Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 10:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Opgradering af strømforsyning NAD216THX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en efterhånden aldrende NAD216THX og har overvejet at skille mig af med den og få noget der lyder bedre i diskant/mellemtone. Den anden dag eksperimenterede jeg med stik og kabler og fandt ud af at den faktisk lydet noget bedre når den får renere strøm og at den kunne lyde meget ringere end normalt når den delte stik med en computer. Jeg antager derfor at den ikke har det så godt med at afvise støj fra AC input.

Nu er jeg så kommet til at tænke på om jeg kan få den ønskede forbedreing med en mere moderne strømforsyning som er designet til at afvise støj fra switch-mode (det er jo meget udbredt i dag så mon ikke moderne hifi strømforsyninger er bedre til at afvise det?). Samtidig kunne jeg måske gå efter et design med højere kapacitans og flere små caps for et forbedre dynamikken.

Jeg kan ikke selv designe analoge kredsløb og har ikke adgang til avanveret måleudstyr, så det bedste ville nok være hvis jeg kunne finde nogle færdige moduler at koble direkte ind imellem trafo og udgangstrin. Har kigget i forstærkeren og det ser rimeligt rent ud med kun nogle få ledninger fra strømforsyning til forstærkertrin. Jeg er ikke totalt blank med elektronik så jeg skulle nok kunne klare at sætte det sammen.

Hvad mener i? Er det realistisk at få bedre lyd på den måde eller er det spild af penge at investere i forbedring af en så gammel forstærker? Kan jeg regne med at enhver fornuftig strømforsyning med de rigtige specs vil passe ind, eller skal den være designet specifikt til trafo/udgangstrin? Nogen forslag til moduler med god performance til en rimelig pris?

Jeg overvejede i samme omgang at prøve at skaffe en ekstra trafo fra en skrottet 216THX og køre diskrete kanaler. Det kunne måske klares med et selvstændigt kabinet til trafoerne og så bruge den ekstra plads til forsyning nr 2 i kabinettet. Så får jeg også trafo magnetfelterne lidt væk fra elektronikken. Det kan jeg vel lave som en ekstra senere opgradering hvis jeg har 2 forsyninger der til at begynde med suger fra samme trafo?

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

febbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

ikke for at ødelægge det for dig men tror ærlig talt at det meget bedre vil kunne betale sig for dig at sælge din nad og så købe en anden forstærker. for det første fordi at det formentlig vil blive ret dyrt at lave det hele om, og for det andet så er nad effektforstærkere i ret høj kurs i den blå, især blandt cerwin vega fans. jeg ville hvertfald personligt ikke gå igang med det der indgreb
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

febbe skrev:
ikke for at ødelægge det for dig men tror ærlig talt at det meget bedre vil kunne betale sig for dig at sælge din nad og så købe en anden forstærker. for det første fordi at det formentlig vil blive ret dyrt at lave det hele om, og for det andet så er nad effektforstærkere i ret høj kurs i den blå, især blandt cerwin vega fans. jeg ville hvertfald personligt ikke gå igang med det der indgreb

Jeg tror måske nok du har ret. Det bliver nok for dyrt til at give mening, men det kunne være et sjovt selvbygger projekt. Hvis jeg var elektroingeniør og arbejdede et sted hvor jeg kunne få komponenter til engros pris var det nok mere realistisk.

Faktisk ser brugtprisen fin ud. Måske muligt at få over 1500 for den gamle kværn. Det er også fedt at købe nyt. Bare processen med at undersøge markedet og lytte til forskelligt udstyr er konge underholdning.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

febbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

det er jo det og hvis du begynder at ændre alt for meget på den ender prisen du vil kunne få for den formentlig blive markant lavere.
hvis du godt kunne tænke dig at lave noget selv kunne du jo prøve at kigge på f.eks 41hz.com eller andre steder med effektforstærker kits, når du jo alligevel gerne vil have en anden effektforstærker.
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes