Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Problemer med 1080i/1080p (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 September 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg har et stykke tid oplevet et ***** irriterende problem.
Nogle gange når jeg vil se en film, kan jeg ikke få billedet op på skærmen. Kun lyd.

Lige for at informere, så kører jeg med følgende setup;

- Samsung Blu-Ray P1500
 - Denon AVR-1908
 - Philips Cineos 37"

Jeg ved godt hvad problemet er, men jeg aner simpelthen ikke hvorfor det opstår, eller hvordan man slipper af med det igen. Fjernsynet er HD-ready. Altså jeg skal bruge et format af 1080i. Det kører den med normalt, men nogle gange skifter den pludselig over til 1080p når jeg sætter en film i (hvilken som helst), og så kommer der bare sort billede. Jeg aner ikke hvordan man får det væk igen. Jeg kan ikke finde nogle taster eller funktioner at ændre dette på. Jeg har læst at den selv registrerer signalet når den sættes til, så jeg har haft hevet stikket ud af både tv, Blu-Ray og receiver, hvor det har hjulpet et par gange. Men ikke denne gang. Den bliver ved med at køre 1080p.

Har I nogen idé om hvordan dette ændres eller hvorfor det sker?
Jeg aner ikke om det receiver eller afspilleren der kikser.

HDMI enhederne kører igennem anlægget og op til fjernsynet, så det hænger sammen på en måde.

Der er ikke så mange funktioner på Blu-Ray'en jo, så kunne have en fornemmelse af at det måske er receiveren?

Håber ihvertfald I kan hjælpe, for har efterhånden givet op

Mvh. Lasse Jensen

Til top Vis Webweaver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webweaver Besøg Webweaver's Websted

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 September 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Din skærm skal have et 720p signal. Der findes ingen fladskærme der bruger 1080i. Prøv at sætte din Samsung op til at outputte 720.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Det virker ellers fint når den smider 1080i ud?
Så kan man jo aldrig bruge 1080i til noget eller? Så forstår det ikke længere med HD-ready og full HD.

Jeg prøver at kigge på opsætningen.

Til top Vis Webweaver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webweaver Besøg Webweaver's Websted

MadsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 September 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

hd ready betyder jo bare at den kan modtage de 1080i/1080p, ikke vise det. 
Til top Vis MadsC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsC

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jo men som jeg har læst og forstået det, så viser HD-ready et billede som er 1080i, som er komprimeret på en anden måde. Langsommere opdateringstid end 1080p eller sådan noget.

Anyways, for at komme tilbage til det andet. Jeg kan umiddelbart ikke sætte min samsung op.
Kan nemlig intet se. Sort billede da den står i 1080p mode. Så det er lidt svært at navigere rundt i menuen?

Umiddelbart tror jeg ikke det ligger i afspilleren problemet.
Jeg fandt ud af hver gang jeg slukkede receiveren hvor afspilleren går igennem, hopper den tilbage på 1080i. Hver gang jeg tænder den, går den over på 1080p. Kan det være noget med hvilken lyd jeg har valgt? Synes det virkede som om det hang lidt sammen med det, da jeg prøvede at skifte med det. Og så dog alligevel ikke.

Hvilket lyd bør man vælge til 1080p? Og hvilken til mindre? Analog eller digital?
Der er mange indstillinger, så kan umiddelbart ikke helt finde ud af det.

Det kan jo måske godt være hvis man stiller den til HD lyd på 7.1 at den så også sender et signal ud eller noget. Kører også kun 5.1, så det skal den ihvertfald ikke stå på.

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg var inde i en funktion på receiveren hvor man kan se på fjernsynet nogle data som den modtager.
Der står at receiveren modtager 1080p signal fra Blu-Ray, så ved ikke om vi er tilbage til at den er problemet igen. Fatter det virkelig ikke.

Har nærstuderet brugervejledningen til Blu-Ray'en og de eneste De skriver omkring HDMI delen er at man skal tilslutte sit HDMI kabel til afspilleren og tv'et og så finder den selv ud af hvilken opløsning den skal sende ud. Så det er jo ikke specielt meget. Tror ikke at der er nogen mulighed for selve at sætte den i menuen. Men ved det ikke, eftersom jeg ikke kan se den ...

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Er der ikke et gult stik bag på din samsung, det er en video udgang. forbind den med fladskærmen via den. Det burde tillade dig at komme ind i opsætningen.

Angående lyd vælg digitalt over HDMI.

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jo, det var der. Jeg fik billede igennem til menuen.
Nu har jeg også været inde i menuen og ændre opløsningen. Der var et sted at dette kunne gøres alligevel. Den stod på 1080p, så har ændret det til 1080i og det modtager fjernsynet helt fint :D

Jeg ved så ikke hvorfor den nogle gange hopper over på den forkerte.
Det er måske bare noget billigt l**t det fra Samsung. Det var vidst en af deres tidlige modeller jeg købte.

Men ihvertfald tak for hjælpen :) Det er dejligt at kunne se film igen!

Yoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du har haft din afspiller sat til "auto opløsning", så sender den en forespørgsel til dit TV (gennem din receiver). Det kaldes et handshake. TV'et svarer så tilbage med den opløsning, det selv mener er den rigtige/bedste. Hvis dette handshake går galt, så kan afspilleren komme til at vælge forkert output.

Det kan skyldes dårlige/bøjede kabler eller bare produkter, der ikke kan finde ud af at tale sammen. Løsningen er ganske rigtigt at tvinge afspilleren til at outputte 1080i.

Din Denon bør ikke have noget med problemet at gøre, for den har ingen indbygget scaler - sen sender bare videosignalet videre og bruger multikanal-lyden (PCM).

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Yoda skrev:
Hvis du har haft din afspiller sat til "auto opløsning", så sender den en forespørgsel til dit TV (gennem din receiver). Det kaldes et handshake. TV'et svarer så tilbage med den opløsning, det selv mener er den rigtige/bedste.
 Hvis det så bare var det bedste og rigtigste. Jeg havde selv tidligere problemer med at min preprocessor forstyrrede handshakes mellem afspilleren og projectoren. Det betød at projectoren, der er en 720p blev ved med at bede om, og få , et 1080i signal. Men deinterlacing er ikke dens stærke side.

Hvis din skærm er HD-Ready skal du sætte output til 720p for de bedste resultat.

Webweaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Den er "kun" HD-ready.

Vil 720p give bedre end 1080i da? :)

Yoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 September 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Webweaver skrev:

Den er "kun" HD-ready.

Vil 720p give bedre end 1080i da? :)

Prøv begge dele og vælg det, du selv synes ser bedst ud.

I virkeligheden kommer det an på, hvilken deinterlacer, der er bedst: den i afspilleren eller den i din fladskærm. Men hvis du har et HD-ready TV, der har en standardopløsning, der ikke rammer de 720 linier præcist (eksempelvis en af de populære Panasonic 42' plasma'er), så ville jeg sende 1080i.

Det er (i princippet) bedst at skalere så få gange som muligt, så hvis din skærm har 768 linier, så er 1080-720-768 et skridt for meget. Så hellere 1080-768 og "nøjes" med de 1080 som 1080i.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes