, du har på din grammofon, men en K3  Man kan kende den på plastikfronten - på en K1
går plastikkappen hele vejen rundt om fronten af huset og på en K3 sidder der blot en tynd plade ude på fronten...som på din. Jeg har dem begge to
i samlingen herhjemme.
Venligst __________________ Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg, at jeg ved!
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum


Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Put i kurv: Tekni-fi riaa
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa alle!
Tak for alle jeres svar!
Ang. kinesergrej - så tror jeg også jeg holder mig fra det - det er lidt for risikabelt om man køber kvalitet eller bare katten i
sækken.
At min PU er en K3 - betyder det noget? - går udfra den er bedre end K1 - men hvad er der ellers at sige om den??
Vedr. Tekni-fi RIAA, så har jeg hørt både godt og skidt om den :-).
Men når det så er sagt, så kan jeg ligesom fornemme at det svageste led i kæden pt er min indbyggede RIAA? (eller er det i
virkeligheden min PU? ).
Så er næste spørgsmål så bare om hvor højt man skal op i pris inden investeringen i en ny RIAA kan forsvares i forhold til
udbyttet?
:)
Vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
olet Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Din K3 er en rigtig fin pu - spiller med laaaangt større lydbillede end K1 - og med bedre top og ikke så grovkornet - ikke mindst. Når det så er sagt,
så synes jeg ikke, at den hamler op med en Dyna 10x5....K´erne er i mine ører langt bedst på en Spacedeck - de er lidt grå i det på feks. en Rega
og Project som din...Dynaen er mere "glat" og hurtig.....mere rigtig og farverig i de her ører - jeg har for kort tid siden haft fornøjelsen af at lytte K3
og Dyna 10x5 op mod hinanden. Grundlæggende er det jo et "billigt" vinyl set-up, du har, som også er en super begyndelse....men også et set-up
man hurtigt vokser fra, hvis man bliver bidt at vinylen - og det er vel dilemmaet  Jeg ville gå op til en 10x5 på den grammofon du har og så ikke
mere end det - ellers hedder det er bedre værk - kan se, at der er en 10x5 til salg på KSB til en fin pris. Hvad har du hørt dårligt om Tiny tube?? Jeg
kender den særdeles godt
Venligst __________________ Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg, at jeg ved!
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole!
Ja du har ret i at det jo er tanken om at det kan blive bedre, som drager mig mod diverse opgraderingstanker :).
Men ja det er et begynder setup, og måske skal det også forblive sådan. Måske jeg bare skal se mig tilfreds med det som det
er, også engang når tid og "tid" tillader det, så skifte hele afspilleren med en ny afspiller, og på den måde undgå diverse
tweaks, som jo tilsammen hurtigt kan løbe op i et større beløb!
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg kan sige at jeg har særdeles gode erfaringer med kina grej: Jasmine Audio LP2.0SE er en fornøjelse at lytte til. Den skal modificeres med et par Angela tinfoil-PP caps til usd 7,50/stk i udgangen. Den kan bruges til det hele både lo output MC og alle MM. Jeg bruger den sammen med Denon DL-S1 (0,16mv) med overbevisende resultat. Man kan finde en på fleabay for eur. 500,- af og til!
Kommer du forbi Horsens er du/i velkommen til en lytter.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at man skal være lidt forsigtig med at diske den Yaqin. Prøv lige at søge lidt på den. Der er flere der mener at den
pelser flere af de kendte og anerkendte, såfremt man skifter rørene.
Bare et eksempel her link
|
| Til top |
|
| |