Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HIFI opgradering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zemtec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Vil starte med at sige jeg bestemt ikke er ekspert i HIFI
Jeg har besluttet mig for at lave en meget stor opgradering af mit Surround system. Lige nu har jeg følgende:

Jamo Aesthetic A 407 - Jeg har ikke de tohøje gulvhøjttalere, men i stedet fire af de små, den aflange center og subwooferen samt receiveren med indbygget dvd i:
LINK

Jeg vil gerne opgradere et stykke ad gangen, det vil sige fx. nye gulv højttalere og en ny center eller en ny forstærker (på den måde får jeg mere glæde ved det). Anlægget skal også bruges til musik, derfor jeg gerne vil opgradere det, så det både er suverænt til film og musik.

1. Hvad ville i opgradere først hvis det var jer?
2. Kan jeg gå ud og købe to hvilke som helst højttalere (front højttalere) i den dyrere ende og koble til min receiver?
3. Hvis ja, hvad så med center højttaleren, den vil jo være flere niveauer under de to front højttalere?
4. Er det korrekt forstået at en "Receiver" er den billige løsning, og forstærker den dyre?

Prisklasse er ca. 5-10.000 kr. afhængig af hvilken del(e) vi snakker om.

Evt. link til nogle gode brugte højttalere/receiver/forstærker/sub. til DBA eller lign.

MVH
K.F.
Til top Vis zemtec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zemtec

David ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 September 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

hej vis du skal have en fed sorrund sound forstærker så skal du have en jvc-RX-5062 den er på 5*100 watt og den er rigtig god der er dolby digital indgang i

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 September 2009 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

Min egen fremgangsmåde ville være at opgradere til bedre front/side-højtalere, i første omgang. Det ville umiddelbart komme musikgengivelsen til gode. Men, det kræver, at forstærkeren kan trække de nye højtalere - hvilket er svært at bedømme. Jeg tror godt, at du kan leve med centeren, indtil du får mulighed for at anskaffe én, der matcher eventuelle nye sidehøjtalere.

Surroundforstærkere uden tunerdel ligger som regel i den højere prisklasse, og der er ikke så mange af dem. Receivere er langt mere udbredte, og ja, billigere - om ikke andet fordi de lavere prisklasser er receivere
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

zemtec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 September 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hvor stor en forskel er det i grunden på HDMI ind/udgangs receiver og en ældre uden?

Er der stor forskel i lyden hvis den kommer fra Blu-ray afspiller og igennem digital kabel til receiver, fremfor igennem HDMI? Jeg vil brug 5.1 setup.

Overvejer nemlig om jeg skal købe en ældre kraftfuld receiver med masse watt, så jeg også kan bruge den til stereo. I stedet for en nyere HDMI receiver.

Jeg har et budget på ca. 10.000 for receiver og front højttalere. Og kigger efter brugt, da jeg føler jeg får mere for pengene :)
Til top Vis zemtec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zemtec

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

zemtec skrev:
Hvor stor en forskel er det i grunden på HDMI ind/udgangs receiver og en ældre uden?

Er der stor forskel i lyden hvis den kommer fra Blu-ray afspiller og igennem digital kabel til receiver, fremfor igennem HDMI? Jeg vil brug 5.1 setup.

Overvejer nemlig om jeg skal købe en ældre kraftfuld receiver med masse watt, så jeg også kan bruge den til stereo. I stedet for en nyere HDMI receiver.

Jeg har et budget på ca. 10.000 for receiver og front højttalere. Og kigger efter brugt, da jeg føler jeg får mere for pengene :)

hvis du bruger et standard coax el. optisk kabel til HD lydformaterne får du "kun" alm. DTS el. Dolby i maksimal bitrate, hvilket som regel også er bedre end på DVD'erne. Alternativt kan lyden overføres analogt, men det stiller rimeligt høje krav til den interne dekodning i afspilleren. Udover at sende lyden ud som bitstream kan lyden sendes som et udpakket PCM signal. Nogle af de første receivere med HDMI kunne modtage PCM via HDMI, men ikke kode bitstrømmen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes