Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ny HDMI standard (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 April 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Som man kan læse rundt omkring, så er den nye 1.4 HDMI standard lige om hjørnet, som understøtter langt højere opløsning + 3D.

Jeg står i den situation og skal til at købe en Surround reciever, er det værd at vente på at der kommer nogen flere udbydere af det? Tænker lige nu er det kun Yamaha og Onkyo der har noget på trapperne. Men jeg er mere til NAD eller Harman Kardon, nogen der ved om de har noget i støbeskeen?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2010 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Hvis planen gå efter at købe 3D i fremtiden, så er valget let, du skal havde en Surround reciever med HDMI 1.4, de se ud til at det i starten er de små model der få HDMI 1.4, og her er igen Onkyo først ude, Onkyo's reciever med HDMI 1.4 skulle meget snart lande marked. 
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 27 April 2010 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

NAD har ikke nogle 1.4 modeller på banen endnu, det har som sagt Onkyo og Denon b.la.
Hvis du er mere til NAD, så fortvivl ikke. Alle deres bedre modeller (T76x og opad) er modulopbygget. Det vil sige at når de er klar med et 1.4
modul, vil det kunne indsættes i de modeller der er på gaden i dag.
Kan dog ikke sige hvornår deres 1.4 modul er klar.

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke rigtig finde ud af det 3D værk der, men det er da rart at være bare en lille smule fremtidssikret. Jeg fik et kig på Sony's 3D tv nu her da jeg lige var i Berlin og forbi Sony Center. Jeg synes jeg får ondt i hovedet af det og føler mig iøvrigt en lille smule åndsvag ved at sidde med 3D briller på i min egen stue!

Det bliver nok desværre ikke i den kaliber NAD min pengepung kan holde til, jeg havde set mig lun på NAD T747 eller Harman Kardon 355/460.

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Sendt: 27 April 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Denon er klar med et par HDMI 1.4-receivere ultimo maj:

I slutningen af maj lander de første af DENONs nye surround-receivere med HDMI 1.4 og en perlerække af de hotteste nye features, heriblandt understøttelse af 3D-video og Audio Return Channel for den helt rene 1-kabel løsning mellem receiver og tv.

Traditionen tro er DENON også i år helt på forkant med de hotteste nye features. Allerede i slutningen af maj forventer Hi-Fi Klubben at kunne lancere de to første receivere i den nye generation af surround-receivere: AVR-1611 og AVR-1911.

HDMI 1.4 et helt nyt univers

3D-oplevelsen er hastigt på vej ind i hjemmebiografen. De allernyeste flad-tv og Blu-ray afspillere understøtter 3D, de tilhørende 3D-briller er på vej ud i butikkerne, og det samme gælder de første 3D-film på Blu-ray. Den nye HDMI 1.4-standard kan håndtere de massive datamængder i 3D-formaterne, og DENONs nye receivere er en rigtig god adgangsbillet til det nye univers. Ved siden af 3D kommer også Audio Return Channel, som gør det muligt at sende lyd begge veje både til og fra dit flad-tv via det samme HDMI-kabel. Så kan det næsten ikke gøres mere elegant.

DENON AVR-1611 og AVR-1911

Begge de to nye DENON-receivere har HDMI 1.4 med hele 4 HDMI-indgange. Skærmmenuer og digital Audyssey rumkorrektion giver samtidig optimal lyd og nem betjening i hjemmebiografen.

AVR-1611 yder 5 x 75 watt, mens den avancerede AVR-1911 er en fuld 7.1-kanals løsning med 90 watt i hver kanal. Den store model kan opskalere både analoge og digitale billedkilder til 1080p HD-opløsning for maksimal billedkvalitet på Full-HD tv eller en tilsvarende projektor. Herudover får man flot digital lyd fra iPod via USB-indgangen, og Pure Direct forkæler ørerne ved musiklytning fra f.eks. cd. Begge de nye modeller fås i sort finish.

DENON AVR-1611 surround receiver 2.499,- /stk
DENON AVR-1911 surround receiver 3.499,- /stk

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige det kommer lidt an på dine fremtidsplaner. Hvis du går med planer om at købe nyt TV inden for de næste par år der
har 3D understøttelse og HDMI 1.4, så ville det være oplagt at købe en HDMI 1.4 receiver. Det betyder selvfølgelig at du rent
faktisk kan se 3D og desuden kan overføre lyd fra dit TV til din receiver med samme kabel.

Syntes du 3D er noget overvurderet skrammel og har mulighed for at hive fornuftig lyd fra dit TV til din receiver af andre veje
ville jeg gå efter en HDMI 1.3 receiver. Vær desuden opmærksom på at der meget vel kan komme forholdsvise store prisfald
på de receivere der "kun" har HDMI 1.3 når HDMI 1.4 udkommer. Så bliver det jo pludseligt det de unge vil ha . Man
kunne også forestille sig der kom nogle billige brugte receivere på markedet fra dem som opgradere til den nye standard med
det samme.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg tror min gamle 40" kommer til at leve lidt endnu, så jeg har egentlig ikke noget at bruge 3D funktionaliteten til lige pt, men det kunne jo være der opstod et behov!

Det kan da godt være jeg skal sætte mig lidt på tegnedrengen og afvente lidt, men man vil jo gerne ha nyt legetøj når man har sat sig det i hovedet!

Denon falder uden for min smag rent lydmæssigt, synes simpelthen det spiller for skingert, var fan af deres dobbelt CD-afspillere(2000, 2500 & 2600) i diskodagene, men det var også det!

3D vil jo ikke kunne bruges på normalt fjernsyn før om et godt stykke tid vel?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 April 2010 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Personligt synes jeg 3D er voldsomt overvurderet, men den slags er jo smagsbetonet.

Faktum er dog, at udbuddet af fiilm er ekstremt begrænset og vil være det i lang tid, da en del selskaber laver ekslusiv aftaler (så du kun kan få filmen, hvis du køber en afspiller fra Panasonic, Samsung etc.). Den slags gavner ikke udbredelsen.

Min holdning er, at man skal købe det bedste bud for prisen der er tilgængeligt når du vil handle. Når nu alle har købt 3D, så finder de på noget trejde al'a "dufteTV". Så du vil altid være bagefter.

Nyd dit system imens, at alle andre betaler for udviklingsomkostninger til nye og ikke altid brugbare funktioner

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne da godt være, fordi jeg har ikke tænkt mig at investere i et 3D kompatibelt TV inden for den nærmeste fremtid, så det kunne da godt være jeg skulle "nøjes" med 1.3 standarden.

Min primære kilde (Stationær PC/Mediecenter) kan alligevel kun sende i 1.3 standarden.

Så 3D kræver vel både en ny afspiller og en ny fladskærm?

Jeg  skal helt sikkert ud og lytte på NAD T747 og HK AVR 360/460 nu! Kunne se at NAD'en er kommet til demo i HIFI klubben Odense.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes