Forfatter |
|
Mor4thi Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et problem når jeg bi-wire mine højtaler, og jeg tror det ligger i hvordan jeg bruger kablet måske, men er ikke sikker.
Jeg har gjort præcis det samme som der står på billedet nedenfor, og når jeg kobler det til anlæget aktivere jeg bi-amp osv. og tager broerne af inden selvfølgelig, når der bliver sat lyd på det som om at minus og plus er sat forkert til (hæslig lyd) Men for sjov skyld satte jeg broerne på, og så spiller det uden problemer (også højt) :S ?!? er det noget med hvordan kablet virker?

Som i måske kan læse på billedet nedenfor står der at de sorte er forbundet med hinanden, og det gav ingen logik for mig, men det sagde en el lære jeg kender fra teknisk skole at det var sådan det skulle fungere, så det stolede jeg selvfølgelig på, jeg venter forresten med at gøre kablet færdig med krympeflex til det hele virker Men har i nogen ide om hvad der er galt? eller er det bare normalt?

|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bi-amper skal højttalerkablerne være helt separate. Hvis du blot biwire skal kablerne samles i forstærkerenden.
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men de kører ikke separate når der er broer på ik?
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kablet hedder forresten Audio Quest Indigo II det er en ældre fætter og for mange virker den meget unormal fordi alle de sorte leder har direkte forbindelse med hinanden.
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan her ser højtaler kablet ud inden lodning. Jeg har lodet sort/sort - sort/sort sammen, og lodet hvid/hvid - hvid/grå sammen, og jeg har testet det hele med en ohm meter. men som sagt alle de sorte kører sammen, og den del forstår jeg ikke

|
Til top |
|
|
bitnissen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mor4thi skrev:
Sådan her ser højtaler kablet ud inden lodning. Jeg har lodet sort/sort - sort/sort sammen, og lodet hvid/hvid - hvid/grå sammen, og jeg har testet det hele med en ohm meter. men som sagt alle de sorte kører sammen, og den del forstår jeg ikke
|
|
|
Hvad præcis mener du med at alle de sorte kører sammen? Hvad har du målt og hvilken konstruktion vil du gerne lave? Lidt flere detaljer ville hjælpe  __________________ Mvh Bitnissen
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mor4thi skrev:
Kablet hedder forresten Audio Quest Indigo II det er en ældre fætter og for mange virker den meget unormal fordi alle de sorte leder har direkte forbindelse med hinanden. |
|
|
Øhh...
De gamle AudioQuest (ved ikke om de nye også er sådan) kunne have op til 4 forskellige farver (måske endda flere), så man kunne lave bi-WIRING kabler med kun ét kabel til hver højttaler. til bi-AMPING er det helt klart et must at have separate kabler for ikke at komme til at forbinde forstærkere og højttalere på kryds.
Men du mener sikkert bi-WIRING... Og her har AudioQuest ganske korrekt nogle kabler der har 3 farver til de enkelte solid cores - f.eks. 3 røde, 3 gule og så 6 sorte. Meningen er så at de 6 sorte jo alligevel i forstærkerenden samles til ét stik, mens de i højttalerenden splittes til to stik, og det er ligegyldigt hvilke sorte du gør det med. Det samme for de 3 røde og de 3 gule, der også samles i ét stik i forstærkerenden, men så hver især samles til hver sit stik i højttalerenden, til hver sin røde terminal. Som sådan er det egentlig ligegyldigt, men det kan måske være lettere at forstå for nogen 
Det vigtige er altså at du samler hele kablet til to stik i forstærkerenden, og så splitter i højttalerenden så du har til 2 røde og 2 sorte terminaler. Som sådan er der ikke den store forskel på at også højttalerenden havde været samlet til ét stik til hhv. rød og sort, men så skal du bruge broerne eller endnu bedre have et lille stykke højttalerkabel i stedet.
I teorien kan du også bare splitte de sorte (som du jo ikke ved til hvilken terminal på højttaleren de går) i forstærkerenden for at forbinde dem til hhv. Speaker A og Speaker B output, men nogle forstærkere belaster disse udgange forskelligt, så det er helt klart bedst ikke at splitte i forstærkerenden.
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
AQ bruger ledende plast på de sorte ledere
og denne plast som sikkert blot er tilføjet en gang grafit har i sig selv ca. 100-180 Ohms ledeevne.
Så der er yderst vigtigt at følge instruktionen for korrekt tilslutning. 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha.. du skal passe pænt på med de audioquest-kabler. Har selv et af samme type - og netop fordi de "negative ledere" ikke er afkærmet af fra hinanden (der er elektrisk ledende "isolering" rundt om dem.... - så duer det kun til biwire - ikke til biamping. Så .. nyt kabel, eller nøjes med biwire er mit sikreste bud. Måske fordi du udnytter en surround-receivers ekstra kanaler eller lign. kan de gå an uden at du lukker den magiske blå røg ud af boksen... Der er historier fra dengang kablerne var nye - folk som biampede med helt seperate effektblokke, hvor de kortsluttede hinanden ret så grundig - med dertil hørende blå røg etc... Blot så du lidt nærmere ved hvad du har med at gøre  Mvh. Offcourse [EDIT : Der var vi mange der var hurtige...]
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, det sku noget ev, købte det udelukkende for at bi-amp men sån er det jo, måske kan det gå til bag højtaler eller sælge det. Men hvis jeg skal nøjes med at bi-wire kablet, hvordan skal det så lodes sammen, hvid for sig, sort for sig wupti?  håber dælme ikke at jeg har ødelagt mine bag kanaler, må jeg nok hellere tjekke
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
AQ bruger ledende plast på de sorte ledere
og denne plast som sikkert blot er tilføjet en gang grafit har i sig selv ca. 100-180 Ohms ledeevne.
Så der er yderst vigtigt at følge instruktionen for korrekt tilslutning.  |
|
|
F...! Det var jeg ikke klar over, det troede jeg ikke nogen som helst kunne finde på - det er de færreste der læser en vejledning til kabler! Jeg havde selv nogle Indigo engang, men mindes ikke at der var en monteringsvejledning med til dem. Heldigvis brugte jeg dem ikke til biamping.
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe!
jeg har et praktisk eks. på hvor det potentielt kan gå rigtig galt,
og i hvilken forbindekse jeg opdagede at AQ kabler kan genere røg!
Luxman L-530 på steorider 
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51032&K W=ML%5FCLS&TPN=7
Under opstart af den ene monoblok kom der en ZapZap! lyd og ilde lugtende røg alt sammen meget som når en eller flere modtstande bliver ristet..., en stor lettelse at konstatere at der blot var "tosset" isolering på ledningerne fra den ene hoved-lyt som blot ikke! skulle røre stel noget steds.
Faktisk var det i sig selv en ubetalig oplevelse, at se ejeren af de to forstærkeres reaktion ....  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder sku nasty jeg har ikke lige været aktiv den seneste stykke tid, men er begyndt at bygge anlæg til igen, inden jeg bi-wire kablet, ville jeg bare lige høre om det er rigtigt som jeg loder sammen her.

(2x sort) (2x sort) (2x hvid) (1x hvid 1x grå < hvid grå forbindes sammn)
og den anden ende:
(4x sort) (3x hvid 1x grå < hvid grå forbindes sammn)
Jeg har ikke kunne finde en vejledning på nettet, men i der kender til kablet tror i det er fint nok det her?
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|