Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvordan opnår jeg bedere lyd? Stereo/Surr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torben-k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden et anlæg som jeg vil sige ligger i en pænt over middel klasse. Andre kan sagtens være uenige

Når jeg afspiller musik (CD'er) synes jeg dog at jeg mangler fylde, detaljer og liv i musikken. Jeg savner wow-effekten som jeg hører når jeg står i forretningerne og ekspedienten afspiller musik for mig. Også ved blu ray ville jeg ønske bedere lyd.
Jeg har uden tvivl flere flaskehalse. Jeg ved at jeg helt klart skal have noget godt højttalerkabel, da det jeg har nu blot er noget billigt sprøjt.

Kan det være min billige Panasonic DMP-BD35 der ikke formåer at sende ordentlig lyd til min forstærker? Den sender lyd via HDMI. Vil dte hjælpe at bruge toslink i stedet for?
Vil jeg vinde meget på at købe en "ordentlig" CD/Blu ray-afspiller?

Mine højttalere er af ældere dato - vel ca 10 år gamle, men så vidt jeg ved, på det tidspunkt High End. Nyprisen for hele sættet var vist 30-35.000,- da det blev købt den gang. Jeg har købt det brugt.
Jeg har lidt forventninger til at disse højtttalere burde gøre det godt, til trods for at de ikke har vundet nogen designpris.

Jeg har selvfølgelig kørt anlæggets auto-kalibrerings-system og der kunen vel vindes lidt ved at få en prof til at kalibrere det.
Men da jeg stadig bor til leje og setup'et ikke har fundet sin endelige plads, synes jeg ikke det er pengene vær at få det kalibreret for at skulle få det gjort igen senere.

Akustikken i mit rum er heller ikke optimal. Murstenshus og gulvtæppe.
Men jeg håber jo stadig på at få det bedste ud af det.

Vil det rent lydmæssigt være pengene værd at investere i følgende:
Pioneer BD-LX71 Blu ray eller en Oppo BDP-83.

Desværre er der ikke så mange der kender mine højttalere, så det er svært at få gode råd vedr. dem.

Hvad er jeres råd? Hvor er mine sparsomme finans-krise penge best givet ud?
Jeg er åben for alle forslag.

Jeg har følgende 5.1 setup:

Forstærker:

Blu ray / CD-afspiller
Panasonic DMP-BD35 (billig fætter)

Fronthøjttalere:
Paradigm Reference Studio 80
Store gulv-højttalere.
Power Handling (RMS): 250 Watts
Frequency Response: 40Hz - 22kHz
Sensitivity (dB): 92dB
Impedance (Ohms): 8 Ohms
Description: 3 driver, 2-1/2 way

Bag- og center-højttaler:
Paradigm Reference LCR-450
Impedance (Ohms): 8 Ohms
Frequency response: 70Hz - 22 kHz.
Low frequency extension: 42 Hz.
Sensitivity: 90dB.
Maximum input power: 130 watts.

Subwoofer:

Nedenstående billede er lånt af tidligere ejer (Tak Michael)
Til top Vis Torben-k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben-k

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

nydeligt anlæg. da det er med en decideret surround fortærker kan jeg godt se at der nok kan mangle noget ved stereo afspilning med cd´er.

sådan havde jeg det i hvertfald også inden jeg fik  skiftet min surrounde maskine ud med en god surround forforstærker og separate effekter. min stereodel kunne slet ikke følge med min gamle stereo forforstærker. noget måtte derfor gøres. indkøbte en surroud pre, og så faldte tingene mere på plads. dette virkede for mig om det også vil virke hos dig kan jeg ikke svare på...:-)

Til top Vis Lethvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lethvig

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

1: Køb en ren cd-afspiller. Crap in = crap out. Den behøver ikke koste alverden for at løfte lydkvaliteten gevaldigt i stereo. Lad være med at købe en anden BD afspiller for stereo-lydens skyld. Hvis du kører lyden som bitstream til din receiver, vil der heller ikke være noget nævneværdigt at hente på surround-lyden efter min mening.

2: Slå EQ-funktionerne i din forstærker fra, og konfigurer indstillingerne manuelt. Lidt kontroversielt måske, men i 90% af de tilfælde jeg oplever, skader det mere end det gavner efter min mening. Kør såvidt muligt source direct i stereo, prøv evt at køre uden sub i stereo. Hvis du har problemer med boom-bas osv, så prøv at løse det ad fysisk vej, dvs. flytte rundt på højttalerne, lukke evt. bas-port osv.

3: Akustik. Undervurderes stort set altid, folk kæmper utroligt meget med at få et dårligt rum til at lyde godt, i stedet for bare at arbejde lidt på rummet i stedet. Hvis man er lidt kreativ kan det sagtens gøres pænt. Find nogle originale malerier du synes er pæne, fyld rockwool i rammen og hæng dem op på evt. hårde flader, og det kan vise sig at gøre mirakler. I mit eget lytterum blev jeg chokeret over hvor lidt dæmpning der skulle til at gøre et meget hårdt rum ganske fornuftigt.

4: Den største forskel er også den største investering: Hvis de tre første punkter ikke hjælper, så skift højttalere. Højttalerne er, udover akustikken måske, suverænt dér hvor du kan ændre karakteristikken af dit anlæg mest, så er du utilfreds med den helt grundlæggende klang i dit anlæg, så er det dér du må sætte ind. Det er ikke ment negativt overfor den specifikke højttaler, den har jeg aldrig hørt, men fakta er bare at det er dér du kan finde de største forskelle.

En detalje mht. surround-lyd: Prøv at sætte alle højttalere til small, selv om du har gulvhøjttalere foran fungerer det i langt de fleste tilfælde bedst til surround at levere bassen ét sted fra. Firkantet sagt, din subwoofer er der for at spille bas. Hvis ikke den gør dét bedre end dine fronthøjttalere, så er den for ringe. Men musik stiller knapt så store krav til den dybeste bas, her er sammenhængen mere væsentlig, og derfor er det ofte en fordel at spille stereo på fronterne alene, hvis de ellers leverer tilstrækkeligt bas, men som sagt køre small hele vejen rundt i surround. Det gøres nemmest ved at køre Direct når du spiller musik, så overrides small/large indstillingerne, og fronterne får det fulde frekvensområde.

Ovenstående er til dels subjektivt, og der er givetvis nogle af tingene hvor andre vil være uenige, ikke mindst min holdning til EQ.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt mht. akustik, murstenshus og gulvtæppe er ikke per definition skidt, tværtimod. Et lytterum skal ikke være lyddødt, det skal have den rigtige efterklang. Så hvis du kan dæmpe de rigtige steder, kan det vise sig at være særdeles fremragende. Det drejer sig om at undgå "ringning", dvs. hvis du klapper i hænderne, skal der være en naturlig udringning af lyden, ikke en ekko-effekt. Men det må heller ikke være helt dødt. Især bagvæggen bag lyttepositionen kan være vigtig at få dæmpet, samt evt. sidevæggene dér hvor første reflektion rammer. Et velplaceret maleri på hver side samt bag lyttepositionen kan være alt der skal til for at få en hård akustik til at blive et ganske fortrinligt lytterum.

Torben-k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Lækkert en masse ideer og ting jeg skal have prøvet og tænke på.

Der er MASSER af lyd i min store 12" sub. Bruger den kun til surround.
Der er også rigeligt med bast i fronthøjttalerne. ja enkelte gange har jeg faktisk været i tvivl om min sub var tændt...

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

På baggrund af din beskrivelse vil jeg mistænke højttalere, samt i nogen grad cd-afspilleren, for at være den største flaskehals. Kabler gør efter min mening ikke den store forskel, omend den er til stede. Dit lytterum kan også have rigtig stor indflydelse, men jeg tør ikke udtale mig om hvor stor den er, på baggrund af din beskrivelse. Hvis du synes det lyder bedre i forretningerne, hvorfor tager du så ikke højttalere og/eller cd-afspiller med hjem på prøve? Så kan du måske også vurdere om det i virkeligheden er rummet der halter efter, hvis du altså er i stand til at huske hvordan det lød i forretningen.

Held og lykke!
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Masser af gode råd fra Otto.

Hvis du absolut vil skifte din BD-afspiller ud, vil de fleste nok pege på Oppo'en. Har ikke hørt/set Pioneer modellen, men den har ikke fået de bedste anbefalinger.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig må du gerne låne billedet

Men kan kun bakke op omkring AV Precision argumenter omkring akustikken i rummet. Så prøv at trække højtalerne lidt frem, eller længere ind mod bagvæggen. Det kan være et spørgsmål om ganske få cm., hvor lyden resonere omkring lytte positionen.

Vinklingen kan også have meget at sige, for hvor mange detaljer der kommer med, og hvor skarpe de bliver. Dine højtaleres diskant enheder har dog en diffuser foran diskanten, så en vinkling direkte mod lytte positionen, får du nok ikke det helt store ud af... Men prøv dig frem!

Med hensyn til højtaler kablet, så synes jeg personligt at Magnum kablet er ret kedelig, og det er alt for uhåndterligt!!! Selvom terminalerne på Paradigm modellerne er lidt større end de fleste andre, så får du nok aldrig skruet hele lederen fast?
Men i kombination med din Pioneer, så kan det da godt være de kan være med til, at dreje lyden over i en lidt varmere tone.
(Var det dig der fik Black Rhodium AST75 kabler med? - For hvis du stadig bruger dem, så kan jeg godt forstå det hele er lidt uldent...)

Men jeg ville nu se, om jeg ikke kunne finde et sæt brugte Kimber 8TC kabler i stedet for. Det æder ikke detaljerne i nær samme omfang som de andre, og har stadig en kontant bas.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

micma 18 - Det er vel ikke Supra Black Rhodium kablet du snakker om?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
micma 18 - Det er vel ikke Supra Black Rhodium kablet du snakker om?

neej... mærket Black Rhodium

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Nåeh, Supra laver nemlig også en serie der hedder Black Rhodium :-)

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Torben-k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Der er en masse jeg skal have prøvet.

I første omgang har jeg bestilt nye kabler til mine fronthøjttalere: Tara Labs Helix 8 2x3 m. bi-wire.

Allerede nu tænker jeg dog om jeg skal få en til at modificere dem så de kan bruges til bi-amp.
Vil det være bedere?

Torben-k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke at de originale stik på Tara Labs Helix 8 sidder så godt fast i mine højttalere. Det kan bel godt betale sig at få HFK til at sætte nogle bedre stik på?

For at gøre musikdelen bedere, har jeg investeret i en Apollo Rega - det har givet lyden et mere detaljeret billed:

Men for at få endnu mere ud af denne cd-afspiller, så påtænker jeg at købe "Tara Labs Spectrum 3a" som signalkabel. Bruger idag kun Experts Bandbridge. Det kan vel kun blive bedere.

Er der andre kabler der er bedere der fås i prisklassen 400-500 for et brugt på 1 mtr.?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes