Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 07:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forslag til udbygning af surround-anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bigby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej!

Efter vi fik 50-tommer plasmaskærm, er tv-lyden blevet lidt klejn i det.

Jeg kører derfor tv-lyden gennem en lille NAD-receiver (NAD T743). Heri sidder et par tudsegamle B&W reol-højttalere, der står på gulvet (DM 310). Er egentlig OK tilfreds med disse, og regner med at beholde dem som fronthøjttalere – med mindre I anbefaler et færdigt sæt, der giver mere for pengene end en separat center, 2x baghøjttalere og evt. sub.

For det er jo disse tre, jeg umiddelbart mangler. Baghøjttalerne skal være små – og gerne hvide, da de skal stå i en vindueskarm. Allerhelst skal de også være trådløse, men det funker vist ikke rigtigt?

Centeren må heller ikke være for stor, da den skal stå på tvmøblet lige under den væghængte skærm.

Mht. sub ved jeg ikke rigtigt. Måske får jeg mere ud af at opgradere receiveren til en større model. Min gamle NAD (købt brugt) mangler HDMI, og tv’ets egen scaler er ikke verdens bedste (Panasonic 50V10E).

Håber at I hermed har fået, hvad I skal bruge for at rådgive om, hvilken udbygning, der vil give mest for pengene (og vi taler under 10K, helst nærmere de 5K).

Til top Vis Bigby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigby

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 November 2009 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Tjah... Måske Hifi Klubben kan rådgive dig om en center, der matcher dine B&W lydmæssigt. Måske osse baghøjtalere efter dine krav. Køb af ny receiver ville jeg nok lade vente lidt. For øvrigt, receivere behandler kun lyd, scalering hører hjemme i TV'et eller DVD (BluRay) afspiller - såvidt jeg overhovedet véd.

Der findes vist indtil videre kun et fåtal af film på markedet, der har HD-lyd - uanset billedformatet.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Bigby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 November 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har da hørt om flere, der fører HDMI-kilderne ind i receiveren, som så sender billedet videre til fladskærmen via et enkelt HDMI-kabel. Altså at receiveren fungerer som switcher. Gik så ud fra, at den også kunne opskalere?

I alle tilfælde får man jo den fordel ved at føre billedet gennem receiveren, at lyd og billede altid passer sammen, når man skifter kilde på receiveren?

Men det er nok et godt råd at nøjes med en center og et par baghøjttalere i første omgang. Nogle forslag til konkrete modeller, jeg kunne se efter - også på brugtmarkedet?
Til top Vis Bigby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigby

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2009 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg kender godt tricket med at føre signalet gennem receiveren på den måde - tror blot ikke, at receiven 'rører' ved signalet på nogen måde. Du kan evt. selv annoncere efter baghøjtalere på brugtmarkedet - der findes et hér på sitet. Du skal blot beskrive dine krav (størrelse, farve, pris etc.). Lydmæssigt er baghøjtalere ikke så kritiske, men det ville være godt, hvis din center matchede dine B&W'ere nogenlunde lysmæssigt. Og der er jeg på Herrens mark...

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 November 2009 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til en sub, så må du ikke lade være med at købe den, den giver rigtigt meget, der er jo et lydspor der er til den.
Jeg ville helere købe en sub end købe en ny receiver.
hilsen henrik
Til top Vis Gummimand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gummimand

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2009 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

Ikke helt... Der er et LFE-lydspor på nogle film, men langtfra på alle. De fleste film har blot 5 (evt. 6) fuldtonekanaler, og delingen til subben foregår i surroundreceiveren. At producenter og sælgere så kalder alt, hvad der går til subwooferen, for 'LFE', er en anden sag - det er & bliver vrøvl.

Alligevel har Gummimand ret i, at en subwoofer oftest er en god ide .

Cluudi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hej. Selvfølgelig kan recievere opscalere til 1080p og alt det der... intet problet, det er standard i dag på ned til næsten de aller billigste!
Kør alt med HDMI til recieveren og ET kabel til TV'et derfra!
Masser af BD idag har de nye lydformater, ikke mange har 7.1 dog (også dårligere kvali)
Hvis det skal være pris/kvalitet så skal du prøve JBL ES serien. Det er sindsygt som det kan spille til den pris. Kender ikke noget der kan hamle op til den pris hvis du ikke går efter brugt! Kommer også an på udseende, da du jo ikke får top nice flotte speakers til en samlet pris under 10K. JBL har forresten også nogle små HT som er trådløse som jeg har set som bag HT i et surround setup, de var sorte, men kan måske også fås i hvide. Control mener jeg de hedder.
Ellers et besøg i HFK kan gøre dig lidt klogere...men alle foreslår altid HFK, så ville lige nævne JBL da de sku stadig kan nogle ting (især i den helt billige klasse (ES)) og de ikke er i HFK!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes