Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Opsætning Denon 1908 Small/Large Speakers (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
€ M.F.R €
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej jeg søger et svar på hvorvidt jeg skal sætte typen af højtalere til Small/Large når jeg sætter mit surround op. Receiveren er en Denon 1908 og højtalerne er fra scandyna.

Front: Mini Podspeaker
Center: Cinepod
Bag: Micropod
Sub: Mini bass

Højtalerne er jo ikke decideret store som gulvhøjtalere.
Men hvad er forskellen på Small/Large indstillingen?
Er det noget med den effekt der bliver sendt ud og i så fald vil det så give "større" eller bedre lydbillede med mere dybde at sætte den til large?

Måske lidt kringlet forklaret med håber i forstår hvad jeg mener.

På forhånd Tak.
Til top Vis € M.F.R €'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af € M.F.R €

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Forskellen mellem small og large indstillingerne er, om højttaleren er i stand til at gengive de laveste frekvenser. Sættes en højttaler til large, vil receiveren sende alle frekvenser til højttaleren, omvendt vil en højttaler sat til small kun modtage frekvenser over crossover-frekvensen, de resterende (lavere) frekvenser vil blive spillet af subwooferen. Jeg mener det hele står i manualen 
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

€ M.F.R €
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Okay Takker..

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

For at besvare dit spørgsmål, skal du sætte alle dine højttalere til small. Og delefrekvensen på omkring 80-100hz.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

€ M.F.R €
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Man kan læse mange steder at delefrekvensen skal sættes til 80-100hz men det må der variere lidt fra system til system alt efter hvilket setup man har?

Ved ik om det er rigtigt forstået, men ens sub skal vel sættes til den frekvens hvor ens front/ de andre højtalere ikke kan komme ned, ved fx MiniPodspeaker står der den har frekvensgang fra (-6dB) 55-25.000 Hz, i det tilfælde skal man vel sætte ens sub til 55 eller hvad?

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Nogen vil sige det er en god ide at sætte delefrekvensen til ~55Hz i dit tilfælde, andre vil sætte den til 80Hz så højttalerne får lidt pusterum. Mit bedste råd er at lytte dig frem til den bedste indstilling. Jeg har selv sat min sub til at spille for center og bagkanalerne ved hhv 60 og 80Hz, da mine fronter når langt nok ned til mit behov

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

€ M.F.R € skrev:
Man kan læse mange steder at delefrekvensen skal sættes til 80-100hz men det må der variere lidt fra system til system alt efter hvilket setup man har?

Ved ik om det er rigtigt forstået, men ens sub skal vel sættes til den frekvens hvor ens front/ de andre højtalere ikke kan komme ned, ved fx MiniPodspeaker står der den har frekvensgang fra (-6dB) 55-25.000 Hz, i det tilfælde skal man vel sætte ens sub til 55 eller hvad?

Ved 55hz ved -6db ville jeg ikke anbefale at bruge 55hz som delefrekvens netop da lydtrykket ved denne frekvens er 6db lavere og vil derfor resultere i et "dyk" på frekenskurven omkring 55hz. Den omtalte forstærker er også utrolig svag, og vil blive glad for ikke at skulle gengive frekvenser under 80hz.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

€ M.F.R €
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

okay, ja det giver mere mening. Tak for det  

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

ellers kunne man også bare være "doven" og bruge autosetup som selv finder delefrekvenser osv for en 
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
ellers kunne man også bare være "doven" og bruge autosetup som selv finder delefrekvenser osv for en 

Finder auto-setup selv ud af delefrekvenser?

Men uanset hvad ville jeg ikke anbefale at bruge auto-setups indstillinger, da den oftest indstiller alt for små højttalere til large og gør det ubrueligt til filmlyd f.eks. Men det er selvfølgelig igen en smagsag hvad man kan lide

€ M.F.R €
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hvad kan kan man bruge til at indstille ens setup med?

Er der nogen allround guide man kan finde på nettet, tommelfingerregler som man kan gå ud fra.
For ja det er lidt uoverskueligt når man sidder med standard setup'et.

Jeg ved jeeg bare kan køre en auto setup meeeen... heller lidt til manuelt, det må i sidste ende gi' den bedste løsning.

men hvor starter jeg??

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

€ M.F.R € skrev:
Hvad kan kan man bruge til at indstille ens setup med?

Er der nogen allround guide man kan finde på nettet, tommelfingerregler som man kan gå ud fra.
For ja det er lidt uoverskueligt når man sidder med standard setup'et.

Jeg ved jeeg bare kan køre en auto setup meeeen... heller lidt til manuelt, det må i sidste ende gi' den bedste løsning.

men hvor starter jeg??

Du starter med at køre auto-setup til justering af lydstyrke og afstand til højttalere. Det kan du ikke klare bedre end auto-setup :)

Derefter skal du gøre op med dig selv hvor dybt du vil have dine højttalere til at spille - altså delefrekvensen. Jeg ville ikke lade dem spille en dag under 80hz, men som du kan læse i tråden er der mange meninger.

Det vil nok være en god idé for dig, at læse manualen igennem fra start til slut. Så giver det dig også en idé om hvor du skal starte!

mcfh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Nogen vil sige det er en god ide at sætte delefrekvensen til ~55Hz i dit tilfælde, andre vil sætte den til 80Hz så højttalerne får lidt pusterum. Mit bedste råd er at lytte dig frem til den bedste indstilling. Jeg har selv sat min sub til at spille for center og bagkanalerne ved hhv 60 og 80Hz, da mine fronter når langt nok ned til mit behov

Undskyld jeg lige låner tråden.

Kan man samle surround left og right fra pre-out med et y link og køre i subbens right og kører center pre-out i left? Eller vil det gi gnister?? 

Subben er ligeglad med om man bruger L el. R

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Det jeg beskrev tidligere er en indstilling i receiverens crossover filter. Jeg har tilsluttet min sub til subwooferens pre-out udgang på min receiver.

Den opsætning du beskriver der lyder lidt lunken i mine ører

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Du starter med at køre auto-setup til justering af lydstyrke og afstand til højttalere. Det kan du ikke klare bedre end auto-setup :)

Dengang jeg kørte med denon fandt den ofte nogle afstande der lå en del fra de fysiske afstande fra primær lytteposition til højttalerne. Jeg har hørt nogle forklare dette med at der er tale om akustiske afstande (whatever det skal betyde), og ikke de fysiske afstande man kan måle sig frem til. Når du siger at auto-setup gør det bedre end man selv kan, mener du dermed også at de afstande den måler sig til, ikke skal være identiske med dem man kan måle selv? Jeg har nemlig undret mig lidt over dette et stykke tid og været i tvivl om hvilken indstilling jeg skal bruge

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Jonas_h skrev:

Dengang jeg kørte med denon fandt den ofte nogle afstande der lå en del fra de fysiske afstande fra primær lytteposition til højttalerne. Jeg har hørt nogle forklare dette med at der er tale om akustiske afstande (whatever det skal betyde), og ikke de fysiske afstande man kan måle sig frem til. Når du siger at auto-setup gør det bedre end man selv kan, mener du dermed også at de afstande den måler sig til, ikke skal være identiske med dem man kan måle selv? Jeg har nemlig undret mig lidt over dette et stykke tid og været i tvivl om hvilken indstilling jeg skal bruge

Så blev man det klogere  Men har dog ingen praktisk erfaring med Denons auto-setup men kun Pioneers. Den måler fuldstændig ligeså præcist som hvis man stod med tommenstokken fremme. Men hvis der er issues med Denon bør man selvfølgelig gøre det selv:)

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Der er issues med Denon, Pioneer, Onkyo og alt hvad du kan skrabe frem af forstærker. En del forstærker måler forkert og det kan skyldes den version af målesystem forstærkeren benytter sig af, samt de akustiske forhold i dit rum.

Har efterhånden haft en del generationer af Denon forstærkere under lup og generelt bliver auto-setup'et bedre og bedre. Det sidste års modeller måler ned til 1 cm og er endnu ikke stødt på et setup, hvor den automatiske justering svinger mere end 5 cm fra det du får med en tommestok.

Auto-setup'et justere også delefrekvens på de enkelte højttalere og jeg vil æde min hat på, at 1908'eren vurdere dine højttalere til at være small.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes