Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 17:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Erfaringer? Med granitblok under sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står og tænker, på at få lavet, en granitsten, i Black Galaxy, 40 mm, tung som bare pokker.

Og ville høre, om nogen af jer herinde, har prøvet at sætte en subwoofer oven på en granitblok, uden port?

Endnu bedre, måske en Velodyne DD12?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ville stadig have noget imellem granit blokken og din subwoofer.

Synes efterhånden det med granit blokken eller andre stentyper mest er for øjenes skyld.

Til top Vis indomitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af indomitus

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=79819&K W=Svend88

Med lukket kabinet, ingen problem med placering, heller ikke på granitplade. Men hvis du ikke har underboer som jeg, hvorfor så ikke bare på gulvet?

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo afprøve det billigt med at teste det med en renset gammel haveflise først. Læg et tyndt lag kork imellem subben og flisen og igen under flisen et tykkere stykke kork. Subben skal tilkoble stenen og stenens vægt absorbere så en del af vibrationen alt efter vibration/vægt forhold. Er der mere vibration i stenen dæmpes den så videre i kork-afkoblingen til gulvet.

Så har du et gulv der spiller kraftigt med, er det en effektiv måde at dæmpe det på. Men kun 4cm granit er desvære så tyndt at den godt kan risikere at vibrere i  dens egenresonans hvis den er 60x60 ell. 60x40cm. men er den skåret mindre end det er det muligvis ikke noget problem.... Prøv dig frem.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll - Det vil sige, hvis jeg vil dæmpe, subben, så er dette ikke den optimale måde.

Hvis den står over 67 db. ved 15 htz. kan man høre at selve subben ryster, er dette normalt?

Var ved at prøve, at indstille, subben, igår, kan, se jeg har store problemer omkring 15-45 hz. den peaker, helt, vildt, har dæmpet, den ved 25 hz. over 13db. Jeg kan ikke rigtig, flytte rundt på subben. Desuden, er der dæmpet, ved 15 og 20. Og jeg har sat subsonic frekvensen på 35 og subsonic slope på 24.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Desuden, hvad skal subben egentlig stå på i dB. ved 15 Hz?

M.v.h Jack

Min hjemmebio

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

dennis nordjyll - Det vil sige, hvis jeg vil dæmpe, subben, så er dette ikke den optimale måde.

mener ellers jeg skriver at det er en effektiv måde at dæmpe vibrationer til gulvet.

Hvis den står over 67 db. ved 15 htz. kan man høre at selve subben ryster, er dette normalt?

nej det skulle den helst ikke men nu er 15hz osse lige lavt. Mange andre ting i rummet står nok osse og klaprer hvis du sender et test-signal igennem ned gennem frekvenserne.Prøv at eliminere alt hvad du finder der rasler i hele rummet. Feks et Barskab.

Var ved at prøve, at indstille, subben, igår, kan, se jeg har store problemer omkring 15-45 hz. den peaker, helt, vildt, har dæmpet, den ved 25 hz. over 13db. Jeg kan ikke rigtig, flytte rundt på subben. Desuden, er der dæmpet, ved 15 og 20. Og jeg har sat subsonic frekvensen på 35 og subsonic slope på 24.

omflytning af subben, men det var ikke en mulighed. Flyt rundt på møblerne i stuen, køb et perser-tæppe til sofagruppen. Skru ned for subbens niveau iforhold til fronthøjtalerne.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Har to store taepper, og subben ryster ikke mere, og har lagt skumgummi imellem, i pres, mellem reol og væg. Subben skal opdateres og så skal der instilles igen.

Må prøve det med subben, at sætte den oven på granit

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes