Hej og velkommen til mig

Jeg har fået anbefalet HIFI4ALL som
stedet til at stille spørgsmål om hjemmebio, så here goes...
Lang historie kort, så er jeg ved at totalrenovere min stue og i den forbindelse kan jeg jo lige så godt tænke hjemmebioen ind i projektet... og få trukket kabler i væggene osv...
Først lidt fakta:
Stuen er knap 22m², ligger i en etage ejendom og jeg har, udover en rimelig tålmodig underbo, ingen andre naboer til stuen; men der er ikke behov for at kunne skyde diskotekslydtryk af.
Stuen skal primært fungere som stue; men altså også som hjemmebio med bedst mulig lyd under de vilkår
Mit anlæg består af en PC, en surround receiver og en projektor med 100" 16:9 motorlærred - dertil har jeg indtil nu kørt med et 4.0 højtalersetup.
Billedet overføres digitalt via HDMI og lyden digitalt via SPDIF (satser på HDMI i næste generation af PC).
Tanken er at benytte lejligheden til at rykke rundt på stuen og opgradere lidt.
Lærredet vil komme til at hænge foran et vindue (når jeg ser film), så dette gør at jeg ikke som normalt kan have anlægget stående mellem fronthøjtalerne under lærredet.
Da jeg kommer fra et 4.0 setup, skal jeg nu til at tænke på en centerhøjtaler og da lærredet som sagt hænger foran et vindue vil jeg foretrække at hænge centerhøjtaleren over lærredet (for at undgå det uundgåelige knæ eller stoleben i centerhøjtaleren hvis den sidder under).
Mit spørgsmål er så om man skal flytte alle 3 fronthøjtalere op i samme højde (altså umiddelbart over lærredet) - eller højre/venstre stadig skal placeres i lyttehøjde som normalt?
Planen er der kommer til at sidde 3 Anthony Gallo kugler på vægbeslag - og de kan altså nemt vinkles ned mod lyttepositionen; men er usikker om placeringen er helt i skoven?
Jeg har lavet en lille skitse for at illustrere hvad jeg mener (rimelig målfast):

Endelig så vil jeg gerne høre jeres mening om hvorvidt jeg skal satse på 7.1 eller 5.1 setup, rummets størrelse taget i betragtning?
NB: med 7.1 mener jeg ægte 7.1 HD lyd fra Bluray og jeg er med på de tekniske krav dertil, jeg er bare i tvivl om det kan betale sig at kaste penge efter de ekstra 2 kanaler i et forholdsvis lille rum.
Går ud fra der sker et kompetent downmix af 7.1 lydsporet hvis man kun har 5.1 højtalere ik?
Endelig bliver den aktive subwoofer også et nyt bekendtskab for mig - så vidt jeg kan finde ud af fodres sådan en med et analogt liniesignal (det bliver en aktiv sub) og jeg skal derfor tænke lidt på længden af det kabel - det er vel bedre med længere højtalerkabel til de andre kanaler går jeg ud fra?
Endelig hvor ville i placere subwooferen i rummet - jeg kan vælge mellem et af de forreste hjørner - eller i hjørnet bag sofaen..
Da jeg har planer om at trække alle kabler i væggene, har jeg ikke den luksus at lytte mig frem; men er nødt til at vælge inden jeg går igang med væggene...
Det var noget af en smøre at starte ud med; men jeg håber i tager godt imod mig

Og jeg står klar med lidt flere skitser og/eller billeder hvis det ønskes...