Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz ZR6001 mangler lyd på Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schmeling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har sat en Marantz ZR6001 receiver op i 2.1 setup, med 2 fronthøjttalere i fuldtone + subwoofer (via SW preout). På indgangen har jeg et Mediecenter (Windowsbasseret) koblet på den optiske DIG1 indgang. Jeg prøver, at følge opsætningen i manualen, og jeg vælger:
Subwoofer = yes
Front L/R = Large
Center = none
Surround L/R = none
Surr. Back  = none
LPF/HPF = 100Hz
Bassmix = Both

Dette medfører ingen lyd i subwooferen, når mit input er PCM via optisk. Vælger jeg i stedet analog radio(fm) er der pludselig lyd i subwooferen.

Sætter jeg menu indstillingerne til 

Subwoofer = yes
Front L/R = Small
Center = none
Surround L/R = none
Surr. Back  = none
LPF/HPF = 100Hz

er der lyd i subwooferen både med PCM via optisk og med analog radio(fm). Problemet er her, at bassen er skåret væk fra fronthøjtalerene, som er fuldtone, så det er naturligvis ikke en indstilling, som jeg er interesseret i, at bruge.

Manualen angiver, at den første indstilling, skulle virke med både analog og PCM, hvis man vælger Bassmix = Both men ligegyldigt, hvilken indstilling, jeg vælger for Bassmix får jeg ingen lyd i subwooferen, når jeg vælger Front L/R = Large på trods, af at manualen angiver, at dette bør kunne lade sig gøre.

Problemet er der kun, når jeg benytter det optiske input, og ikke når jeg benytter analog input.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre for at løse problemet, så jeg kan få fuldtone ud af front højtalerene og bas ud af subwooferen samtidigt, når jeg kører PCM?

Alternativt er der måske nogen, som har en tilsvarende receiver og opsætning, som kan prøve, at replicere problemet, eller komme med noget input?

Til top Vis schmeling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schmeling

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

uha frit fra hukommelsen fra min gamle 4002er, så er det noget med hvis du kører i stereo og vælge direct lyd, så skærer den subben fra.

du kan dog vælge at sætte den til pre-out på front istedet for sub out og så indstille subben en gang for alle. Eller lade vær med at bruge den "rene" lyd knap.

Dette er dog frit fra hukommelsen, det var i 05 jeg havde den amp

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

schmeling
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hej tonyax

Tak for rådet.

Det er helt rigtigt. Hvis jeg vælger Pure Direct, så er der kun lyd i stereo og ingen sub, hvilket der jo heller ikke skal være, men problemet, som jeg har sker  under  Auto Surround, hvor Receiveren burde levere et signal til subben, men ikke gør det uanset hvodan jeg stiller Bassmix, og det synes jeg lyder meget mærkeligt.

Så jeg bruger ikke Pure Direct.

Lige nu gør jeg faktisk præcis som du foreslår med subben på Left preout, men det bliver jo så igen ikke korrekt, hvis jeg leveret et dolby eller DTS signal til forstærkeren, men det er den bedste nødløsning lige nu. Indtil jeg finder ud af det andet.

Er der nogen herinde, som har en ZR6001 eller en Sr6001 eller lignende + 2.1 setup + optisk, som har mulighed for, at teste det, så ville jeg være meget taknemmelig.

Bedste hilsener

Max

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

har din sub ikke left + right indgang? for så er det jo bare at kører begge kanaler ind, så skal du dog bare huske at slå din sub fra  recieveren. Så sender den jo fuldt frekvens ud gennem front pre-out. For hvis recieveren ved du ikke har sub, så sender den ikke sub frekvensen ud

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

schmeling
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hej tonyax

Subben har L+R indgang, men jeg har godt nok ikke trukket kabel til mere end en (ligger i vægen), men hvis jeg kører forstærkeren i et 2.0 setup, så betyder det nok mindre, og det fungerer sikkert ok til PCM, men Dolby og DTS bliver lige pludseligt ikke blandet korrekt, og det er er jo lidt træls. Men det vi snakker om nu, er, at tweake sig ud af det, og det kan man jo også fint nok, men jeg mener forstærkeren bør kunne gøre det, (det står i hvert fald i manualen), men jeg er ude efter, at finde ud af om forstærkeren rent faktisk kan det, for hvis andre kan få deres til det, så er der jo noget galt med min. Hvis andre derimod ikke kan få det til, at virke, så er det jo så bare manualen, der ikke er formuleret korrekt, og det er en meget stor forskel i forhold til hvad jeg skal gøre ved problemet.

Det er indtil videre lykkedes mig, at få Marantz i USA til, at bekræfte, at de kan få den til, at virke med en SR 6004, som er samme serie, med den er til gengæld lidt nyere, så jeg ved ikke om jeg kan tage det, som om, at ZR6001 også burde kunne gøre det.

Hilsen

Max

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes