Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 06:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til valg af 8” basenhed. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har på dette SITE http://aarestrups.dk/thejamo707series/707.htm  samlet lidt info omkring mine højtalere. Mine højtalere er den model med kun én basenhed (se fotos på siden)

Jeg er nærmest overbevist om at højtaleren er monteret med en uoriginal BAS enhed og jeg er derfor på jagt efter nogle velegnet 8” basenheder. (Der er stort set ingen bas i højtalerne)

Lidt info/spørgsmål:

• Kabinet volumen er ca. 107L skal VAS så være tilsvarende?
  • Fra producenten opgives at der deles ved 150/2500 hz. Betyder det så at woofer blot skal arbejde måske fra 200hz og nedefter?
  • Prøv at se delefilter diagrammet. Skal jeg vælge 4 eller 8 ohm basenhed? (der er link til delefilteret lidt nede på siden) Højtaleren er opgivet til 4 ohm.
  • Højtaleren er opgivet til 200/280 Watt. Derfor skal baseheden vel også være i det niveau?

Kan I anbefale nogle 8” enheder jeg bør kigge på vil det være supert!

VH Allan

Til top Vis Aarestrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aarestrup

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Det virker underligt på mig, at du mangler bas! Det ser ud til, at det sagtens kan være den originale bas, der sidder der. Så spørgsmålet må først være, om enheden er defekt, eller der savnes fornuftig forbindelse til delefilteret?

Da der er tale om en reflekskonstruktion, er det svært at anbefale erstatningsenheder (som for øvrigt nok bør være på 4 Ohm) - data på enheder skal helst være ret nøje sammenfaldende med de oprindelige. Så, dem skal man i alt fald kende først.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej mollecon - som du kan se, så har jeg været i gang med den store skruetrækker og har dissekeret og derefter samlet højtalerne igen. Alt er dobbelttjekket til at være i orden J

Når kabinettet er oplyst til at være 107 liter, kan det så være OK med en BAS enhed med en VAS på 33L ?

Sammenlignet med de andre enheder virker basenheden noget malplaceret. F.eks. er 8ohms basenheden blot opgivet til 50W og koster blot 15$ (nu 9$) og isat en højtaler der er opgivet til 200W og som for øvrigt kostede 12.000Dkr. parret i år 2000.

Specs. på enheden er på min hjemmeside eller her på amazon :

http://www.amazon.com/dp/B002UZNXA2/ref=asc_df_B002UZNXA2104 %209163/?tag=5336055023-20&creative=380333&creative% 20ASIN=B002UZNXA2&linkCode=asn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

107 liter er nok boksens totale volumen, ikke den interne volumen på basdelen. Men, du har ret i, at basenheden virker noget klejn i det. Men at finde en erstatningsenhed, der passer bedre, er lidt af en opgave. Ellers flotte bokse.

Det er næppe umuligt at finde en passende enhed - det vil blot være meget tidkrævende, tror jeg.

Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
107 liter er nok boksens totale volumen, ikke den interne volumen på basdelen. Men, du har ret i, at basenheden virker noget klejn i det. Men at finde en erstatningsenhed, der passer bedre, er lidt af en opgave. Ellers flotte bokse.

Det er næppe umuligt at finde en passende enhed - det vil blot være meget tidkrævende, tror jeg.

De måske originale Jamo Basenheder ser noget slidte ud. Den ene har et par huller i kantophænget. Jeg har derfor besluttet at købe nye Bas'er. Overvejer bl.a. at købe denne SEAS enhed til 800kr stk..

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=114&Itemid=135

Nogen kommentar til denne ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Enheden i sig selv fejler ikke noget. Problemet er, at det er forbandet svært at vurdere, hvor godt den passer ind i det eksisterende kabinet.

Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Enheden i sig selv fejler ikke noget. Problemet er, at det er forbandet svært at vurdere, hvor godt den passer ind i det eksisterende kabinet.

Hi mollecon, er det af så stor betydning når enheden kun skal spille fra 150hz og nedefter?
Går "tilpasningen" ud på at ramme parameterne oplyst på enheden - eller er det altid noget med at "lytte" en enhed til?

Evt. nogen parameter der er vigtigere end andre?
Le: 3.06 mH
Impedance: 8 ohms
Re: 5.47 ohms
Frequency response: 40-2,000 Hz
Fs: 48 Hz
SPL: 87 dB 1W/1m
Vas: 1.13 cu. ft. / 33 litr
Qms: 7.10
Qes: 0.73
Qts: 0.66
Xmax: 3 mm

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

(Der er stort set ingen bas i højtalerne)
- - Har du prøvet at flytte din lytteplads, prøv at bevæge dig rundt i rummet, og se om du kan finde bas - ellers prøv at
flytte højtalerne ( tættere på væggene giver mere bas ).

Sammenlignet med de andre enheder virker basenheden noget malplaceret. F.eks. er 8ohms basenheden blot opgivet til
50W og koster blot 15$ (nu 9$) og isat en højtaler der er opgivet til 200W og som for øvrigt kostede 12.000Dkr. parret i år
2000.
    -- Ja, det kan godt tænkes, og det skal nok være en 8 ohms enhed ( re = 5,4 ohm kaldes normalt for 8 ohm ) - når alle
højtalere er tilsluttet, bliver resultatet = 4 ohm ( som gennemsnit eller laveste impedans - hvem ved ? )

Den Seas enhed du har set på er fin, men der kan blive problemer med den vandrette motering, højtaleren skal helst være
beregnet dertil.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 03:43 | IP-adresse registreret  

Det er netop tilpasningen i bassen, der er bekymrende! Du kan satse på den pågældende SLS enhed, og evt. proppe en sok i refleksåbningen, hvis bassen bliver for ukontrolleret. Jeg mener dog stadig, at du skal have fat i en 4 Ohms enhed, SLS'en er såvidt jeg husker på 8 Ohm.

Hvis de data du opgiver, er for den enhed, der allerede sidder i, er den uegnet.

Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

@mollecon - det er ikke en Peerless SLS enhed jeg går efter, men en SEAS prestige H1252. Det bekymrer mig en del at du mener at 4 ohm er det jeg skal satse på, fordi - der er ret få 8" basenheder på 4 ohm at finde.

@Kim - Det her med om SEAS enheden er egnet til vandret montering spurgte jeg SEAS i Norge om. Her er deres svar:
  You mean horizontally in the bottom of the speaker?
  It is no problem to mount our speakers this way.
  I understand that you want to use a single woofer?
  I can not find info about cabinet volume anywhere but it looks like something between 40 and 60
  litres. The H1252 is the best choice for 40 liters while H1288 is the best choice for 60.

Jeg har nu spurgt SEAS om hvilken 8" basenhed de vil anbefale til et kabinet hvor basenheden arbejder i ca. 90L.

Og deres svar er nu landet:
Hi,
Yes, you need a rather high QTS so the H1288 is a better choice.

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=115&Itemid=137

Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Så bliver det spændende!

Jeg har modtaget to fine SEAS 1288-08 enheder der ser super gode ud. Der skal tilpasse en lille smule i kabinettet da ydre ramme er lidt større end Jamo enhederne.

SEAS enhederne vejer over det dobbelte af Jamo’erne, vægt ca. 2,2kg.

Jeg spurgte pr. mail hos DAT og rabu-acoustic om de kunne levere SEAS enheden – hvilke de prompte svarede JA til. Dernæst igen pr. mail om leveringstid – og det var så i torsdags  og jeg har endnu ikke fået retursvar her tirsdag!

Nå, men det kan jo være at de begge venter svar fra Jantzen Audio som er SEAS leverandøren.

Så.., jeg bestilte fredag eftermiddag – efter at svaret fra DK udeblev – hos det Hollandske Europe Audio, der skrev på deres hjemmeside at varen var lager.

OG minsandten om ikke varen blev leveret i dag tirsdag! Det er da flot!

Og prisen hos Europe Audio med levering og det hele: 1.055DKr. mod 1545Dkr. Hos DAT og rabu-acoustic - som endnu ikke har fundet en leveringsdato J

Undervejs i forløbet skal det nævnes at SEAS i Norge har været utrolige behjælpelige med svar og anbefaling af enheder.

Nu til det spændende – der skal samles og lyttes (til)! Jeg vender tilbage med om jeg har købt katten i sækken og burde have sparet yderligere 1055Dkr. J

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Det var nok fornuftigt at vælge H1288 da H1252 har en ret lav følsomhed. Det er jo vigtigt at følsomheden på basenheden matcher resten af systemet.

Det overrasker ikke mig at Jamo har brugt en 50 kroners enhed i denne højttaler. Det er tydeligvis ikke dyre højttalerenheder der sidder i din højttaler. I øvrigt siger magnetens størrelse ikke så meget om en enheds evne til at gengive bas. Store magneter er ofte lig med mindre bas.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Aarestrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

JEG ER GLAD!

Pengene er super godt givet ud.

En ting er at de gamle enheder var moden til udskiftning... rørte man forsigtigt på kantophænget kvitterede enheden med ”revnedannelser”, en anden ting er at kvaliteten på den nye enhed føles, og ser ud til at være et par klasser højere.

Da de gamle enheder var slidte er det ikke muligt at sammenligne resultatet med udgangspunktet i en 100% fungerende ny JAMO 7.7 højtaler, men jeg er ikke i tvivl om at opgraderingen er pengene værd.

MEN det afhænger af hvilken ”lytter” man er. Objektivt er resultatet en klar forbedring ved de dybere frekvenser og enhederne kan langt bedre håndtere høje belastninger.. men om SEAS enhederne matcher ”cross over” til mellemtoneenhederne kan jeg ikke vurdere i samme grad som en øvede lytter. Originalt er filteret designet til at dele frekvenser ved 150Hz – og dette har sikkert ændret sig en del da værdierne på de nye basenheder ikke matcher de originale JAMO enheder. (mH, Z, osv..)

En sjov ting ved de nye SEAS enheder er det åbne design ind til spolen. Der er gjort et Kompromis med støvhætten for at opnå ”long stroke” design. Tror jeg 

Men står du med et par JAMO 7.7 eller D590 der trænger nye basser.., så skal du ikke være i tvivl , skift roligt til SEAS 1288 enhederne J

Links til lidt billeder af de nye enheder:  http://aarestrups.dk/thejamo707series/707.htm  derfra vælg linket “link to the new woofer” lidt nede på siden..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes