Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround til min Blu Ray-afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peder-dingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 December 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej Kære Folk!

Jeg vil gerne starte med at sige at jeg ikke er den store nørd til hifi, derfor søger jeg hjælp til oplysning :)
Jeg har et Samsung LE32B7050 LED tv, og et gammelt billigt surround-anlæg som snart skal sælges, og opgraderes til noget kvalitets-noget!
Min blu-ray afspiller er Samsung BD-P1650.
Jeg har kigget på diverse surround-anlæg med blu ray-afspiller, men de er ret dyre og har hørt fra folk at lydkvaliteten ikke er den bedste.
Derfor overvejer jeg at købe en receiver (er det ikke det sådan en hedder?), sådan at jeg kan forbinde tvet/blu ray-afspilleren med og få knald på lyden. Min tanke er at starte med at købe de forstærkere/receiver/whatever det hedder ;) og så 2 højtalere, sådan at jeg bare har det i stereo til at starte på, og så når jeg får skrabet flere penge sammen, så købe de andre højtallere til surround-lyden...
Jeg har også en anden bagtanke, og det er følgende: hvis man køber et tilstrækkeligt godt anlæg til sit tv, kan den så ikke helt ersattte et stereoanlæg, så man bare kan afspille sine cder på den i stedet for at skulle ud og købe et dyrt stereoanlæg også? Så er de penge jo sparet.
Så hvad er smartest at gøre? Mht. pris, så vil jeg gerne have "best value for money", så vil ikke give meget mere for lidt bedre kvalitet, men det bedste til prisen.
Budget er max 4-5 k for forstærker/cd-afspiller..

På forhånd tak for hjælpen! :)
Til top Vis peder-dingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peder-dingo

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 December 2009 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

En af blu-ray afspillernes stærke sider skulle jo være, at de kan afspille CD'er i meget høj kvalitet. Så burde en seperat CD-afspiller i hvert fald være unødvendig.

Det er desværre mere problematisk på receiversiden. Mange receivere, der er glimrende til surroundlyd, klarer sig ikke specielt godt ved musikgengivelse. Der er nok undtagelser, håber andre her på forummet kan give råd desangående.Det kommer selvfølgelig osse an på, hvor kritisk du er, og på hvordan du sammensætter systemet. Gode højtalere kan f.eks. redde meget.

Ellers er jeg enig med dig i den vej, du vil gå - gradvis opgradering. Du ender med at få mere for pengene.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

JordanDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009
Sendt: 13 December 2009 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Husk på, at god lyd kommer også an på hvilke ører som hører det. Og hvilken krav du stiller.

Af recievere kan jeg klart anbefale dig at prøve gå ned i Hifi klubben hvis der er en i nærheden af hvor du bor. Og så have et par forskellige cd'er med. Kan anbefale indenfor dit budger at Denon avr 2310 spiller super godt, og ja jeg synes også den klarede musik delen ganske godt, sammen med de højtalere hifi klubben anbefalede til recieveren, nemlig Dali Lector serien. Dog max Dali Lector 6, da 8'eren er for "kraftig" til 2310'eren. Med mindre du senere vil vælge at bruge preout til at slutte effektforstærkere på.
Til top Vis JordanDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JordanDK

peder-dingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Den der Denon ser lækker ud. Kan være jeg skal overveje sådan en... :)
Hvor stort et "step-down" er 1910'eren?

Tror måske også bare jeg dropper idéen med at surround-anlægget skal "erstatte" stereoanlæget, men generelt er jeg ikke særlig kræsen med lyd - har ikke så godt et lyd-øre at jeg kan høre forskel på alting :)

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

http://fpn.dk/digitalt/lyd/article1816761.ece

1910 er en glimrende receiver, dog lidt mindre effekt end 2310, men nok til de fleste.

Jeg er ikke enig med mollecon i at Blu-rau afspillere generelt afspiller CD godt, men der findes nogle som gør. Denon, Marantz og Oppo bl.a.

Du kan sagtens have et anlæg til både stereo og surround. Med Denon 1910 og en god Blu-ray afspiller samt gode højtalere er det ikke noget problem. Jeg har selv kun et anlæg, jeg syntes den eneste overvejelse er om man både skal have CD afspiller og Blu-ray afspiller eller kun Blu-ray afspiller.

Til top Vis Protoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Protoss

peder-dingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg så vælger en 1919 eller 2310, hvilke højtallere vill I så kunne anbefale? Det skal blot være 2..
Pris konta ydelse er som sagt meget vigtigt, og vil gerne have det der er bedst til en billig penge :)

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo lidt an på hvor mange penge du vil bruge på højtalere. Hvis du køber Denon er det oplagt med et par Dali, samme butik og du kan høre det sammen i butik inden køb.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/dali _lektor_6_hoejttaler_lys_valnoed.htm

peder-dingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Synes 6000 for 2 højtalere er for meget.. Idet jeg blot er studerende har jeg ikke så satans mange penge.
Hvad er bedste højtalere til 1-2k pr styk?

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Her er 2 andre muligheder:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/argo n_7240_hoejttaler_hvid_hoejglans.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/dali _concept_6_hoejttaler_kirsebaer.htm

Jeg har ikke hørt Argon, men det siges at de spiller ok til prisen. Tag ind og hør begge typer sammen med receiver.

JordanDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009
Sendt: 14 December 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Protoss skrev:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/argo n_7240_hoejttaler_hvid_hoejglans.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/dali _concept_6_hoejttaler_kirsebaer.htm

Jeg har ikke hørt Argon, men det siges at de spiller ok til prisen. Tag ind og hør begge typer sammen med receiver.

Argon højtalerne skal det ikke være hvis han vil have surround med tiden. Det er active højtalere og ikke passive.
Skal ikke gøre mig rigtig klog på området, men Hifi klubben anbefalede netop, at man ikke skulle bruge active højtalere i et surround.
Til top Vis JordanDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JordanDK

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

JordanDK: Argon 7240 er ikke aktive højtalere og der findes både center og baghøjtalere der passer til. De passer prismæssigt godt til hvad han ønsker, men jeg har som sagt ikke hørt dem, de skulle dog efter forlydende være gode til prisen.

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Ville da helt klart gå efter et par brugte Daliér når du er nede i det prisleje, der plejer at være et godt udvalg i den blå.

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Ved selvfølgelig ikke om det må være brugt, men her er et par fra østjyllands området ;-)

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Sendt: 15 December 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

JordanDK skrev:
Protoss skrev:

Argon højtalerne skal det ikke være hvis han vil have surround med tiden. Det er active højtalere og ikke passive.
Skal ikke gøre mig rigtig klog på området, men Hifi klubben anbefalede netop, at man ikke skulle bruge active højtalere i et surround.

Kan ikke rigtigt se det skulle gøre den store forskel om du bygger et system med aktive højttalere, eller om du kører med en egentlig effektforstærker... Prøv f.eks. at se på Meridian. De har så vidt jeg husker ikke andet end aktive højttalere. Og det er nok de færreste der rynker på næsen af Meridian og ligefrem fraråder det.

peder-dingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Min økonomi er lige nu ikke til at fyre så mange tusinder af, så det må nok blive en gang omkring foråret.
Men indtil videre tænker jeg Denon AVR 1910/2310 og så 2 gange Dali concept 6
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-2310_surround-receiver_sort.htm
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/dali _concept_6_hoejttaler_sort.htm

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 December 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Protoss, jeg brugte ordet 'skulle' i mit indlæg - netop for at pointere, at jeg ikke ved, hvorvidt blu-ray i praksis spiller CD'er så godt, som de i teorien kan.

Peder, dit valg virker OK fornuftigt. Dali 6'erne skulle osse kunne give fornøden bas til surroundlyd i stereo.

Aktive højtalere kan give en række fordele - men i de lidt lavere prisklasser giver almindelige anlæg nok større valgfrihed, og mere for pengene.

Jeg spiller selv både musik og surround på samme anlæg. Men, en kold cost/benefit analyse siger, at man skal op i en ganske høj prisklasse på surround, før musik lyden matcher blot et middeldyrt stereoanlæg. Heldigvis er jeg ikke selv så kritisk, men forskellen er til at høre!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes