Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 19:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DIY Sølvkabler - i stil med CSN Custom (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 19 December 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej alle

I en tråd på recordere blev der snakket livligt om forskellige højttalerkabler, og forskelle i lyden iblandt.

Jeg er selv meget tilbageholdende omkring forskellene, og har istedet bare købt noget Monacor SPC-60, som er 6 mm^2 kobber. Intet andet.

Men der bliver hårdnakket påstået at der kan høres forskel på kabler, og især ved de dyrere kabler som består af sølv. For at gøre historien kort vil  jeg:

Bestille noget 6n sølv (dvs, noget af det reneste; 99,99998%), som jeg vil lave 2 kabler til begge fronthøjttalere, med samme eller større tværsnitsareal for at høre om der er forskel, og om det er til det bedre. Vi snakker dyre sølvkabler mod et kabel til 25 kroner/m!

Jeg søger nu nogle råd til hvordan kablet skal laves. Skal det være multicore, single core, flettet, snoet, med teflon, med pvc????

Desuden leder jeg efter nogle gode stik, og nogen som ved hvor jeg kan købe noget ViaBlue Cobra kabelstrømpe, eller noget som ligner?

Jeg glæder mig til at komme i gang. Det ville være interessant hvis man evt. kunne lave en sammenligning med andre kabler end mit nuværende, fx. CSN Custom,,så måske tager jeg kontakt til ham om at prøve en shootout.

Der vil måske blive lavet nogle strømkabler også, men her mangler jeg også en indkøbsliste til stik, og en god opskrift.

Altså, jeg sætter mine egne penge til i dette projekt af ren nysgerrighed, og vil gerne vide hvorfor folk mener de kan hære forskel mellem et fornuftigt kabel til 25 kr/m og kabler som Nordost Odin osv,

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hey you...
spændende projekt. Jeg faldt lige over homegrownaudio, de laver HGA kablerne der forhandles af Hificable.dk
Dog er dette til DIY-manden, og der er også masser af lækre stik. Må jeg anbefale LOK, som jeg selv har brugt med stor glæde!  

Så er der da lidt at starte ud med...

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej Simon

Jeg har faktisk været inde over HGA. De er måske en kende dyre efter min pengepung (Jeg har ikke job ved siden af studiet.. Og desværre bliver man som ingeniør ikke betalt ekstra for at side 36 timer i træk når man skal aflevere projekt.)

Projektet er udelukkende af ren interesse, og ja, det bliver spænnende, og måske ret dyrt!

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej anima, kan du ikke lige fortælle os hvor tyk det sølv er. Der findes flere størrelser 0,5 mm og 0,72 mm er som regl brugt til signalkabler, 1,0 mm og 1,5 mm er typisk brugt til ht kabel.

Jeg har selv lavet et sølv signal kabel, kan ses her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76518&P N=2&get=last#1908421 , du kunne jo lave et ht kabel på samme måde, men da du ikke kan få et snørrebånd der er langt nok, så skal du nok over i en bomulds strømpe i stedet for. http://www.hificollective.co.uk/catalog/cotton-tubing-cot255 -p-2198.html , kan også fåes større hvis flere leder skal i samme strømpe.

En anden model kunne være som jeg har forslået i denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=79451&P N=0&TPN=2, men den kræver lidt mere håndværk.

Vedr. strøm kabel, så vil jeg heller bruge et tykker cu kabel frem for sølv, den nemmeste måde at få mindre modstanden i en leder er at øge tykkelsen af lederen, ikke renheden.

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hej Dan

Jeg kan købe det i størrelser mellem 0,3 og 0.8 mm, måske tykkere. Jeg har ikke bestilt noget endnu, da jeg først skal vide hvordan jeg skal gribe det an..

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

hvis du vil ud i den nemme løsning, så kunne du jo vælge mundorf sølv/guld leder på 1,5mm hvilket er knap 2 mm2 leder http://www.hificollective.co.uk/catalog/mundorf-99silver1gol d-wire-15mm-p-6086.html, snog to leder sammen så de ligner lc-audio tefler 2 http://www.lcaudio.dk/images/Cables/teflar2.jpg, skal det være en tand bedere så kom hver leder i en bomulds strømpe inden de bliver snoet.

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej Dan

tak for svar.

Jeg kan købe det nævnte kabel i en dia. på 1 mm, og købe 5 meter på auktion til en 60 kroner.  Kunne jeg ikke bare skalere op så jeg får et fornuftigt tværsnitsareal, eller skal det være én stor pølse??

Hvad ville du bruge som kabelstrømpe og stik, hvis der gerne må være lidt øjenblær? Jeg ved ikke hvad der er godt, men ville gerne have noget ala. viablue:

http://www.viablue.de/com/speaker_cables_single_wire_t6s.sht ml

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Viablue, haha, det er da en pæn kabelstrømpe, men ved ikke lige hvor man får sådan en, prøv at søg under elektronik på ebay, søge ord- cable sleev eller bare sleev, så se hvad der kommer op. vedr. stik så ville jeg vælge et forsølvet banan stik med to fæstnings skruger, hvis du vælger at bruge 1-3 leder pr. pol så bør kabel indgangen kun være Ø 4 mm.

Du bør helt klart overveje de bomulds strømper, da de er med til at tage hårheden af sølv lyden, du kan sagtens komme en kabel strømpe over bomulds strømpen og så sno de to poler bag efter.

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ok tak

Er viablue et dårligt mærke, eller er det bare fordi det er et dårligt navn?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Anima skrev:
Ok tak

Er viablue et dårligt mærke, eller er det bare fordi det er et dårligt navn?
ved det ikke, har aldrig hørt dem, men tror at de ok. Købte nogle viablue xlr stik for nogle måneder siden og de virkede yderest gennemtænkt, men på den anden side så kostede de også 150 kr. pr. stk.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Du er klar over at inden du er oppe i noget der ligner 6 mm2 ledet kabel og får købt stik/krympeflex/bomulds strømpe og kabel strømpe, så er du godt oppe i pris og formentlig rimelig tædt på nypris for sådan et viablu kabel, så måske det var en ide at kontakte hificable.dk og låne sådan et viablue kabel inden du kaster dig ud i et diy projekt. Du kunne evt. sende music4life en pb for at få nogle tips om kablet, han bruger nemlig viablue kablet http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69008&K W=dan+a%2E yderlig oplysninger kan findes i produkt beskrivelsen   http://hificable.dk/produkter/15-hoejttalerkabel/209-viablue -sc-4-single-wire-t6s-hoejttalerkabel/

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

hej dan  , de styk og kabel strøper som bruges på de DIY kabler ...har de betydning for lyden eller er der kun pg estetik og udseende man bruger dem

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Du er klar over at inden du er oppe i noget der ligner 6 mm2 ledet kabel og får købt stik/krympeflex/bomulds strømpe og kabel strømpe, så er du godt oppe i pris og formentlig rimelig tædt på nypris for sådan et viablu kabel, så måske det var en ide at kontakte hificable.dk og låne sådan et viablue kabel inden du kaster dig ud i et diy projekt. Du kunne evt. sende music4life en pb for at få nogle tips om kablet, han bruger nemlig viablue kablet http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69008&K W=dan+a%2E yderlig oplysninger kan findes i produkt beskrivelsen   http://hificable.dk/produkter/15-hoejttalerkabel/209-viablue -sc-4-single-wire-t6s-hoejttalerkabel/

Jeg tror det kan holdes omkring de 700 for 2 færdige banditter - i så fald vil jeg gerne prøve det ad. Jeg har skrevet sammen med Sonny73, og alt andet lige kunne det være jeg i første omgang laver nogle for at prøve ad, og evt. skyder afsted til midtjylland hvis det ikke er det værd

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:
hej dan  , de styk og kabel strøper som bruges på de DIY kabler ...har de betydning for lyden eller er der kun pg estetik og udseende man bruger dem
Hej, den yderste strømpe er bare der for øjets skyld, men længere inde i kablet er en anden sag, noget der er ved at være fokus på er vibrationer og mekanisk dæmpning, i teorien så vibrere lederne når signaler/strøm transpoteres i gennem dem, de vibrationer kan forplante sig i signalet i form at forvrængning og støj og spørg mig ikke hvordan, for der skal man vist have den helt stor professor hat på. Når man ser på hvordan de forskellige fabrikanter løster problemet, så er der utrolig mange muligheder, nogle bruger snore mellem lederne, pap tape pakker lederne hårdt, spicial form for pe metrialer, bomulds kerner eller strømper samte spicial viba dæmpene yder kapper. Ved blot at snog lederne sammen som LC-Audio Tefler 2 opnår man jo også en dæmpning af lederne, da de to ledere låse hinanden, derfor ar den simple måde at snog to leder af passende mm2 og evt lægge dem i en bomuls strømpe, her efter overtrøkkes en kabelstrømpe for øjets skyld.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Anima skrev:
dan a. skrev:

Jeg tror det kan holdes omkring de 700 for 2 færdige banditter - i så fald vil jeg gerne prøve det ad. Jeg har skrevet sammen med Sonny73, og alt andet lige kunne det være jeg i første omgang laver nogle for at prøve ad, og evt. skyder afsted til midtjylland hvis det ikke er det værd
Hmmm bare lidt hoved regning, hvis vi siger du skal lave et sæt på 2 x 2,5m, hver pol skal der bruges 5 stk. 1,0mm leder for at op nå 6 mm2, dvs. 5 x 2,5 m= 12,5 m, der skal bruges 4 poler, så 4 x 12,5 = 50 m 1,0 sølv leder skal bruges, hertil kommer stik, dæmpemat.,kabelstrømpe og krympeflex, det kan du ikke få for 700 kr.

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Pt. står jeg til at købe 12 meter for 17 USD på auktion. Det er ret billigt

Har du erfaringer med LOK stik? - de kan fåes til rimelige penge.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Anima skrev:
Pt. står jeg til at købe 12 meter for 17 USD på auktion. Det er ret billigt

Har du erfaringer med LOK stik? - de kan fåes til rimelige penge.
Ja, har nogen selv, det er disse http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/59-lok-suregr ip-rhodium-bfa-connector-/, du skal kun bruge 4mm udgaven, da 6mm udgaven formentlig ikke kan spænde ordentlig om 1-2 stk. 1,0mm ledere.

Lok kan findes en anelse billiger på ebay, hga har også en shop http://www.homegrownaudio.com/banana_plugs.htm

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Svalander mener at kabler skal flettes. Vejledning til det her http://www.svalander.se/shoppen/silver.htm

Sølvtråden har han også http://www.svalander.se/shoppen/silver.htm

Diverse tilbehør som bomuldstråd osv har han også.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes