Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 00:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forsl. til køb af lydforbedrende pære (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 November 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Kære alle,

Da jeg mener at have hørt, at man i betragtelig grad kan forbedre sin lyd ved at have en tændt pære af en bestemt slags i rummet, det er noget med at lysbølgerne påvirker lyden i positiv retning, har jeg tænkt mig at anskaffe en sådan. Er der nogen der ved hvilke pærer der er tale om?

Ovenstående er naturligvis ikke ment som en spøg - men jeg må beklageligvis erkende, at jeg ikke ville blive voldsomt overrasket over at se spørgsmålet stillet i fulde alvor.

Mit spørgsmål er egentlig; er vi, som elsker god lyd, ellers var vi jo ikke hér, alt for ukritiske i forhold til vores dimser og dutter og kabler?

Når folk stædigt kan holde fast ved at deres strømkabel giver en betragtelig forbedring af lyden, selvom de ser resultater fra diverse tests, der viser at folk IKKE kan høre forskel, vel og mærke - og dette er vigtigt - de samme mennesker som under testen hævdede at kunne høre en betragtelig forskel, er vi så ikke ude i noget som nærmer sig totalt ukritisk religiøs hengivenhed til kommercielle kabelproducenters påstande?

Eller handler det om at der er så meget hobbyværdi i disse ting, at det egentlig ikke er rigtigt interessant, om der reelt er en forbedring at hente? Er nørderiet vigtigere end sandheden? Er det moralsk i orden at promovere et produkt som lydforbedrende, hvis man rent faktisk ikke har lavet en reel test af om det er tilfældet, og man er blevet gjort opmærksom på hvad blindtests af samme enhed viser?

Giver det ikke hele gruppen af hifielskere et problem, hvis enkelte gruppemedlemmer har lov til at fremsætte deres uunderbyggede postulater uden at vi siger dem imod? Når der ikke findes eet eneste bevis eller indicium der peger i retning af at et dyrt strømkabel giver en forbedring af lyden i et anlæg. mens der findes flere særdeles kraftige indicier om det modsatte, er det så ikke rimeligt at man prøver - med saglige midler - at få overbevist disse personer om at de tager fejl - og naturligvis erkende at man selv har taget fejl, hvis der fremføres bevis for det modsatte? Er det ikke hele ideen i en debat?

Det er spøjst, at så meget i hifiverden faktisk kan "afgøres" via blindtests der er udført korrekt - hvilket de fleste "hjemme"-tests ganske givet ikke er.

Tag da fat i konen, kæresten, vennen, veninden, sønnen, datteren, eller en helt anden, og lav dig egen blindtest. Find ud af, om du narrer dig selv. Det lyder som noget slemt noget - men det er det slet ikke, det er meget almindelig psykologisk mekanisme; man hører hvad man ønsker at høre, helt ubevidst - og det gælder i begge retninger, superskeptikere har også svært ved at erkende at der ikke er hold i deres skepsis. Vi skal ikke skamme os over at have en hjerne der gør lidt "af sig selv" - det er bare tegn på at den fungerer. :)

ALLE holdninger og opfattelser er velkomne - men vær klar til at blive udfordret, det er en del af idéen med denne tråd.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 19 November 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

He he... Husk at tilslutte den lydforbedrende pære med et hundedyrt kabel, ellers virker det ikke!

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 November 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hvad vist vi nu har haft fat i konen, kæresten, vennen osv og lavet en blindtest og derved har kunne konstatere at der ER forskel på alm. lakrids og gode skærmet kabler. Det vil jo heller ikke være nok for dig. Du har jo den holdning at der på ingen måder er forskel og vi har fundet ud af at vi på ingen måde kan overbevise dig om andet

Jeg har inveteret dig hjem til mig privat og enda tilbudt at betale halvdelen af transport omkostningerne. På den måde kunne vi lave en blindtest sammen og du ville kunne se/ høre om nogle personer (i dette tilfælde, mig) kunne høre forskel på gode og alm strømkabler. Men det TØR du jo ikke, da du gemmer dig bag et latterligt "vædemål" og vil kun vist der er 10.000kr på højkant  

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 November 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

omtalte pære skal ikke slet ikke tændes da lys forstyrre lytteoplevelsen

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 November 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

Dvs. en "blindtest" er at foretrække?

Flemming

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 November 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Finn29 skrev:

Dvs. en "blindtest" er at foretrække?

nemlig - tror nok de fleste vil give mig ret i at musikken forstyres periodisk hvis der kommer et udrykningskøretøj forbi (blink-blink)

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 November 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Spøg til side. Det er et rigtigt godt oplæg du har lavet men jeg er bange for at det ender som en skyttegravskrig hvor ingen vil
gi' sig så meget som en centimeter uanset hvilke facts der bliver lagt på bordet. Desværre er det kun et alt for hyppigt problem
i hifi verdenen at alt bliver stærkt polariseret, så det begynder at ligne religiøs fanatisme. Personlig kunne jeg godt tænke mig
at debatterne blev noget mere nuancerede i stedet for at alt er sort/hvidt.

Flemming

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 19 November 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

hva med en test med en klap for det ene øje???
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 November 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:
 hva med en test med en klap for det ene øje???

Det vil gi' et ½ godt eller ½ skidt resultat, afhængig af hvem du spørger

Flemming

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 19 November 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke på at nogle meget små dimser der fiser rundt med ca. 300.000 Km. / sek. kan forstyrre nogle bølger der bevæger sig med en mere magelig hastighed.

Men et strømkabel er absolut en investering værd, ingen tvivl om det.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 November 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Lys er også bølger, elektromagnetiske bølger. Og de bevæger sig kun med 300.000km/sek i vakuum, og i denne tilstand vil lyden helt sikkert være påvirket!
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 November 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Fandt for et stykke tid siden denne blindtest af powerkabler. Testen er gennemført efter alle kunstens regler for blindtest, så den er jo nok noget af det nærmeste på en videnskabelig afprøvning, som tænkes kan.

Resultatet kort er, at ved gennemførelse af testen ramte lytterene rigtigt i 49% af tilfældene ved lytning mellem 2 kabler. Altså fuldstændigt tilfældigt, det var ikke muligt i denne test, at høre forskel på et billigt powerkable og et dyrt special produkt.

Citat: " Using the blind ABX protocol, we failed to hear any differences between an assortment of generic power cords and Nordost Valhalla. "

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Lys er fotoner der bevæger sig i bølger, og hastigheden er nok omkrig 280.000 Km her hvor vi kan ånde, er du så glad . ?

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Desuden skrev jeg - - - "  Ca ". 300.000

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 November 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

jeg har skiftet pære i min emhætte her til aften - rykker det noget?????
Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 November 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Lys har partikel/bølge dualitet, men lad os lade den ligge, det er vist et sidespor 

Fint link erlingt, det kunne være spændende at se om der er undersøgelser der viser det modsatte.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 November 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg så tilfældigvis lige et indslag i tv :

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2009/Efteraar_09/Uds_1 3/20091117143502.htm

En test af noget så avanceret som salt. Den billigste kostede 3,69 kr/kg og den dyreste ca 250 kr/kg. 3 testpersoner (eksperter) konkluderede at " salt er salt , man kan ikke smage forskel " .

Man kunne dog se forskel hvilket kunne give en større oplevelse, men smagen er den samme.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 November 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Fandt for et stykke tid siden denne blind-test-power-cords-12-2004.html">blindtest af powerkabler. Testen er gennemført efter alle kunstens regler for
blindtest, så den er jo nok noget af det nærmeste på en videnskabelig afprøvning, som tænkes kan.Resultatet kort er, at ved
gennemførelse af testen ramte lytterene rigtigt i 49% af tilfældene ved lytning mellem 2 kabler. Altså fuldstændigt tilfældigt,
det var ikke muligt i denne test, at høre forskel på et billigt powerkable og et dyrt special produkt.Citat: " <font
face="Verdana">Using the blind ABX protocol, we failed to hear any differences
    between an assortment of generic power cords and Nordost Valhalla. "

Jeg mener heller ikke man kan høre forskel på netkabler generelt, dog vil jeg mene at der muligvis kan være noget at hente
ved at bruge et skærmet kabel, især hvis signal og strømkabler ligger parallelt, eller man på anden måde har problemer
med elektrisk støj men at diverse eksotiske materialer mv. skulle give et lydmæssigt løft har jeg meget svært ved at
forholde mig til bare det faktum at i det øjeblik strømmen har ramt transformatoren i apparatet, ja så forligger der en
galvanisk adskillelse af udstyret til lysnettet.

Flemming

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 November 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Who cares

Jeg har et l**te anlæg - billigt og low end, så pengene bruges på dyr rødvin og så kommer der lige pludselig hul igennem, mere dynamik, større og mere åbent lydbillede og dyb dyb bas .... det hele står li'som mere klart og åbner sig op

Jo jo Amarone (kopi nok) er som sendt fra himlen

Ps. kan høre bilerne køre forbi ude på vejen - Kan de fjernes med et godt skærmet kabel til 3-4k ?
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

MoWa:

Jeg synes sagtens man kan opstille mulige grunde til at det kan virke. Jeg tror de fleste har prøvet at have problemer med
brum i deres højttalere. Det kan skyldes at ens kabler ligger for tæt på strømførende kabler, og så fjerner man dem.

Men hvad nu hvis den kraftige strøm i strømkabler påvirker højttalerkabler eller signalkabler, selvom man ikke lige hører
brum? Det er jo ikke en tænd/sluk knap vi snakker om, men nærmere en glidende overgang.

Ergo er det derfor nok udstrålingen, man prøver at afskærme. Man kan jo aldrig helt fjerne et strømkabel fra de andre
kabler i setuppet, da de jo er koblet til samme enheder.

Ovenstående er nok ikke bevis nok for dig, til at påvise at det virker. Men der er altid en anden vinkel på tingene, hvis man
er lidt åben overfor det.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum