Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forstærker + fjernsyn + PS3 = ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jar-Jar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 August 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg er fuldstændig ny inden for HiFi, men har alligevel anskaffet mig en Sony STR-DB830 forstærker (til næsten ingen penge ) Dertil har jeg anskaffet mig 5 lumatron højtalere + subwoofer. Mit tv er et 21" Prosonic (ikke fladskærm) og jeg har en PS3 jeg meget gerne vil have koblet til det hele forstærkeren.

Men jeg er i tvivl om lidt af hvert..

Hvilke højttalerkabler kan I anbefale? Jeg skal bruge minimum 22 m., men er 2x0,75mm2 højttalerkabler (dvs i den billigere ende af skalaen) passende hertil?

Ang. kobling af min Playstation 3 til forstærkeren, er det bedst via optisk kabel? Da der bagpå min forstærker er der optisk indgange, så må dette passe sammen(?)

Og ang. kobling af mit fjernsyn til forstærkeren.. hvordan foregår dette? Jeg har scart indgang i tv'et hvor PS3'eren går ind, så hvordan kommer lyden fra mit tv ind i forstærkeren og ud i højttalerne?

Håber der er nogle her på forummet, der vil give en hjælpende 'hånd' til at få bedre lyd i huset

Mvh. Henrik

Til top Vis Jar-Jar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jar-Jar

MadsTejlgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 August 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke super nørd, men jeg har fundet et billede af din reciever på google billedsøgning...det vil selvfølgelig være bedre hvis du tager et friskt et og lægger det op så vi kan være sikre på at vi taler om det samme...

Men jeg tror det du skal gøre er at stoppe et optisk kabel fra din ps3 ind i recieveren i den optiske DVD-in port, for det første...når du så ville spille ps3 sætter du dit tv til scart og din reciever til at afspille via den optiske port, og så skruer du ned for lyden på dit tv.

Under antagelse af at du bruger et antennestik til tv'et for at se tv, så skal du dernæst finde en lydudgang på dit tv...som regel er der en hovedtelefonsudgang eller en udgang lignende de røde og hvide på det her billed:

http://audiozavar.com/wp-content/uploads/2008/11/p1030514.jp g

Det skal du så smække over i en tilsvarende rød/hvid indgang over i recieveren, for eksempel i video1 vha. et kabel der passer i(aner ikke hvad det kabelhoved hedder...sorry)

Når du vil se tv skal du sætte recieveren på video1, og skrue op for tv'et og vælge tv-kanal med din almindelige fjernbetjening...

Det bliver først rigtigt omstændigt hvis du også har en dvd afspiller du vil have tilsluttet...sorry! =P men jeg kan ikke lige komme på andre løsninger.
Til top Vis MadsTejlgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsTejlgaard

Jar-Jar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hej Mads.

Jeg prøver lige at oploade billeder..

Jar-Jar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Ang. optisk kabel, så tror jeg også det er det rette valg

Mit TV har ingen Jack udgang.. Der er kun et scart stik og antennestik. Hvad gør jeg her?

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 August 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Har dit tv kun 1 scart stik?

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Jar-Jar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Ja TV'et har kun 1 scart stik.. Men jeg har bokse, så kan kan få op til 4 Scartstik til TV'et.

Men hvordan kommer lyden fra TV'et over i forstærkeren?
Og kan I evt. give forslag til valg af højttalerkabler?

Jar-Jar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg er ved at få styr på det..

Jeg har scart bokse med Stereo audiokabel udgang og derfor kobler jeg et stereo audiokabel fra boksen til forstærkeren.

Ang. højttaler kabel, så går jeg efter 2x0.75mm2 kabel..

Fra min Playstation3 kobler jeg et optisk kabel til forstærkeren..
Men er alle optiske kabler ens? Dvs er den optiske ind/udgang ens på PS3 og forstærkeren?

MadsTejlgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej Jarjar

Alle optiske kabler er ikke eens - eller det vil sige, alle optiske hoveder er ikke ens.

Kablerne er lavet af lyslederfiber og sender et digitalt signal, og derfor er der intet tab som vil ha betydning for dit setup associeret med selv de billigste optiske kabler; også selvom du køber et billigt et. Dog kan det måske godt betale sig at sikre, at det kabel du køber er lidt stift i det, idet du så aldrig burde opleve at du taber signalet pga. kablet er blevet snoet eller lign.

Men, der er to slags optisk - der er TOSLINK og så er der noget, der nok bedst kan beskrives som MiniToslink.

MiniToslink er kun sat på små systemer, som regel - bærbare computere, eller indstikslydkort i pc'er hvor der skal være plads til mange indgange.

Jeg er 99% sikker på, at dit setup derfor er 100% Toslink - altså den sore optiske connector - så du burde bare nappe dig sådan et kabel. Hvis det går galt kan du altid købe dig en adapter - de koster næsten ingenting,  og konverterer fejlfrit mellem Toslink og minitoslink...

MHT. dine bokse, så skal du være opmærksom på, at der er forskel på scart-in og scart-ud. Du kan blive nødt til at finde dig en ekstern antennemodtager, som du så kan nappe tv'ets lyd, og så sende resten af antennesignalet videre til tv'et, men der er selvfølgelig risiko for at det degrederer dit signal lidt...

Hvis du ikke kan få det til at virke kan jeg anbefale at tage i shoppit - se evt. shoppit.dk - der kan du finde nogen utroligt billige brugte (og sandsynligvis rigtig lækre!) CRT fjernsyn, der helt klart vil have de lydudgange du gerne vil ha. Langt fra hele deres "sortiment" er opgivet på nettet, så det er værd at smutte derud og kigge ind imellem. Sidst jeg var der, var der et 28" B&O fjernsyn til 400 mener jeg det var..
Til top Vis MadsTejlgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsTejlgaard

MadsTejlgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Et tv som det her kan også evt. løse dit problem:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=61440313

Ved godt det måske virker lidt fjollet at købe et ny tv for at få flere indgange, men for 200kr kan det let vise sig at være den billigste løsning :)

Dog ved jeg ikke noget om hvilke CRT tv'er der er bedst...jeg har bare en forventning om, at i hvert fald lyden er i orden når mærket er NAD ;)

Jar-Jar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej Mads.

Tak for svaret!

Ang. optisk kabel, så går jeg efter et Toslink kabel.
http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/optis k_toslink_kabel/high_end_optisk_toslink_digital_kabel_1_m_13 06_da.html
I tilfælde af, at det er MiniToslink, så anskaffer jeg mig bare en konverter som du snakker om ;)

Omkring mine scart bokse.. Altså, der er 3 Scart indgange i hver boks + S-video indgang og Audio porte. I teorien burde jeg kunne sætte det hele på "output", og så burde det fungere

Jeg kan ikke finde en ekstern antenne modtager som du nævner.. Har du et eksempel?

Og ang. mit tv.. well, jeg skal have skaffet mig en fladskærm med FullHD.. Jeg mener, hvad passer bedre til en PS3?

MadsTejlgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

nej, jeg har ikke lige et eksempel og det er sq nok dyrt hvis jeg finder et :-P

Altså hvis du trækker det ind igennem et tvtunerkort på en pc kan du alt, men det er jo ikke liiiige så relevant...men jeg tænker at der nok findes en boks der kan det samme.

Og selvfølgelig skal du have fullhd, men det er bare 10-20 gange så dyrt :D
Og jo, spil ser da super lækre ud på en hd fladskærm, men man skal ikke lade sig narre - det giver ofte en mere film-agtig oplevelse at spille på en crt...det er bøvlet, og opløsningen er ikke god, men crt skærme _er_ et genialt stykke teknologi....siger jeg, som sidder med 4 flade skærme foran mig XD.

Men du må jo prøve dig frem og se hvad du kan slippe afsted med...bare husk ikke at bruge spildpenge på noget, der ikke laver en tilfredsstillende løsning med det samme...det kan let blive dyrt og være nærrig.

Jar-Jar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver at koble det alt sammen til, så må jeg se hvad det ender med 

Og ja, selvom billedet på fladskærme til tider er så dårlige, at det er pinligt, så er der jo ingen vej uden om - de er jo fede! Det FullHD tv kommer jo nok en dag

Men tak for hjælpen.. Det bliver spændende at få det op at stå.  Jeg giver lige en update til den tid.

Hilsen Henrik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes