Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Dårligere billede efter digitalisering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 November 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Er der andre end mig der syntes billedet på alle kanaler er blevet markant dårligere efter digitaliseringen? Eller bare efter YouSee begyndte at sende digitalt over kabel for omtrent en måned siden?
Jeg tænker primært på pixelering. Feks. er Jon Stewarts venstre øre konsekvent pixeleret til ukendelighed her hos mig. Og selv i Deadline er pixeleringen nogenlunde ekstrem.
Jeg føler næsten at YouTube er et bedre sted at finde kvalitets-billeder idag
Jeg har jo så tydeligvis YouSee hvor jeg bor. Men alle er velkomne med deres erfaringer og oplevelser med det digitale sendenet.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Synes at jeg over stueantenne får et ganske fornuftigt billede, kvaliteten vil jeg sammenligne lidt med en god divx film. Der hvor jeg har størt problemer er i mørke scener med enkle lyskilder, f.eks. mørk kælder og lommelygte, det ser ikke synderligt kønt ud..
Dog vil jeg sige overall at mit billede er bedre end før, men nu kom jeg også fra et elendigt kabeltv signal med streger over skærmen på enkelte kanaler og lidt for meget støj på resten..

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 10 November 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Interessant - jeg havde også mulighed for at sammenligne i en forretning i lørdags. Jeg synes også det analoge signal virkede
lidt skarpere og mere naturligt på trods af TV'ene havde identiske indstillinger. Hos min svigerfar ser det digitale signal til
gengæld godt ud (jeg kan dog ikke helt hitte rede i hvordan han får sit signal ...). Har du prøvet med en digital tuner?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Sendt: 10 November 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Mine danske kanaler er blevet lidt dårligere i kvaliteten. Vi får vores signal fra Bolignet.dk somhele vores andelsforening er medlem af.

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 November 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
Der hvor jeg har størt problemer er i mørke scener med enkle lyskilder, f.eks. mørk kælder og lommelygte, det ser ikke synderligt kønt ud.

Er det i X-Files (fra 1993) på tv2 zulu? For så giver jeg dig ret, men det er jo ikke signalets skyld. Hvis det er en nyere tv serie eller film, og endnu bedre på en HD kanal/film, så synes jeg bestemt ikke, at jeg oplever de problemer.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 November 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg synes jeg har hørt noget om at de nye signal er så kraftigt at nogle brugere vil opleve en forsturrelse af deres signal på grund af den nye signalstyrke.
Yousee svarede på anklagen med at anbefales dobbeltskærmede coaxkabler
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Rune|WildChild skrev:
Der hvor jeg har størt problemer er i mørke scener med enkle lyskilder, f.eks. mørk kælder og lommelygte, det ser ikke synderligt kønt ud.

Er det i X-Files (fra 1993) på tv2 zulu? For så giver jeg dig ret, men det er jo ikke signalets skyld. Hvis det er en nyere tv serie eller film, og endnu bedre på en HD kanal/film, så synes jeg bestemt ikke, at jeg oplever de problemer.

Det var faktisk i den første film de sendte på DR HD jeg tænker på, der er de på et tidspunkt i en båd der er helt mørklagt og de går rundt med lommelygter, der kan jeg se pixelering, og signalstyrken ligger mellem 85-95%..

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
hifi-fjols skrev:
Rune|WildChild skrev:

Det var faktisk i den første film de sendte på DR HD jeg tænker på, der er de på et tidspunkt i en båd der er helt mørklagt og de går rundt med lommelygter, der kan jeg se pixelering, og signalstyrken ligger mellem 85-95%..

Okay, den så jeg så ikke, og ved heller ikke om filmen er optaget i hd eller hvor gammel den er. Jeg ved heller ikke, hvilket tv du bruger, eller hvilken indstilling den har, men ved at forkerte indstillinger godt kan lide at "vise pixels, som ikke er der". Forstået på den måde, at med et "korrekt indstillet tv" ville denne pixelering du snakker om ikke kunne ses. Er ikke ekspert på området men mener at for høj kontrast og skarphed er de største syndere i den sammenhæng.

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Rune|WildChild skrev:
hifi-fjols skrev:
Rune|WildChild skrev:

Okay, den så jeg så ikke, og ved heller ikke om filmen er optaget i hd eller hvor gammel den er. Jeg ved heller ikke, hvilket tv du bruger, eller hvilken indstilling den har, men ved at forkerte indstillinger godt kan lide at "vise pixels, som ikke er der". Forstået på den måde, at med et "korrekt indstillet tv" ville denne pixelering du snakker om ikke kunne ses. Er ikke ekspert på området men mener at for høj kontrast og skarphed er de største syndere i den sammenhæng.

Det var filmen Anamorph fra 2007, set på et Sony KDL-T3000, ikke noget synderligt vildt. Alle billedforbedringsting er slået fra og konstrast og skarphed er ikke skruet højt op, det står rimelig neutralt.. Tror contrast står på en 60 ca og skarphed på std. 50.

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Sendt: 10 November 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med YouSee er, at billedet er uændret på analog siden. Jeg kan se en klar forbedring, på nogen kanaler, når jeg benytter det digitale signal. Det er specielt synligt hvis man laver AB test frem og tilbage mellem analog og digital.

Jer der oplever en forringelse med signalet hos YouSee, benytter i det analog eller digital signal?

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 10 November 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke yousee men stofa, og her står de digitale kanaler MEGET bedre end de analoge. Forbedringen er mindst på tv3/3+ hvis egen komprimering (som mest minder om en halvdårlig divx komprimering) er så stor at det hele tiden har været flaskehalsen, hvorimod kanaler som 4'eren står hamrende flot på det digitale signal.

Ps. Til dem der kører dvb-t har der været en del diskussion om båndbredde ovre på recordere, der er mange brugere der har erfaret at dr-hd bliver komprimeret mere på dvb-t end på yousee via dvb-c.

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:

hifi-fjols skrev:
Rune|WildChild skrev:
hifi-fjols skrev:
Rune|WildChild skrev:

Det var filmen Anamorph fra 2007, set på et Sony KDL-T3000, ikke noget synderligt vildt. Alle billedforbedringsting er slået fra og konstrast og skarphed er ikke skruet højt op, det står rimelig neutralt.. Tror contrast står på en 60 ca og skarphed på std. 50.

Nu kender jeg godt ikke lige dit tv, men kender til mærket, og synes ikke skarphed på 50 lyder neutralt. Mine erfaringer er at en lavere skarphed giver det bedste billede.

Når det så er sagt, så skal jeg ikke kunne afvise at du kan have ret, men mine erfaringer med det digitale tv er positive, og kun film der er optaget/redigeret dårligt eller når tv2 laver en bøf, bliver film og serier dårligere eller ligeså dårlige som før.

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Jeg har ikke yousee men stofa, og her står de digitale kanaler MEGET bedre end de analoge. Forbedringen er mindst på tv3/3+ hvis egen komprimering (som mest minder om en halvdårlig divx komprimering) er så stor at det hele tiden har været flaskehalsen, hvorimod kanaler som 4'eren står hamrende flot på det digitale signal.

Ps. Til dem der kører dvb-t har der været en del diskussion om båndbredde ovre på recordere, der er mange brugere der har erfaret at dr-hd bliver komprimeret mere på dvb-t end på yousee via dvb-c.

Det er måske lidt det, jeg prøver at komme frem til. Det digitale signal er ikke dårligere, men kilden bestemmer billede kvaliteten.

Hvis DR HD bliver komprimeret mere på dvb-t end dvb-c afslutter det lidt en tidligere debat med Rune|WildChild i tråden. Det giver jo mening at dvb-c signalet kan have en bedre båndbredde, når det sendes gemmen kabler og ikke gemmen luften via. antenne. Hvis det blot er tomme skyts, så er vi tilbage, hvor vi startede :)

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Rune|WildChild skrev:

hifi-fjols skrev:
Rune|WildChild skrev:
hifi-fjols skrev:
Rune|WildChild skrev:

Nu kender jeg godt ikke lige dit tv, men kender til mærket, og synes ikke skarphed på 50 lyder neutralt. Mine erfaringer er at en lavere skarphed giver det bedste billede.

Når det så er sagt, så skal jeg ikke kunne afvise at du kan have ret, men mine erfaringer med det digitale tv er positive, og kun film der er optaget/redigeret dårligt eller når tv2 laver en bøf, bliver film og serier dårligere eller ligeså dårlige som før.

Ja det ser ud til at det kan være fordi det er DVB-T jeg benytter så, nu mente jeg neutral med 50 på skarphed på den måde at det er std indstilling Måske lidt dårligt skrevet..
Og forstå mig ret over all er jeg vældig tilfreds med skiftet til DVB-T jeg har alt i alt opnået en meget bedre billedgengivelse, og hvis jeg så skal leve med lidt pixelering på DR HD i mørke scener, så fred være med det..

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 November 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Jeg synes jeg har hørt noget om at de nye signal er så kraftigt at nogle brugere vil opleve en forsturrelse af deres signal på grund af den nye signalstyrke.
Yousee svarede på anklagen med at anbefales dobbeltskærmede coaxkabler

Det kan i læse om på:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-26281989.html

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 10 November 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Er der andre end mig der syntes billedet på alle kanaler er blevet markant dårligere efter digitaliseringen? Eller bare efter
YouSee begyndte at sende digitalt over kabel for omtrent en måned siden?

YouSee har nu sendt digitalt tv i mange, mange år.

Det nye er bare at det ikke kræver et kort.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 10 November 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har modtaget mit tv-signal digitalt i 1.5år nu ca. og har aldrig været specielt imponeret for at være ærlig. Den største forbedring har været epg efter min mening.

Det jeg mener er at da YouSee begyndte at sende både digitalt og analogt over kabel blev billedet mærkbart mere pixeleret(igennem min Samsung skod-boks), og det samme skete så igen da de slukkede det analoge signal den første(stadig gennem min Samsung skod-boks).
Venner var før ringe billedekvalitet, nu er det lige så dårligt som en halvgod YouTube-video. Det kan da ikke være rigtigt kan det?

Komprimering er blevet helt vildt tydeligt nu, rundt om så godt som alle kanter. Er det simpelthen bare fordi at det sendes ud i den kvalitet? For så skal jeg da helt sikkert ikke betale andet end licens fra nu af. De lovede bedre kvalitet med digitalt tv, hvilket jeg godt vidste ikke ville ske. Men at det ligefrem skulle blive ringere af det. Og så at det digitale signal skulle blive dårligere af ikke at dele kobber med det analoge giver jo ingen mening.
For så meget fylder DR HD vel ikke, at alt andet skal komprimeres yderligere?

DR påstår selv at alt hvad der sendes på DR HD er ægte hd og ikke bare opscaleret. Desværre er det jo så nedscaleret, da der vel ikke er mange der optager i 720 istedet for 1080?

Og er der en der kan bekrafte at der ikke er samme båndbredde over antenne som gennem kabel?

Tak for debat indtil videre

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Jeg har modtaget mit tv-signal digitalt i 1.5år nu ca. og har aldrig været specielt imponeret for at være ærlig. Den største forbedring har været epg efter min mening.

Det jeg mener er at da YouSee begyndte at sende både digitalt og analogt over kabel blev billedet mærkbart mere pixeleret(igennem min Samsung skod-boks), og det samme skete så igen da de slukkede det analoge signal den første(stadig gennem min Samsung skod-boks).
Venner var før ringe billedekvalitet, nu er det lige så dårligt som en halvgod YouTube-video. Det kan da ikke være rigtigt kan det?

Komprimering er blevet helt vildt tydeligt nu, rundt om så godt som alle kanter. Er det simpelthen bare fordi at det sendes ud i den kvalitet? For så skal jeg da helt sikkert ikke betale andet end licens fra nu af. De lovede bedre kvalitet med digitalt tv, hvilket jeg godt vidste ikke ville ske. Men at det ligefrem skulle blive ringere af det. Og så at det digitale signal skulle blive dårligere af ikke at dele kobber med det analoge giver jo ingen mening.
For så meget fylder DR HD vel ikke, at alt andet skal komprimeres yderligere?

DR påstår selv at alt hvad der sendes på DR HD er ægte hd og ikke bare opscaleret. Desværre er det jo så nedscaleret, da der vel ikke er mange der optager i 720 istedet for 1080?

Og er der en der kan bekrafte at der ikke er samme båndbredde over antenne som gennem kabel?

Tak for debat indtil videre

Mvh. l´Blundt

Der må være et problem med din boks eller dit signal, er du sikker på du ikke er ramt af det fænomen TV2 skriver om? Har du et godt dobbeltskærmet antennekabel? Ellers vil jeg foreslå dig at prøve DVB-T, jeg synes helt klart billedet er godt på min DVB-T ihvertfald..

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 November 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Her er det blevet meget dårliger, det hakker også.

Vi er på antenneforening.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Har været inde på det i en anden tråd, men prøver lige igen.

Antenneforeninger har ikke slukket eller tændt for noget signal pr. 1 november. Signalet er det samme som det har været længe. Det er de luftbåret signaler som modtages via UHF antenne, der er blevet slukket.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes