Hey folks...
Efter at have købt nyt fjernsyn (Panasonic X10) skal jeg nu have mig noget lyd. Overvejede først at købe en A-Z-løsning,
men har besluttet at gøre det ordentligt i stedet, og at "nu er det nu", at jeg endelig skal have noget ordentlig lyd.
Jeg har dog ikke så mange penge som jeg kunne tænke mig (surprise, surprise

), så perfekt bliver det ikke.
Jeg ønsker et surround system, og det skal bruges ca. 50% til musik, 35% til spil og 15% til TV.
Jeg har fået foræret en Jamo center højttaler af en kammerat, og arver et par B&O højttalere af de gamle som jeg kan
bruge som baghøjttalere. Efter megen søgen har jeg efterhånden besluttet mig for at købe en Denon AVR-1909 (7.1 system
som kan biampes) til 4000 i HiFi-klubben som værende min reciever - Jeg mangler derfor kun et par gode fronter.
Jeg har i noget tid nu kigget på dba.dk efter nogle muligheder. Kriterier var/er:
- Fedt, om end lidt neutralt design - De må også gerne være høje i stedet for brede, da jeg ikke har så meget plads på
siderne (se billede)
- De skal spille fedt, men behøver ikke en alt for voldsom bas - af hensyn til naboer, underboer, og overboer
- De skal befinde sig på Jyllands side af lillebælt
- De skal kunne fås til omkring 2000.
Jeg har fundet frem til nogle Dali-højttalerset, deriblandt Dali 808, 850, 909 og muligvis Concept 6.
De skal stå på hver sin side af klaveret:
http://3.bp.blogspot.com/_fQvp9AnOUY0/SsJsTRGdM4I/AAAAAAAAAC M/9ByRcHh7HDI/s1600/image-upload-69-793275.jpg
Jeg undskylder rodet.
Jeg har dog et forbehold:
Jeg har for nyligt læst mig til, at sådanne højttalere er et mega overkill til et rum på denne størrelse (et-værelses lejlighed).
Det vidste jeg i grunden godt (doh!), men tænkte, at de på den måde var mere fremtidssikrede når jeg alligevel
sandsynligvis skal flytte til sommer. Og udover det ser de jo badass ud. ;-) Problemet er reelt, at folk siger, at så "store"
højttalere vil levere meget dårlig lyd når de står lidt trængt? Er det korrekt, eller er det lidt en "fordi-JEG-har-plads"-
kommentar?
Hvad syntes I?
Og hvilken af de nævnte fronter ville I foretrække?
Skulle jeg i stedet gå efter en mindre højttaler der kan hænges på væggen, eller kan det lade sig gøre?
Hvad mener I generelt om mit kommende setup? Er der noget jeg skal være OBS på?
Er der eventuelt nogen som har erfaringer med AVR-1909?
Tusind tak på forhånd!

Jeg glæder mig som et lille barn til lønningsdag

)
Hvilken fronthøjttaler? Dali 808, 850, 909?
Er de nævnte for store til en et-værelses lejlighed? Med det menes, om de leverer dårlig lyd i for trænge forhold?