Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 01:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynamik - Aurum Cantus M-103 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg ejer et sæt Aurum Cantus melody 103. Oprindeligt faldt for den gode luftige og detaljerede diskant, der aldrig virker anmassende og selvfølgelig den imponerende byggekvalitet. Efterhånden synes jeg dog at den har nogle mangler der går mig på, og jeg vil høre om folk her på forummet er enige med mig.

Jeg har læst at folk generelt karakteriserer lyden som værende ”tilbagelænet”. På sin vis kan jeg godt være enig, men mit indtryk er at det er mangel på dynamik i nedre mellemtone og bas. I øvre mellemtone og diskant, synes jeg der er fuld smæk for skillingen.

 Jeg synes den har en tildens til at være ”one-note” , svampet og total mangel på dynamik i bassen.  Det skal siges at de står én meter fra bagvæggen, og jeg høre ikke stående bølger eller andre problemer man normalt kan tilskrive indretningen.

Min forstærker er en Musical Fidelity A3.5 parret med Rega Apollo.

Højttaleren bliver jo skamrost over alt, så jeg burde være tilfreds ;-)

 

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
cube
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

kender godt højttaleren, har selv haft den kort, men i min stue fungerede den absolut ikke (også en meter fra væggen)... er fuldstændig enig i din beskrivelse af bunden, den er ikke super tight, lidt slatten om man vil :) aurum cantus er en udmærket producent, men til de priser de sælges til skal der jo være noget som halter lidt efter, og i aurums tilfælde er det efter min oplevelse homogenitet og"slap" bas der halter. ikke noget jeg tror der er specielt meget værre end andre højttalere i samme prisklasse. så forholdet mellem pris og produkt synes jeg er fair nok. men deres bånd diskant, uha uha den er deeejlig :)

højttaleren er jo letdrevent, men den kan godt tåle en strømstærk forstærker med lidt flere Watt, det vil give bedre tav i bunden. En Xindak 6950 vil gøre det til en helt anden højttaler - så kommer der hul igennem. nogle vil mene xindak er tilbagelænet, men 6950 har altså hul igennem. så hvis det er muligt kunne det være interessant prøve nogle andre forstærkere, det vil ikke løse "problemet", da højttaleren stadig er skurken :)
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
kender godt højttaleren, har selv haft den kort, men i min stue fungerede den absolut ikke (også en meter fra væggen)... er fuldstændig enig i din beskrivelse af bunden, den er ikke super tight, lidt slatten om man vil :) aurum cantus er en udmærket producent, men til de priser de sælges til skal der jo være noget som halter lidt efter, og i aurums tilfælde er det efter min oplevelse homogenitet og"slap" bas der halter. ikke noget jeg tror der er specielt meget værre end andre højttalere i samme prisklasse. så forholdet mellem pris og produkt synes jeg er fair nok. men deres bånd diskant, uha uha den er deeejlig :)

højttaleren er jo letdrevent, men den kan godt tåle en strømstærk forstærker med lidt flere Watt, det vil give bedre tav i bunden. En Xindak 6950 vil gøre det til en helt anden højttaler - så kommer der hul igennem. nogle vil mene xindak er tilbagelænet, men 6950 har altså hul igennem. så hvis det er muligt kunne det være interessant prøve nogle andre forstærkere, det vil ikke løse "problemet", da højttaleren stadig er skurken :)

Var det på en Xindak du har hørt højttaleren? Jeg tænker jo også, at det hele kan tilskrives min forstærker.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kender M-103 rigtig godt gennem 1½år. Ham, jeg købte mine af, havde også problemmer med bassen i hans stue. Men jeg tror nu, det var hans anlægs skyld, for da jeg kom hjem og fik dem sat til mit anlæg var/er der ingen problemmer med bassen, den er både hurtig og fast, tilsluttet en Rotel RB1070 og også på en Dynavox VR-70-2, som jeg bruge nu. Jeg bruger VDH D-502 signalkabler og en Rega Apollo. Mine står 30cm fra bagvæggen i en veldæmpet stue. Mit bud er, at prøve nogle andre kabler, evt en anden forstærker.

Det er en kanon god højttaler for pengene, som spiller rigtig godt.

Mvh Peter.

Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
cube
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:

cube skrev:
kender godt højttaleren, har selv haft den kort, men i min stue fungerede den absolut ikke (også en meter fra væggen)... er fuldstændig enig i din beskrivelse af bunden, den er ikke super tight, lidt slatten om man vil :) aurum cantus er en udmærket producent, men til de priser de sælges til skal der jo være noget som halter lidt efter, og i aurums tilfælde er det efter min oplevelse homogenitet og"slap" bas der halter. ikke noget jeg tror der er specielt meget værre end andre højttalere i samme prisklasse. så forholdet mellem pris og produkt synes jeg er fair nok. men deres bånd diskant, uha uha den er deeejlig :)

højttaleren er jo letdrevent, men den kan godt tåle en strømstærk forstærker med lidt flere Watt, det vil give bedre tav i bunden. En Xindak 6950 vil gøre det til en helt anden højttaler - så kommer der hul igennem. nogle vil mene xindak er tilbagelænet, men 6950 har altså hul igennem. så hvis det er muligt kunne det være interessant prøve nogle andre forstærkere, det vil ikke løse "problemet", da højttaleren stadig er skurken :)

Var det på en Xindak du har hørt højttaleren? Jeg tænker jo også, at det hele kan tilskrives min forstærker.



Ikke på 103, men på en aurum cantus V2M (lille standermodel), som på pariret er sværere at trække end 103. der var smæk for skillingen. det skal siges at da jeg havde 103, har min forstærker ikke haft det nødvendige overskud (som er så vigtigt) og har sidenhen opgraderet med kraftigere forstærker (MF A5). det har hjulpet lidt på fastheden af bund i min stue, men lider stadig under forstærket og sløret bund (akustik problem). efter lidt eksperimenteren med aurum er jeg endt med dynaudio. lyder umiskendeligt som mine gamle 103'ere ham peter htbyg har, så tyder på du ska have mere power foran :)
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Peter ht-byg skrev:

Hej

Jeg kender M-103 rigtig godt gennem 1½år. Ham, jeg købte mine af, havde også problemmer med bassen i hans stue. Men jeg tror nu, det var hans anlægs skyld, for da jeg kom hjem og fik dem sat til mit anlæg var/er der ingen problemmer med bassen, den er både hurtig og fast, tilsluttet en Rotel RB1070 og også på en Dynavox VR-70-2, som jeg bruge nu. Jeg bruger VDH D-502 signalkabler og en Rega Apollo. Mine står 30cm fra bagvæggen i en veldæmpet stue. Mit bud er, at prøve nogle andre kabler, evt en anden forstærker.

Det er en kanon god højttaler for pengene, som spiller rigtig godt.

Mvh Peter.

Ja, er din Dynavox ikke en lille rørforstærker? Det undre mig at du oplever fast bas. Hvordan synes du at opløsningen i bassen er? Jeg oplever den ret one-note.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
skumflum skrev:

cube skrev:
kender godt højttaleren, har selv haft den kort, men i min stue fungerede den absolut ikke (også en meter fra væggen)... er fuldstændig enig i din beskrivelse af bunden, den er ikke super tight, lidt slatten om man vil :) aurum cantus er en udmærket producent, men til de priser de sælges til skal der jo være noget som halter lidt efter, og i aurums tilfælde er det efter min oplevelse homogenitet og"slap" bas der halter. ikke noget jeg tror der er specielt meget værre end andre højttalere i samme prisklasse. så forholdet mellem pris og produkt synes jeg er fair nok. men deres bånd diskant, uha uha den er deeejlig :)

højttaleren er jo letdrevent, men den kan godt tåle en strømstærk forstærker med lidt flere Watt, det vil give bedre tav i bunden. En Xindak 6950 vil gøre det til en helt anden højttaler - så kommer der hul igennem. nogle vil mene xindak er tilbagelænet, men 6950 har altså hul igennem. så hvis det er muligt kunne det være interessant prøve nogle andre forstærkere, det vil ikke løse "problemet", da højttaleren stadig er skurken :)

Var det på en Xindak du har hørt højttaleren? Jeg tænker jo også, at det hele kan tilskrives min forstærker.



Ikke på 103, men på en aurum cantus V2M (lille standermodel), som på pariret er sværere at trække end 103. der var smæk for skillingen. det skal siges at da jeg havde 103, har min forstærker ikke haft det nødvendige overskud (som er så vigtigt) og har sidenhen opgraderet med kraftigere forstærker (MF A5). det har hjulpet lidt på fastheden af bund i min stue, men lider stadig under forstærket og sløret bund (akustik problem). efter lidt eksperimenteren med aurum er jeg endt med dynaudio. lyder umiskendeligt som mine gamle 103'ere ham peter htbyg har, så tyder på du ska have mere power foran :)

Det kunne være interessant at prøve. Nu er det jo ikke fordi at A3.5  er svag... ikke på papiret i hvert filfælde.

Den kunne trække mine gamle Avance Magnum 18 højttalere med super dynamik.... hmm savner dem sku lidt

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville nok lige starte med at kigge på højttaler kablerne ud fra det du beskriver - hvad bruger du af kabler?

Mvh, Jan
Til top Vis JanJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanJ
 
cube
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
cube skrev:
skumflum skrev:

cube skrev:
kender godt højttaleren, har selv haft den kort, men i min stue fungerede den absolut ikke (også en meter fra væggen)... er fuldstændig enig i din beskrivelse af bunden, den er ikke super tight, lidt slatten om man vil :) aurum cantus er en udmærket producent, men til de priser de sælges til skal der jo være noget som halter lidt efter, og i aurums tilfælde er det efter min oplevelse homogenitet og"slap" bas der halter. ikke noget jeg tror der er specielt meget værre end andre højttalere i samme prisklasse. så forholdet mellem pris og produkt synes jeg er fair nok. men deres bånd diskant, uha uha den er deeejlig :)

højttaleren er jo letdrevent, men den kan godt tåle en strømstærk forstærker med lidt flere Watt, det vil give bedre tav i bunden. En Xindak 6950 vil gøre det til en helt anden højttaler - så kommer der hul igennem. nogle vil mene xindak er tilbagelænet, men 6950 har altså hul igennem. så hvis det er muligt kunne det være interessant prøve nogle andre forstærkere, det vil ikke løse "problemet", da højttaleren stadig er skurken :)

Var det på en Xindak du har hørt højttaleren? Jeg tænker jo også, at det hele kan tilskrives min forstærker.



Ikke på 103, men på en aurum cantus V2M (lille standermodel), som på pariret er sværere at trække end 103. der var smæk for skillingen. det skal siges at da jeg havde 103, har min forstærker ikke haft det nødvendige overskud (som er så vigtigt) og har sidenhen opgraderet med kraftigere forstærker (MF A5). det har hjulpet lidt på fastheden af bund i min stue, men lider stadig under forstærket og sløret bund (akustik problem). efter lidt eksperimenteren med aurum er jeg endt med dynaudio. lyder umiskendeligt som mine gamle 103'ere ham peter htbyg har, så tyder på du ska have mere power foran :)

Det kunne være interessant at prøve. Nu er det jo ikke fordi at A3.5  er svag... ikke på papiret i hvert filfælde.

Den kunne trække mine gamle Avance Magnum 18 højttalere med super dynamik.... hmm savner dem sku lidt



Nej den burde have Watt nok til m103 som jeg mener kører 89db, men ved du hvor stor traffoen er, Va info?
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jow, dynaén er en lille rørforstærker på 2*40W, men dynavoxen er fast i bassen med de SED=C= rør monteret. Hvis du høre entone bas fra Melody-103, er der noget der driller, det kan være rummet (prøv en anden opstilling af højttalerne, betyder rigtig meget), prøv andre kabler. Jeg bruger VDH Magnum som HT-kabel. Prøv evt en anden forstærker.

Jeg kender kun to andre Højttaleremærker, der er mere tør i bassen end M-103 og det er Dynaudio og Peak Consult. 

Hvad bruger du af signal/HT kabler?

(cube) Det kan godt være dine jeg har, hvis de var cherryfarvet, de blev hentet i esbjerg.

Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1271
Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

jeg har også haft aurum cantus spændt efter primare. Jeg blev aldrig gode venner med bassen, som jeg syntes var usammenhængene i forhold til diskant/mellemtone. Bassen var mudret og noget unuanceret. det skal dog siges at jeg havde store problemmer med akustikken i rummet
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 06 November 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Der er lidt bladet erfaringer må man sige

Jeg tror jeg vil prøve at låne en bedre forstærker, selvom min A3.5 nu har gode specs

Voltage, Peak-to-peak :96
VoltsCurrent peak-to-peak :50 Amps
150 Watts per channel into 8 Ohms (22dBW)

Men specs er jo ikke alt

 

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 07 November 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Inden du anskaffer en anden forstærker, så prøv at flytte højtalerne eller lyttepladsen - 5 - 10 cm kan give storeforskelle i basniveauet.
One note bas kan være fejlplacerede højtalere i forhold til rummet, og derfor anslår en bestemt tone en rumresonans.

Prøv evt. at læse artikel serien:       Lyd & Højttalerbyg, del 1 handler om lydlære og akustik - godt at læse inden man spenderer mange penge på nyt og bedre udstyr - Rummet har ENORM indflydelse på lyden.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes