Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 21:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp til nyt strøm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 April 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er flyttet fra et kollegie, hvor anlægget var sluttet til et "computer-strømudtag" som af natur er reguleret/filtreret på en eller anden vis, til en ordentligt stor lejlighedsbygning i midtbyen, hvor elsystemet er fra 1938. Umiddelbart er det jo ikke nemt at sammenligne lyden af et anlæg i to forskellige rum, men jeg er ikke i tvivl om, at der var mindre støj, da jeg havde bedre strøm!

Derfor tænker jeg, at der skal noget filtrering/regenerering til. Jeg har kigget på skilletrafo'er, men er ikke imponeret over idéen om brum, varme og tomgangsstrøm

Desuden har jeg kig på en PS-audio Power Plant Premier, som virker som et rigtigt fornuftigt produkt. Problemet er blot, at den kun har fem udtag, og jeg skal bruge seks! Argh!

Hvad har i af forslag til et rent-strøms-apparat til MAX 15.000,- (gerne under!!) som ikke begrænser transienter og dynamik?

Det skal bruges til et sæt AVI ADM9.1, AVI sub, Sonos Zoneplayer90, DVD og fjernsyn. Dermed er 15.000 nok også at skyde over målet, men da det virker lidt bagvendt at købe en billig dims, som dræber dynamik og andet sjov, kan det jo blive nødvendigt.
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 April 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Det eneste rigtige er en skilletrafo, ellers skift til batteri drift. Alt andet er bare fancy emi filtre m.m. og giver dig ikke en reel adskillelse fra netstrømmen hvilket du sikkert gerne have

Find dig en medicinsk skilletrafo så burde der ikke være brum, min gør hvertfald ikke, og varme er meget begrænset.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Wilson fan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 09 September 2009
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 10 April 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har lige købt en strøm re-generator fra PS Audio. Power Plant Premier hedder den. Den er genial... Jeg har hifi for op imod en million, og det er den største forbedring jeg læng har oplevet. Glem skilletraffoer, de dynamikbegrænser desværre. PPP´en koster 18.500,- fra ny, men de kan findes brugt for noget mindre end dit budget tillader.

Prøv at google den.

Pøj pøj.
M
Til top Vis Wilson fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilson fan

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 April 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Wilson fan skrev:
Hejsa,

Jeg har lige købt en strøm re-generator fra PS Audio. Power Plant Premier hedder den. Den er genial... Jeg har hifi for op imod en million, og det er den største forbedring jeg læng har oplevet. Glem skilletraffoer, de dynamikbegrænser desværre. PPP´en koster 18.500,- fra ny, men de kan findes brugt for noget mindre end dit budget tillader.

Prøv at google den.

Pøj pøj.
M

Ja, der er gode muligheder. Brugtmarkedet nærmest bugner af den slags produkter.
Men det er et must at prøve inden køb. Nogen gange er man bedre tjent med den "strøm" man allerede har. Kvaliteten er ikke lige slem over hele landet.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Maj 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har også leget lidt med ideen om at have sådan en power plant eller tilsvarende - hvis jeg dog bare havde råd

En anden mulighed kan være at have en slags meget kraftig skilletrafo hvor man på anlæggets side tager strømmen ud
balanceret i forhold til jord, så man i stedet for at have en 0-leder og en 230-leder, så har man en hot og en cold der hver
har 115 V til jord, selvfølgelig med omvendt fase. Der findes professionelle produkter til dette, og de bliver brugt i
indspilningsstudier og tilsvarende hvor ren strøm er et must. Nogle mener at denne løsning fjerner behovet for at regenerere
strømmen - det er jeg dog ikke sikker på, men det kunne da være sjovt at prøve. Jeg ved ikke om Power Plant'en outputter
eller kan sættes til at outputte balanceret og hvor vidt det hjælper. Fordelen ved den balancerede løsning uden power
plant'en er at den sandsynligvis ikke vil virke som en begrænsning på strømmen på nogen måde, hvis man bare vælger en
tilpas stor trafo, så den ikke smelter sammen. Det er jo nærmest bare en skille-trafo.

Man skal bare være opmærksom på at ikke alt kan sættes til et balanceret udtag. F.eks. lamper med afbrydere og lign, hvor
afbryderen typisk kun afbryder én af ledningerne - så vil der stadig være 115 V på. Men alt inden for hifi, computer-udstyr
osv er fuldstændig ligeglad med hvordan strømmen ligger - bare der er 230 volt mellem de to ledere - og det er der jo også i
den balancerede udgave.

Jeg har læst om det flere steder, men kan desværre kun huske ét af stederne - det er tilgengæld nok også der, hvor der er
mest kød på artiklen - her snakker vi dog 120 V i stedet for 230, men princippet er vel det samme:

http://6moons.com/audioreviews/equitech/1.html

I artiklen bliver der anmeldt en kæmpe industrial udgave, equitech laver også mindre udgaver som kan stå i et hifi-rack eller
lign. Måske er der andre firmaer der laver noget tilsvarende til lavere priser - hvad ved jeg :-) Det kunne være sjovt at
prøve.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Maj 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Og lyt ikke til folk der påstår, at en UPS til computerbrug leverer ren 50Hz uden forvrængning.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes