| Forfatter |
|
Chrotto Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 30 Januar 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey folkens!
Jeg har endelig fået mine højttalere ind af døren, og glæder mig rigtig meget til at få gang i dem!
Det er et sæt Monitor Audio Gold GS60. Jeg har som så mange andre, drømme om at få en komplet surroundsound system,
men har ikke pengene til det indenfor de næste par år. Derfor har jeg indtil nu kun kigget efter stereoforstærkere.
Men hvis jeg nu skulle kigge efter en reciever der kører surround, hvad skal jeg så have?
Jeg har kigget på en Marantz SR 6004, men er i tvivl om den reciever kan trække mine højttalere.
Er der nogen der har et godt foreslag til en god reciever, som er god til at spille musik, og i et prisleje omkring den Marantz
jeg har kigget på!
På forhånd tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
Arete Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den receiver du har kigget på er helt sikkert et virkelig godt bud. Monitor Audio er lys i lyden, og Marantz er mørk i lyden, så jeg har personligt gode erfaringer med at matche disse to mærker. Hvis det ikke skal være Marantz, ville jeg kigge efter andre receivere i den mørkere ende såsom H/K eller Yamaha.
|
| Til top |
|
| |
Chrotto Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arete skrev:
Den receiver du har kigget på er helt sikkert et virkelig godt bud. Monitor Audio er lys i lyden, og Marantz er
mørk i lyden, så jeg har personligt gode erfaringer med at matche disse to mærker. Hvis det ikke skal være Marantz, ville jeg
kigge efter andre receivere i den mørkere ende såsom H/K eller Yamaha. |
|
|
Det er også mit indtryk, hvad angår lyden. Men tror du at den Marantz er stærk nok til at drive mine GS60'er?
|
| Til top |
|
| |
Kratz Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monitor Audio Gold er nogle lækre højtalere!
De er lidt lyse i lyden og derfor foretrækkes det normalt at parre dem med en receiver med lidt mørk klang. Marantz SR 6004 er faktisk et rigtigt godt bud, som godt kan trække højtalerne, men du har ret i de ikke ville tage skade af lidt mere power.
Der er et stykke op til den næste Marantz 8003. Denne kombo er fabelagtig, men du kan også overveje en receiver fra enten NAD eller Yamaha. Yamaha VX-R3900 eller DSP-Z7 er et par muligheder.
|
| Til top |
|
| |
Arete Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Kratz skriver ville det optimale nok være Marantz 8003 sættet til GS60'erne. Når du først skal bruge den til stereo og kun til det, og først senere til surround, vil jeg mene Marantz er det helt rigtige mærke, da Marantz netop er god i stereo i deres surround receivere.
Men Yamaha laver også gode receivere, så hvis Marantz 8003 er for dyrt, og du gerne vil have noget mere kraftfuldt end 6004, ville Yamaha Z7 også være et godt bud. Den receiver kan altså noget særligt i dens prisklasse.
Sidste bud ville være at starte med Marantz 6004, og så senere sætte noget effekt bag fx fra Emotiva, der virkelig laver gode effektforstærkere til gode priser.
|
| Til top |
|
| |
Chrotto Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arete skrev:
Sidste bud ville være at starte med Marantz 6004, og så senere sætte noget effekt bag fx fra Emotiva, der
virkelig laver gode effektforstærkere til gode priser. |
|
|
Hmm... det havde jeg faktisk ikke tænkt på!
Kunne jo være en mulighed :-)
Men med den marantz, kan man så koble brokoble en effektforstærker til, så man får effekt både fra reciever og forstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden du ikke har penge til at udnytte surround-muligheden endnu, kunne du kigge efter en brugt stereoforstærker.
Der bør være nogle stykker til salg som matcher dine behov. Hvis du køber til en god pris kan du sælge den videre om et par år nærmest uden at have mistet penge på det.
Du skal have en ret dyr surroundreceiver før den matcher en ren stereoforstærker til menneskepenge.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Arete Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chrotto skrev:
Arete skrev:
Sidste bud ville være at starte med Marantz 6004, og så senere sætte noget effekt bag fx fra Emotiva, der virkelig laver gode effektforstærkere til gode priser. |
|
|
Hmm... det havde jeg faktisk ikke tænkt på! Kunne jo være en mulighed :-)
Men med den marantz, kan man så koble brokoble en effektforstærker til, så man får effekt både fra reciever og forstærkeren? |
|
|
Ja, det kan du godt. Mange bruger en effektforstærker til at trække front og center og bruger så surroundfrostærkerens effekt til baghøjtalerne.
|
| Til top |
|
| |
JaySimpson Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har selv et setup med Monitor Audio GS20 som fronter og en Marantz SR7001 til at drive dem. Og det er jeg rigtig godt tilfreds med, jeg syntes de to matcher hinanden rigtig godt både til musik og surround, jf. de ovenstående indlæg.
I mit set-up laver jeg bi-amping fra forstærkeren til fronthøjtalerne, da jeg kun har 5.1 set-up, og SR7001 har 7.1 med mulighed for bi-amping. Jeg ved ikke om SR6004 også har den mulighed, men den vil jeg umiddelbart tro, og det vil jo så kunne give noget ekstra til at drive GS60'erne.
Men om SR6004 kan drive GS60'erne på tilfredsstillende vis ved jeg ikke - men det kan du jo lade komme an på en prøve.
Vh HJS
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Siden du ikke har penge til at udnytte surround-muligheden endnu, kunne du kigge efter en brugt stereoforstærker.
Der bør være nogle stykker til salg som matcher dine behov. Hvis du køber til en god pris kan du sælge den videre om et par år nærmest uden at have mistet penge på det.
Du skal have en ret dyr surroundreceiver før den matcher en ren stereoforstærker til menneskepenge.
|
|
|
Du kan evt se om du kan finde en med en bypass-mode så den kan bruges som effektforstærker i et surroundsetup senere! Umiddelbart er jeg mest tilhænger af denne løsning hvis din udvidelseshorisont ikke er meget kort. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Chrotto Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
thuekay skrev:
Siden du ikke har penge til at udnytte surround-muligheden endnu, kunne du kigge
efter en brugt stereoforstærker.Der bør være nogle stykker til salg som matcher dine behov. Hvis du køber til en god pris
kan du sælge den videre om et par år nærmest uden at have mistet penge på det.Du skal have en ret dyr surroundreceiver
før den matcher en ren stereoforstærker til menneskepenge. |
|
|
Du kan evt se om du kan finde en med en bypass-mode så den kan bruges som effektforstærker i et surroundsetup
senere! Umiddelbart er jeg mest tilhænger af denne løsning hvis din udvidelseshorisont ikke er meget kort. |
|
|
Så skete der noget med pengepungen!
Mange tak for god input, og var meget fristet til at købe en 6004, men lod være i sidste sekund.
Jeg tænkte, at hvis jeg alligevel skal vente flere år før jeg får komplet surround, så kan jeg lige så godt også vente til den tid
med reciever, og så købe en ordentlig en fra start af!
Så igår købte jeg en stereoforstærker fra dba, og den er blevet sendt idag! Så mon ikke at jeg får den med posten i morgen
eller mandag?
Valget endte på en Lyngdorf SDAI 2175, efter at have lyttet til den og en NAD C375, på nogle lignende højttalere. Så når den
engang er kommet hjem, og tøet op - så skal der høres musik!!!
Noget helt andet, hvad er så at foretrække, ang kabling: kabelsko, eller ingen kabelsko?
|
| Til top |
|
| |
JaySimpson Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt klart ingen kabelsko. Det udstyr som du har anskaffet har udemærkede skrue terminaler, så at bruge kabelsko er blot at skyde et ekstra led ind mellem forstærker og højtaler, hvilket i bedste fald ikke vil forringe lyden og i værste fald give en hørbar forringelse.
Eneste argument for at anvende kabelsko er efter min opfattelse, hvis du ofte skal skifte rundt mellem forskelligt udstyr, og du så gerne vil gøre det nemt.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chrotto skrev:
Ney_ skrev:
thuekay skrev:
Siden du ikke har penge til at udnytte surround-muligheden endnu, kunne du kigge
efter en brugt stereoforstærker.Der bør være nogle stykker til salg som matcher dine behov. Hvis du køber til en god pris
kan du sælge den videre om et par år nærmest uden at have mistet penge på det.Du skal have en ret dyr surroundreceiver
før den matcher en ren stereoforstærker til menneskepenge. |
|
|
Du kan evt se om du kan finde en med en bypass-mode så den kan bruges som effektforstærker i et surroundsetup
senere! Umiddelbart er jeg mest tilhænger af denne løsning hvis din udvidelseshorisont ikke er meget kort. |
|
|
Så skete der noget med pengepungen!
Mange tak for god input, og var meget fristet til at købe en 6004, men lod være i sidste sekund.
Jeg tænkte, at hvis jeg alligevel skal vente flere år før jeg får komplet surround, så kan jeg lige så godt også vente til den tid
med reciever, og så købe en ordentlig en fra start af!
Så igår købte jeg en stereoforstærker fra dba, og den er blevet sendt idag! Så mon ikke at jeg får den med posten i morgen
eller mandag?
Valget endte på en Lyngdorf SDAI 2175, efter at have lyttet til den og en NAD C375, på nogle lignende højttalere. Så når den
engang er kommet hjem, og tøet op - så skal der høres musik!!!
Noget helt andet, hvad er så at foretrække, ang kabling: kabelsko, eller ingen kabelsko? |
|
|
Tillykke med den, og håber du bliver glad for den. Tror du bliver glad for en ren stereo-løsning i stedet for at give penge for surround-mulighederne uden at kunne udnytte dem. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Chrotto Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
JaySimpson skrev:
|
Helt klart ingen kabelsko. Det udstyr som du har anskaffet har udemærkede skrue terminaler, så at bruge kabelsko er blot at skyde et ekstra led ind mellem forstærker og højtaler, hvilket i bedste fald ikke vil forringe lyden og i værste fald give en hørbar forringelse.
Eneste argument for at anvende kabelsko er efter min opfattelse, hvis du ofte skal skifte rundt mellem forskelligt udstyr, og du så gerne vil gøre det nemt.
|
|
|
Gutti, det var også næsten hvad jeg havde regnet med. Ville være synd at forringe mit udstyr, når jeg nu har købt for 3000 kr kabel.. Har købt Audioquest CV-8, så jeg håber det er fint!
|
| Til top |
|
| |
Chrotto Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Chrotto skrev:
Ney_ skrev:
thuekay skrev:
Siden du ikke har penge til at udnytte surround-muligheden endnu, kunne du kigge efter en brugt stereoforstærker.Der bør være nogle stykker til salg som matcher dine behov. Hvis du køber til en god pris kan du sælge den videre om et par år nærmest uden at have mistet penge på det.Du skal have en ret dyr surroundreceiver før den matcher en ren stereoforstærker til menneskepenge. |
|
|
Du kan evt se om du kan finde en med en bypass-mode så den kan bruges som effektforstærker i et surroundsetup senere! Umiddelbart er jeg mest tilhænger af denne løsning hvis din udvidelseshorisont ikke er meget kort.
|
|
|
Så skete der noget med pengepungen! Mange tak for god input, og var meget fristet til at købe en 6004, men lod være i sidste sekund. Jeg tænkte, at hvis jeg alligevel skal vente flere år før jeg får komplet surround, så kan jeg lige så godt også vente til den tid med reciever, og så købe en ordentlig en fra start af!
Så igår købte jeg en stereoforstærker fra dba, og den er blevet sendt idag! Så mon ikke at jeg får den med posten i morgen eller mandag? Valget endte på en Lyngdorf SDAI 2175, efter at have lyttet til den og en NAD C375, på nogle lignende højttalere. Så når den engang er kommet hjem, og tøet op - så skal der høres musik!!!
Noget helt andet, hvad er så at foretrække, ang kabling: kabelsko, eller ingen kabelsko? |
|
|
Tillykke med den, og håber du bliver glad for den. Tror du bliver glad for en ren stereo-løsning i stedet for at give penge for surround-mulighederne uden at kunne udnytte dem.
|
|
|
Tak tak, ja jeg tror også det var det rigtige valg. Uanset hvad, er der ikke nogen vej tilbage nu :D
|
| Til top |
|
| |