Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 18:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Undgå at sub’en forstyrer underboen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jacobhs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg sidder her og venter i spænding på at mit nye surround højtaler sæt ankommer (har bestilt dette: http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=6827).

Har haft en denon surround forstærker længe, men aldrig surround højtalere så glæder mig som et lille barn til endelig at få surround, men der er dog noget der bekymrer mig. Jeg har en underbo som ret hurtigt begynder at klage hvis jeg larmer. Nu får jeg jo en subwoofer, og den bliver helt sikkert ikke hans bedste ven, så hvad kan jeg gøre for at få den til at forstyre ham mindst muligt? Tænker på spikes, kort, gummi-tingester og andre opfindsomme ting?

Det er et træ-gulv den skal stå på i et lejlighedskomplex.

Håber nogle har nogle gode råd og ideer til hvad jeg skal gøre. Ville jo være trist hvis jeg næsten ikke kan komme til at bruge mit nye surround uden at få klager

Til top Vis jacobhs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobhs

kirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Spikes er vejen frem. De giver mindre kontaktflade med gulvet og dermed mindre resonans til underboen. Derudover giver det en meget mere stram bas.

Hvis du ikke vil have huller i gulvet så bæt dem oven på en 25 øre.

Jeg har selv en dennon forstærker som har en nat funktion der skruer lidt ned for bassen. Det virker ganske udermærket og jeg syntes det er et godt alternativ til at skrue vildt langt ned.

Til top Vis kirk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirk

jacobhs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

spikes er også det jeg har tænkt på, men synes jeg har læst i et par ældre tråde at spikes ikke skulle være så godt på trægulv, og at de ikke er de bedste til at forhindre forstyrelser til underboen. Er dette korrekt eller er spikes de bedste (bedre end gummi-fødder eller kort-tingester)?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hvis det er trægulv på strøer (så knirker gulvet som regel) vil det agere som en stor membran hvis det sættes i svingninger. Det er derfor vigtigt at du undgår dette. Spikes duer ikke, for de kobler subwooferen til underlaget for at det kan absorbere og "stå imod" svingningerne - og det kan et trægulv ikke. Kork absorberer desværre ikke nok, men en kombination af materialer kunne måske være løsningen.

Et par betonfliser eller granit kunne være godt - helst noget der vejer lige så meget eller mere end selve subwooferen, så det ikke er den der er den tunge i det spil. Og så måske kork mellem gulv og fliser, og så nogle absorberende fødder á lá SD-fødder (http://www.audiocompagniet.dk/SD/SD_forside.htm) mellem fliser og subwoofer.

Og hvis du bor i beton-bygning skal du være forberedt på at lyd måske går igennem alligevel.

Det bedste du kan gøre er at banke på hos underboen og spørge om han vil være med til at I i fællesskab finder et passende niveau, og ellers får aftalt rammer for det hele - så er du nemlig på den sikre side. Vær også åben for at han måske gerne vil "ændre aftalen" på et senere tidspunkt, for noget man umiddelbart ikke tror vil være generende kan på lang sigt godt udvikle sig dertil.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

jacobhs skrev:
spikes er også det jeg har tænkt på, men synes jeg har læst i et par ældre tråde at spikes ikke skulle være så godt på trægulv, og at de ikke er de bedste til at forhindre forstyrelser til underboen. Er dette korrekt eller er spikes de bedste (bedre end gummi-fødder eller kort-tingester)?

Jeg har rigtig god erfaring med bløde fødder under store HT'er - de afkobler således at lyden bliver bedre samtidigt med at underboen hører mindre.

Hvis du vil forsøge dig frem så bestil et sæt JJAZ fødder, VT Feet, el lign der ikke koster alverden. Eventuelt kan du kombinere det med en tung flise under sub'en og så de bløde fødder mellem flise og sub - det skulle gerne virke efter hensigten.

Meld gerne tilbage med dine erfaringer - og held og lykke!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

bitnissen skrev:
Hvis du vil forsøge dig frem så bestil et sæt JJAZ fødder, VT Feet, el lign der ikke koster alverden. Eventuelt kan du kombinere det med en tung flise under sub'en og så de bløde fødder mellem flise og sub - det skulle gerne virke efter hensigten.

JAZZ fødder skal man være lidt påpasselig med. De kan sagtens bære vægten, men deres konstruktion - en lille fod med 3 aftagbare ringe udenom - gør den lidt ustabil. Skulle man f.eks. skubbe rundt med subwooferen risikerer man at skævvride dem så foden skiller sig selv ad.

VT-feet er en ganske udmærket fod, den bruger jeg også.

Slutteligt er der SD-fødder, som måske koster en 50'ere mere, men som vel også er det "bedste". Prisen er 300 for 8 fødder, og så kan man købe dem så det vægtmæssigt passer med at bruge alle, eller man kan bruge 4 til sub og 4 til et andet formål.

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

JAZZ fødder skal man være lidt påpasselig med. De kan sagtens bære vægten, men deres konstruktion - en lille fod med 3 aftagbare ringe udenom - gør den lidt ustabil. Skulle man f.eks. skubbe rundt med subwooferen risikerer man at skævvride dem så foden skiller sig selv ad.

VT-feet er en ganske udmærket fod, den bruger jeg også.

Slutteligt er der SD-fødder, som måske koster en 50'ere mere, men som vel også er det "bedste". Prisen er 300 for 8 fødder, og så kan man købe dem så det vægtmæssigt passer med at bruge alle, eller man kan bruge 4 til sub og 4 til et andet formål.

Hey Mr Wymax :)

Ja, det skal nok passe med JJAZ. Jeg har selv brugt dem under 'normale' HT'er og ikke under sub, og der skubber jeg ikke så meget rundt, men løfter hellere

Men det er da rigtigt som du siger at foden kan skille sig ad hvis man ikke passer på. Jeg kan dog stadigt godt anbefale denne løsning - fungerede super på mine gamle HT'er.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

bitnissen skrev:
Ja, det skal nok passe med JJAZ. Jeg har selv brugt dem under 'normale' HT'er og ikke under sub, og der skubber jeg ikke så meget rundt, men løfter hellere

Jeg brugte dem en overgang under nogle halvtunge højttalere, dog indenfor vægtgrænsen for hele den samlede fod - og da måtte jeg sande at de blev vredet fra hinanden

Under

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
bitnissen skrev:

Jeg brugte dem en overgang under nogle halvtunge højttalere, dog indenfor vægtgrænsen for hele den samlede fod - og da måtte jeg sande at de blev vredet fra hinanden

Under

Sindssyge Dell tastatur! Det lever sit eget liv nogle gange, det får vist vildfarne kommandoer engang imellem - det er allerede skiftet én gang.

Der skulle stå: Under apparater virker de bedre, her kan man nemmere styre at man ikke lige skubber en smule, simpelthen fordi vægten som regel er noget lavere.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

et ord :)

VT-feet

De virker fortrinligt, jeg bor selv i en ca 100 år gammel ejendom i lejlighed, med flydende trægulve. De hopper og danser når højtaler/sub står på spikes og er rolige når de er på vt-feet. I tilgift bliver bassen efter min mening mege strammere og præcis, da trægulvet ikke spiller med på samme udtalte måde som ved spikes.

/henrik

jacobhs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Så umiddelbart er den bedste løsning for mig at købe en pakke med SD-fødder og en haveflise eller lignende at stille sub'en på? Hvis det er den bedste løsning så er det jo den vej jeg vil gå. Har kigget lidt omkring og synes ikke rigtig jeg kan finde nogle steder at bestille de SDfødder fra. Hvor kan de bestilles billigt fra?

JannickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Der er også muligheden for at kombinere bløde fødder og spikes med vt-spike feet's  Bruger dem under mine højtaler standere, og de har markant reduceret de vibrationer man kan mærke ved at ligge hånden på trægulvet. Har dog ikke quizzet underboen for hver meget det reelt gavner i den retning.. 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

jacobhs skrev:
Har kigget lidt omkring og synes ikke rigtig jeg kan finde nogle steder at bestille de SDfødder fra. Hvor kan de bestilles billigt fra?

Som nævnt tidligere () kan du få dem her: http://www.audiocompagniet.dk/SD/SD_forside.htm

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

JannickB skrev:
Der er også muligheden for at kombinere bløde fødder og spikes med vt-spike feet's 

Ja, det bedste ville være at prøve lidt forskelligt. Jeg vil dog tro at hvis spikes skal ind i ligningen, så skal det være mellem subwoofer og flise, og så er det vigtigt at flisen har samme vægt eller mere end sub'en, så den kan stå imod. Koblingen mod gulvet må altid skulle være det bløde. Men sub -> kork -> flise -> blød -> gulv kunne også være en mulighed. Flisen kunne endda være to stk., og så har man kork (de her spiseunderlag) imellem.

JannickB skrev:
Bruger dem under mine højtaler standere, og de har markant reduceret de vibrationer man kan mærke ved at ligge hånden på trægulvet. Har dog ikke quizzet underboen for hver meget det reelt gavner i den retning.. 

Det er den ultimative test  Og de enkelte kombinationer kan, med underboens tålmodighed sat på prøve, aftestes in real life.

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Dengang jeg havde Dali 850 (store kasser :-) ) købte jeg to havefliser i Silvan og spraymalede dem sorte og limede derefter et stykke liggeunderlag under hver...og så spikes ovenpå. Det fungerede super godt og kostede ikke særligt meget.
Det ville jeg foreslå...

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Hov.. Det var da noget rigtig brugbar feedback til os, og noget vi ikke har hørt om før?!? Jeg tror gerne at de bliver revet i stykker hvis man skubber for meget rundt med højttaleren, men de er jo trods alt også lavet til at få højttaleren til at blive stående og ikke fordi de skal fungere som en glidbar filtpude.

Men, hvem i alverden skubber også rundt med deres subwoofer, der findes heldigvis bedre måde at få motion på

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
Wymax skrev:

Hov.. Det var da noget rigtig brugbar feedback til os, og noget vi ikke har hørt om før?!? Jeg tror gerne at de bliver revet i stykker hvis man skubber for meget rundt med højttaleren, men de er jo trods alt også lavet til at få højttaleren til at blive stående og ikke fordi de skal fungere som en glidbar filtpude.

Undskyld  Jeg havde dem under et halvtungt sæt højttalere, og det var ikke altid det lykkes at sætte dem helt lodret ned  Jeg havde også for vane at tippe dem rundt når de skulle flyttes, det var heller ikke så godt. Til gengæld kan man sige at de færreste fødder der tapes fast vil blive siddende, men så falder de bare af.

JJAZ skrev:
Men, hvem i alverden skubber også rundt med deres subwoofer, der findes heldigvis bedre måde at få motion på

Helt bestemt  Jeg er også begyndt at flytte mine med et "transport-brædt".

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes