Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 23:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: rense forstærker for sodavand/øl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pro_tek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

jeg har en denon PMA 1500ae som tidligere stod i en hifi reol, jeg havde en (meget fuld) kammerat der på meget uheldig vis til en fest fik sig stillet foran og tippet sin øl så øllet løb lige mellem hylden over forstærkeren og selve forstærkeren. min forstærker fik der et ordentligt øl bad hvilket self resulterede i forstærkeren gik kold og kun kunne blinke rødt... der er dog kommet liv i den igen.

her nu 2 år efter skete samme ting til en fest. denne gang var det dog en drink der blev væltet hvor der løb noget væske ind under hylden der dryppede drink ned i forstærkeren. endnu en gang gik forstærkeren kold og blinkede rødt. men heldigvis igen er der liv i forstærken og alt virker som det skal.

jeg vil ikke mene min forstærker kan stå meget mere sikkert uden at være lukket totalt inde...

men mit spørgsmål går på. kan man åbne forstærkeren og rense den på en eller anden måde. ved ikke hvor meget der er løbet i den over de 2 gange. men er kommet til at tænke på det ikke kan være videre godt hvis det ligger sådan et klistret lag oven på printet og kompomenterne.

eller er det bedst at lade det være når nu forstærkeren virker. garantien er udløbet på den for et års tid siden.

Til top Vis pro_tek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro_tek

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville adskille den, sprøjte den ind i kontaktrens fra alle sider og blæse den ren med trykluft.

Hvis ikke der er komponenter der er brændt af, så burde den være fin igen.

sdaM daM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2008
Sendt: 07 April 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet at få nye venner!?
Til top Vis sdaM daM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sdaM daM

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Du kan også rense din fordrukne ven i kontaktrens og se om ikke det lærer ham at holde alkohol væk fra den. Det er helt sikkert bedre at få åbnet op for dyret og få det renset end bare at lade det være og håbe på det bedste.

Jeg er ikke fan af thansen's skrammel udstyr til biler, men de har billig kontaktrens. Omkr. 40 kr for 400 ml - det skulle være mere end nok til formålet.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

sdaM daM skrev:

Eller en øl tæt forstærker 
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

sdaM daM skrev:
hehe det var også min første tanke
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 07 April 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
sdaM daM skrev:
hehe det var også min første tanke

God ide

pro_tek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Sendt: 07 April 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

#Peter.c det må jeg lige prøve

#sdaM daM ja det er lige før man skulle det

#Ulvin hehe ja det ku godt ske han sku have en tur samtidig. så må jeg ned forbi dem et smut efter en flaske

#StarTrek godt bud!

men så må jeg hjem og skille det hele ad, huha en omgang...

Til top Vis pro_tek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro_tek

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 07 April 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Medmindre Denon har lavet et eller andet helt ud over det sædvanlige med PMA 1500, så er det ikke mere end 6-8 skruer der skal væk før du kan løfte hele toppen af. Derfra har du adgang til hele herligheden. Går man forsigtig til værks tror jeg ikke det vil tage dig mere end en times tid.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 April 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Peter.C skrev:
Hej

Jeg ville adskille den, sprøjte den ind i kontaktrens fra alle sider og blæse den ren med trykluft.

Hvis ikke der er komponenter der er brændt af, så burde den være fin igen.

Det ville jeg ikke gøre. Kontaktrens er til rensning af omskiftere og potentiometre, ikke til at rense hele print i. Nogle typer kontaktrens indeholder olie. Det er ikke noget man skal "bade" hele forstærkeren i.

Jeg har ikke noget bud på her hvad der er den bedste løsning, da jeg ikke har set forstærkeren. Afhængigt af indholdet i drinken, kan det godt være en god ide at få den renset hos en fagmand. Selvom den virker nu kan den godt få fejl senere som følge af tæring.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 07 April 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Sodavand / Øl / Kaffe / Alkohol'er med sukker i, og lignende væsker renses bedst af elektronik med RIGELIGE!! mængder vand - Hellere for meget end for lidt.

Når forstærkeren er vasket, skal den tørre. Du kan med fordel skylle efter med 2-3 liter sprit eller hvad nu der skal til, så er det meste af vandet ( og kalken ) skyllet væk. Igen, det er kritisk at den tørrer ordentligt inde du hiver liv i den igen, mindre elektronik - Bærbare computere, mobil-telefoner mm. plejede vi at smide i varmluftovnen i nogen timer ved 50 grader - men det er din forstærker måske for stor til, ellers vask den grundigt af, og gi den 4-5 timer i ovnen...

JBLfan

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Stakkels mand dit næste træk efter at du har fået forstærkeren tør igen må værre og få et sikkerhedshegn også kaldet fuldemandshegn sat op foran anlæget
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hold kæft jeg var blevet sur hvis det var sket hos mig 

Det lyder jo fuldstændig vanvittigt jeres råd. Kan en forstærker virkelig holde til det???

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 07 April 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

Sodavand / Øl / Kaffe / Alkohol'er med sukker i, og lignende væsker renses bedst af elektronik med RIGELIGE!! mængder vand - Hellere for meget end for lidt.

Når forstærkeren er vasket, skal den tørre. Du kan med fordel skylle efter med 2-3 liter sprit eller hvad nu der skal til, så er det meste af vandet ( og kalken ) skyllet væk. Igen, det er kritisk at den tørrer ordentligt inde du hiver liv i den igen, mindre elektronik - Bærbare computere, mobil-telefoner mm. plejede vi at smide i varmluftovnen i nogen timer ved 50 grader - men det er din forstærker måske for stor til, ellers vask den grundigt af, og gi den 4-5 timer i ovnen...

JBLfan

Det lyder vildt, men det er den helt rigtige metode. For en god ordens skyld, er det dog smart at have ladet den stå uden strøm på i nogle timer inden man går igang, for at undgå at lave en kortslutning hvis der er en kondensator der stadig har lidt spænding.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 07 April 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Og så er der serveret...
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 07 April 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Jblfan skrev:

Sodavand / Øl / Kaffe / Alkohol'er med sukker i, og lignende væsker renses bedst af elektronik med RIGELIGE!!
mængder vand - Hellere for meget end for lidt.

Når forstærkeren er vasket, skal den tørre. Du kan med fordel skylle efter med 2-3 liter sprit eller hvad nu der skal til, så
er det meste af vandet ( og kalken ) skyllet væk. Igen, det er kritisk at den tørrer ordentligt inde du hiver liv i den igen,
mindre elektronik - Bærbare computere, mobil-telefoner mm. plejede vi at smide i varmluftovnen i nogen timer ved 50
grader - men det er din forstærker måske for stor til, ellers vask den grundigt af, og gi den 4-5 timer i ovnen...

JBLfan

Det lyder vildt, men det er den helt rigtige metode. For en god ordens skyld, er det dog smart at have ladet den stå
uden strøm på i nogle timer inden man går igang, for at undgå at lave en kortslutning hvis der er en kondensator der stadig
har lidt spænding.

Tak skæbne ! Kan det virkeligt passe at det er det der skal til? - Hvis det er, vil jeg da foreslå at der KUN bruges destilleret
vand og isopropyl-alkohol. Så er du i hvert fald sikret at der ikke er nogle urenheder i væskerne.

Man ta du den med i bad næste gang
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 07 April 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jeg købte engang på en hitte-gods auktion et ikke ret gammelt SONY TV med en mindre fejl, men det værste var at indeni så det ud som nogen havde brækket sig i det. Jeg skilte det ad og afmonterede tuner og højspænding...så blev det ellers oversprøjtet med motorens..derefter skyllet godt med vand....det blev som nyt. Luftørring i en uge med lodret stående print og ventilator....samlet og solgt...så vidt vides holdt det i 11 år.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Sendt: 07 April 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Det ville jeg ikke gøre. Kontaktrens er til rensning af omskiftere og potentiometre, ikke til at rense hele print i. Nogle typer kontaktrens indeholder olie. Det er ikke noget man skal "bade" hele forstærkeren i.

Det har jeg så ikke været ude for, men jeg kan se at andre har foreslået rigelige mængder vand og så sprit. Det lyder heller ikke tosset.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 07 April 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Når du skal havde skilt hele forstærker af, kunne det så ikke være en god ide, at ombygge den til at være 100% vandtæt, så kan du igen havde besøg af din ven, uden at blive bange 

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 07 April 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Peter.C skrev:
Stanley skrev:

Det har jeg så ikke været ude for, men jeg kan se at andre har foreslået rigelige mængder vand og så sprit. Det lyder heller ikke tosset.

- Det værste er faktisk at en del typer kontaktrens indeholder svagt basiske eller svagt syrlige kemiske komponenter, så en forstærker der er skyllet med den forkerte kontaktrens uden at det er fjernet igen, irer op indvendig.
I tilgift kommer, at mange kontaktrens i dag ikke er en skid andet end tynd diesel / petroleum, og det kan altså ikke opløse sukker ret godt, som sandsynligvis beklageligvis er i drinks'ne...

Efter den er vasket og skyllet og tørret, skal kontakter / omskiftere og potmetre sandsynligvis smøres forsigtig og ganske lidt med "olie-holdig" kontaktrens, så der ikke sidder kalk-belægninger i mekanikken...

Elektronik kan faktisk isoleret set - selv ved ret høje spændinger - operere ned-dykket i vand. Problemet med vand er blot, at det opløser nærings-salte ( snavs og skidt i / på elektronikken ) og bliver svagt ledende med tiden. Olie har ikke denne egenskab, og derfor kan elektronik være neddykket i olie som en ret effektiv køling. Tænk fx. på trafo'er på store transformerstationer, de er neddykket i olie... 

Stort set alt det vintage-grej jeg har restaureret som samler har fået turen, selvfølgelig skal trækabinetter og åbne pap-kondensatorer mm. fjernes først - men det er nok ikke aktuelt med en nyere Denon...

JBLfan

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes