Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 21:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Primare a20 foran dali 450 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Som overskriften siger handler denne tråd om man kan sætte en primare a20 foran et sæt dali 450 eller måske 850 (med fare for at den er for lille til at trække dem). Jeg har søgt efter Ht´er i noget tid, men er Dali 450 eller 850 ikke et godt bud på en fornuftig Ht´er til en overkommelig pris?. Får man ikke en god HT´er til pengene.

Skal man vælge 450 eller 850 til Primare a20?

Glæde mig til svar

Til top Vis Vessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vessel
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror hverken du får problemer med at trække Dali 450 eller 850. Hvilken højttaler der er bedst til dig kommer nok mest an på hvor stor din stue er. Hvis din stue er stor nok er det bare at vælge Dali 850, det kan forstærkeren sagtens klare, selv ved høje lydtryk.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Stuen er ca 40 kvm... Skal det så være 450 eller 850. Og prisen taget med i betragtning, da man kan få dali 450 for omkring 1500 er det så et bedre køb end 850 der vel koster hmmmm... ved det faktisk ikke. Hvilke B&W svarer til de 2 omtalte dali... i lyd og kvalitet.

Tak for dit svar for øvrigt.. super fedt

Til top Vis Vessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vessel
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Til 40 kvm. havde jeg taget Dali 850, men en 450'er kan også sagtens spille 40 kvm op.

B&W's tilsvarende modeller hedder dm603 s2 og dm604 s2. "s" nummeret indikerer hvor ny modellen er, hvor s3 modellerne er de nyeste i den serie. De ældste modeller var monteret med 2 x 8" basser, hvorimod de nyere modeller havde 7" basser.

Spillestilen af B&W'erne og Dalierne skulle være yderst forskellige, så det er nok en god idé at komme ud at lytte, det er fine højttalere fra begge mærker.

 

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Er de 2 x 70 watt Primaren levere ikke i underkanten til et par 850ere, hvis man skal have fuldt udbytte af dem.

Har selv et sæt 450ere og de spiller som englene synger, især hvis de får lidt effekt, så kvittere de med endnu bedre lyd

Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Men er min primare så stor nok til Dali 450 så jeg får fuld udbytte af dem??... Vil jo gerne høre de engle synge.

Mit bud er også at 850 kræver flere muskler for fuld udnyttelse.

//LB

Til top Vis Vessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vessel
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Ja den burde sagten efter min mening kunne trække dem.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Den vil sagtens kunne trække Dali 850. Jeg har selv haft en 70 watt's Rotel på mine, og det kunne fint spille med overbevisende stram bas, og ro i lydbilledet, selv ved høje lydtryk. Dog er det klart at mere effekt er at foretrække hvis man vil have endnu mere ud af højttalerne, men så er der jo bare plads til at opgradere senere hen.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Det er bare det at Dali 450 fåes til omkring 1500, hvorimod 850 koster det dobbelte, og jeg aner ikke om de er dobbelt så gode...hmmm

Vil man kunne skifte delefilter og diskanter fra et sæt audiovector av3 over i dali 450 og få bedre lyd end det der sidder i Dali 450.   Kunne være spændende eller hva??

Har I bud på disse 2 spg.

//Lars Bo

Til top Vis Vessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vessel
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Det med at skifte delefilter og diskanter over, vil jeg som udgangspunkt fraråde. Jeg har ikke prøvet det, men delefilter er jo designet til netop de enheder og kabinettet, så hvis du ændrer alt for meget i det, så som at skiftet hele skidtet ud, så er det svært at garantere vellyd.

Jeg vil også mene at 850 er pengene værd hvis der skal spilles ordentlig op til fest. Og 70w kan sagtens være nok, det kommer i lige så høj grad an på hvor højt man skal spille og hvor meget strøm forstærkeren kan levere. Jeg mener en Doxa 70SE levere også som udagnaspunkt "kun" 70w ved 8ohm, men den kan sagtens tøjle langt sværere højttalere.

Og brugt priserne er jo som regel til at forhandle om, så dobbelt pris for 850 er nok lige i overkanten af hvad de er værd i forhold til 450.


__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Nå ok, så glemmer jeg det med at skifte dele i mine nye HT´er, nu havde jeg dem bare til at ligge og tænkte, at det ville væer sjovt...

Jeg skal ikke spille op til fest i den forstand, jeg skal have vellyd ved alm lytteniveau og gerne lyd, der fylder noget uden at buldre (selvfølgeligt)

Nu taler du om en Doxa (som jeg ikke kender), men er en Primare A20 tilpas strømstærk til et sæt 850, hvis det bliver dem - efter din mening... den er også på 70 watt ved 8 ohm.

Hvad skal man give for 850 det er jo efterhånden en ældre sag Har du/i et bud på det?

//LB

Til top Vis Vessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vessel
 
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hvilken slags musik hører du?

Hvis det er techno, dance og den slags så er dali 850 ganske glimrende, men de får ganske enkelt ikke englene til at synge...
Diskanten er skinger og bassen er MEGET svær at få til at holde op med at buldre - men de spiller højt!

Jeg solgte mit sæt Dali 850 for 1300,- bare for at slippe for dem. Men det finder du dem nok ikke til.

Mvh.
Virious
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Doxa'en var blot et eksempel på at 70w skal man ikke tage så tungt.

Til det behov du siger, ville jeg tage et sæt 850, og de vil gøre det rigtig godt til det. Jeg har ikke hørt pågældende primare, men er overbevist om at de vil lyde rigtig godt.

Jeg mener ikke man bør give mere end 3000kr for et velholdt sæt 850. Hvis de er helt fejlfri kan jeg måske gå med til lidt mere, men det er ikke meget.

Disse:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62521373
kunne nok godt forhandles lidt ned i pris, da de har været til salg længe.

Et sæt lidt tættere på, og på billedet lidt mere velholdte:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62862622
Kan nok også fåes med et lille afslag i prisen.




__________________
Min SD hjemmebio
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Hvilken slags musik hører du?

Hvis det er techno, dance og den slags så er dali 850 ganske glimrende, men de får ganske enkelt ikke englene til at synge...
Diskanten er skinger og bassen er MEGET svær at få til at holde op med at buldre - men de spiller højt!

Jeg solgte mit sæt Dali 850 for 1300,- bare for at slippe for dem. Men det finder du dem nok ikke til.

Mvh.
Virious

Jeg hører ikke techno eller dance, konen hører noget Thomas Helmig og Tina Dickow og jeg hører Volbeat og rock/metal i den tunge ende.

Jeg leder ikke efter bulder bas og skinger diskant og der ikke spillet super højt herhjemme, det skal være en go HT ved alm lytteniveau!

Det lyder ikke til at du er til Dali og da slet ikke 850. Er du mere till 450 eller vil du lede efter noget helt andet. Jeg er voldsom usikker på hvad jeg søger. men det lyder til at man får meget HT´er for pengene.

Jeg vil jo gerne høre de engle for en rimelig penge

Til top Vis Vessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vessel
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter et par 450ere , så får du ro og kontrol i dit billede med din amp. Jeg mner altså stadig at 70 watt ikke er nok til et par 850ere , så de levere det jeg forstår ved rigtig god lyd.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Jeg ville gå efter et par 450ere , så får du ro og kontrol i dit billede med din amp. Jeg mner altså stadig at 70 watt ikke er nok til et par 850ere , så de levere det jeg forstår ved rigtig god lyd.

 

Og med den ro og kontrol du nævner (og som jo bestemt er målet) følger der så også tilpas med bund, så det bliver harmonisk og lækkert (igen det med englene) - lyder som om at du kender Dali 450

Til top Vis Vessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vessel
 
LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 384
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

hvad med dette spændene alternativ til dalierne, dette er et super tilbud

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=132735

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd
 
l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan strække dig til en 3000-4000kr så er Avance Signature fantastiske til det musik du beskriver. Efter min mening ihvertfald. Men til den pris bliver det nok en stander-udgave, hvis du kan finde det.
Syntes ihvertfald du burde give sådan nogle et kig. Det vil konen sikkert også takke dig for



Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Vessel skrev:

tonykart007 skrev:
Jeg ville gå efter et par 450ere , så får du ro og kontrol i dit billede med din amp. Jeg mner altså stadig at 70 watt ikke er nok til et par 850ere , så de levere det jeg forstår ved rigtig god lyd.

 

Og med den ro og kontrol du nævner (og som jo bestemt er målet) følger der så også tilpas med bund, så det bliver harmonisk og lækkert (igen det med englene) - lyder som om at du kender Dali 450


Ja højttaleren lyder væsentligt større end den er , og ja jeg selv et par
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg ikke sige at 850'eren er en højttaler for dig. Har kun hørt 450'eren meget kort, så den vil jeg ikke udtale mig om.

Der er meget få Dali højttalere jeg bryder mig om (har naturligvis ikke hørt alle), men man skal op i Helicon serien før der virkelig sker noget - og der er der stadig tror "fejl" i mine ører.

Englene kan godt komme til at synge for de penge, men så skal du kigge andetsteds.

Du skal derimod kigge efter de lidt ældre ting såsom Snell, JBL og lign.
Det er nogle højttalere som giver fuld valuta for pengene og lyder skide godt.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes