Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sohrt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hej,

Er ved at kigge på noget anlæg, som både skal fungere til film og musik. Jeg er helt ny inden for hifi, ind til nu har jeg levet med en ghettoblaster.

Jeg har et budget omkring 8000-10000 kr.

Vil gerne have Surroundreceiver, så der er mulighed for udbygning, to højtalere, og en blue-rayafspiller.

Jeg har kigget på følgende:

Surroundreceiver: NAD T737
Blue-ray: NAD T557
Højtalere: B&W DM685

Er det noget der kan anbefales?

Er lidt skeptisk med hensyn til at bruge en Blue-rayafspiller til at afspille cd'er med. Men har fået den opfattelse at hvis man køber en "dyr" blue-rayafspiller kan den godt bruges til musik, er dette korrekt?
Receiveren har umiddelbart ikke mulighed for at afspille hd-lyd, men det kan blue-rayafspilleren, eller er dette forkert forstået?

Vil blive glad hvis I har tid til at hjælpe, eller vil komme med andre forslag i samme prisklasse:)
Til top Vis Sohrt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sohrt

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

I teorien kan BluRay afspillere levere en god lyd fra CD'er, men om en given model gør det i praksis, er en anden sag. Spille dem kan den, det kan DVD-afspillere jo osse. Den sagnomspundne HD-lyd er afhængig af mediet, og CD'er har ikke den ikke, kort og godt. Vil du have en BluRay-spille af hensyn til fremtidig udbygning af anlægget? Det er fint nok, så begrænser du dig ikke m.h.t. køb af mediet.

Generelt synes jeg, at din tankegang lyder fornuftig (ville ønske, at flere begyndere herinde var sådan).

Jeg har hørt HD-lyden fra en BluRay disc (altså en film, en ret ny én) over en alm. stereoforstærker og et sæt højtalere (både amp og højtalere i god kvalitet, men ikke noget vildt dyrt). Det lød rigtig godt, og bedre end lyden fra samme film på DVD - personligt tror jeg dog, at det osse stammer fra, at BluRay lydsporet var mere omhyggeligt lavet.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sohrt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Er da glad for at det ikke er en helt dum idé jeg har.

Jeg er begyndt at kigge lidt på en Denon AVR-1610. Jeg har ikke noget imod at det er en 5.1. Grunden til at jeg er begyndt at kigge på denne er at den har hd-dekoder indbygget. Ville dette være et dumt bud.
Overvejer også om det er dumt at koble en Denon receiver sammen med en NAD blue-ray? Er der nogle fordele ved at det hele er af samme mærke?

Sohrt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Har nu igen været inde og kigge på lidt anlæg.
Denne gang er jeg gået lidt op i pris og har kigget på noget Harman/Kardon.

Receiveren er AVR 260
Blue-ray afspiller er BDP1

Dette kan jeg få til 9500. Altså har jeg allerede nået mit budget uden højtalere, men syntes at det virker som et rigtig dejligt system. Vil høre om der er nogen grund til at bruge disse ekstra penge, eller om de ekstra penge kan bruges mere fornuftigt?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

har selv en AVR355 og kan selv virkelig godt li H/Ks lyd, specielt på B&W speakere (har CDM1 og havde DM603 før).

har dog valgt en Sony BD da den var markant billigere

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Bruger siden: 10 Juni 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej..

jeg har også kigget på den nad T737 og den vil jeg sige du skal holde dig væk fra.! surrounden lyder godt men ligeså snart det hedder stereo så tænker man: hva fanden har jeg købt?! når den lyder sådan i stereo (af l**t til) vil jeg ikke købe det fordi cd'er ikke er sat op til DTS-HD og de formater. så lad vær. :) men når jeg nu har afvist den så kommer jeg gerne med forslag.

Forstærker:

Harman/kardon AVR 255 - 4000 kr.

Cayin DP12EX - 4000 Kr. (Brugt men med rigtige watt - 6x250 i 4 ohm og 6x135 i 8 ohm) men genial kan godt anbefale og rigtig god i både surround og stereo

Pioneer VSA-E08 - 4000 kr. (Brugt men med rigtie watt - 7x130 i 8 ohm mener jeg ) men genial kan godt anbefale

Højtaler:

JBL CS 1500 - 6500 kr. Faktisk halv pris (se side) http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-cs-1500-700p.html

Infinity (kappa modeller) sindsyg god højtaler fås fra 1700-7000 kr. alt efter model. (Brugt men det værd enda meget)

Afspiller:

Der vil jeg forslå at købe en brugt Rotel afspiller. de ligger fra 995 - 3000 kr. og de er bare gode og der har nyprisen på mange været omkring de 10,000 kr. og jeg selv har gjort det og det er noget af der klogeste jeg har gjort indenfor afpiller.

Håber det hjalp men spørg mig hvis du vil vide mere om det jeg har anbefalet til dig.

Til top Vis infinity100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infinity100

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje at købe en fornuftig bygget relativ billig BluRay afspiller og så en DAC til at tage sig af lyden.
Selv de billige BluRay-afspillere giver i mine øjne rigtig godt billede, mens der selvfølgelig er sparet på lyddelen i dem. Det vil en god DAC råde bod på. I hvert fald i stereo.

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Bruger siden: 10 Juni 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

infinity100 skrev:

Hej..

jeg har også kigget på den nad T737 og den vil jeg sige du skal holde dig væk fra.! surrounden lyder godt men ligeså snart det hedder stereo så tænker man: hva fanden har jeg købt?! når den lyder sådan i stereo (af l**t til) vil jeg ikke købe det fordi cd'er ikke er sat op til DTS-HD og de formater. så lad vær. :) men når jeg nu har afvist den så kommer jeg gerne med forslag.

Forstærker:

Harman/kardon AVR 255 - 4000 kr.

Cayin DP12EX - 4000 Kr. (Brugt men med rigtige watt - 6x250 i 4 ohm og 6x135 i 8 ohm) men genial kan godt anbefale og rigtig god i både surround og stereo

Pioneer VSA-E08 - 4000 kr. (Brugt men med rigtie watt - 7x130 i 8 ohm mener jeg ) men genial kan godt anbefale

Højtaler:

JBL CS 1500 - 6500 kr. Faktisk halv pris (se side) http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-cs-1500-700p.html

Infinity (kappa modeller) sindsyg god højtaler fås fra 1700-7000 kr. alt efter model. (Brugt men det værd enda meget)

Afspiller:

Der vil jeg forslå at købe en brugt Rotel afspiller. de ligger fra 995 - 3000 kr. og de er bare gode og der har nyprisen på mange været omkring de 10,000 kr. og jeg selv har gjort det og det er noget af der klogeste jeg har gjort indenfor afpiller.

Håber det hjalp men spørg mig hvis du vil vide mere om det jeg har anbefalet til dig.

jeg fandt det her. der får man harman kardons blu-ray afspiller med.

http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-hd-5452p.html

Til top Vis infinity100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infinity100

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes