Forfatter |
|
Xcreep Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er lidt i tvivl om det kan svare sig, at bruge et XLR signal kabel.
Er der nogen der har erfaring med lydkvaliteten/forskellen på henholdsvis RCA og XLR signal kabler ?
|
Til top |
|
|
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syndes der er stor forskel! Men prov dig frem,Kob evt et brugt xlr paa ksb!
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller lav dig et sæt selv. Tror jeg smed 300 kroner efter det ved at lave selv. Fin kvalitet.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du hører er lige så meget kvaliteten af den balancerede udgang og den efterfølgende indgang. Eller snarere den manglende kvalitet. Mange apparater har "snyde" balanceret ind/ud, så der faktisk er ekstra elektronik i signalvejen, som bare ændrer signalet. Dette gælder f.eks. mange Rotel for- og effektforstærkere.
Således kan der ikke siges noget entydigt om hvorvidt XLR eller RCA vil lyde bedst i dit setup.
Ellers bifalder jeg DIY metoden. 3 stk. 0,7 mm solid core sølv med lidt teflon slange og så er du kørerende!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neutriks fantastisk gode forsølvede og forgyldte XLR stik kan købes hos Elfa for 36 hhv. 41 kroner plus moms. Can't be beat.
De er supergodt konstruerede. Made in Liechtenstein.
|
Til top |
|
|
Xcreep Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 03:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange indlæg.
...Men nu er det mere forskellen i lyd kvalitet/lydbillede, på de to kabler jeg er ude efter. Ikke så meget at lave et selv. Nu ved jeg at både min forstærker og CD er fuldt ballanceret(uden snyd), så om der er en "lytbar" forskel på de to slags kabler, er egentlig det der har min interresse her. Ikke så meget hvad det koster, og om man skal lave det selv.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 04:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er bedst at på en Rotel RB.1090 Bal (XLR) eller ikke Bal (RCA) fra en Onkyo PR-SC886 som både har Bal og uBal udgange
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 06:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Neutriks fantastisk gode forsølvede og forgyldte XLR stik kan købes hos Elfa for 36 hhv. 41 kroner plus moms. Can't be beat.
De er supergodt konstruerede. Made in Liechtenstein. |
|
|
Ja man skal ski ikk købe dem via hififiserede forhandlere, for så kommer man til at betale mere for det end de er værd... Findes her til 31kr - og en kvinde versionMan skal dog være klar over tykkelsen af kablet, da de ovenstående som jeg brugte ikke kan kapere et vildt tykt kabel, pga inder-plastkraven er lavet til 6-8mm udv dia kabel.. Er det en single ended konstruktion med xlr indgange, så vælger nogen mærker at have muligheden, fordi det er smart og det der gør et produkt salgsbar for nogen... Har man en balanceret konstruktion, så prøv det af, har man single ended enheder til og fra eller imellem er det spild af tid.. Jeg bruger balancerede kabler mellem cd, for og effekt, pladespilleren er med phono, men her er der også muligheder hvis man vælger en mc pu og nørkler med kablerne og finder en riaa med xlr indgang... XLR er et "levn" fra PA industrien, da kablerne her har en fordel i og med at balancerede kredsløb undertrykker man støjen bedre, og der er mere niveau at arbejde med og de miljøer man arbejder under her indeholder et væld af ormegårds tilfælde hvor forskellige strøm, signal og ht kabler ligger mindre hensigtsmæssigt... I vores anlæg arbejder vi over meget korte afstande, så nogen mener ikke det er så vigtig her, og man kan også have den mening at for at en balanceret konstruktion kan virke som den skal, vil denne også kræve flere komponenter i signalvej, da man skal behandle 4 og ikke 2 kanaler.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
Sound Defined Branchemedlem

Sound Defined
Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere faktorer i spil her:
1. Arbejder dit apparat internt med balanceret forstærkning - hvis ja, så vil et XLR kabel være at fortrække. Jan Nielsen har
fuldstændigt ret i at visse apparater skyder ekstra elektronik ind i signalvejen for at kunne tilslutte XLR kabler. Hvis det er
tilfældet vil det næsten altid være bedst ikke at anvende XLR.
2. Jeg kender folk, der har lyttet på RCA og XLR kabler fra forskellige firmaer og konkluderet at f.eks. RCA lød bedre end
XLR, selv om det i virkeligheden var ledningen med RCA, der lød bedre end ledningen med XLR. Så hvis man skal
sammenligne, skal det være kabler der er lavet af samme ledning.
3. Der er væsentlig forskel på lyden af stik. Uanset om det er af RCA eller XLR typen, så findes der gode og dårlige typer
indenfor begge kategorier. Så selv om man lyttetester med samme ledning og har RCA på det ene kabel og XLR på det
andet, så skal man være opmærksom på, at man måske handicapper det ene kabel ved at have valgt et dårligt stik.
Jeg vil ikke femhæve noget specielt mærke positivt, blot gøre opmærksom på at Neutrik langt fra er det bedste. Det er
velbygget, men lyder desværre lidt dødt. Velegnet til prof-brug betyder ikke nødvendigvis velegnet til hifi-brug.
|
Til top |
|
|
Xcreep Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak
Kan høre på det hele, jeg er nødt til at prøve XLR. Mine Lyngdorf skulle være gode til det, da de er bygget til at fungere sammen på den måde.
|
Til top |
|
|