Forfatter |
|
annabassand Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har en forstyrrende "rum-effekt" ved visse frekvenser som jeg gerne vil have rettet ud. Er ikke så begejstret for EQ, men har hørt meget positivt
om Roomperfect. Er der nogen der har erfaringer hermed? Er der nogen der ved om man kan få en demo et sted?
mvh
Anna
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har mulighed for det, skulle du prøve at fikse problemmet der er med rummet.Ellers sælger hifiklubben Lyngdorf.
MVH
|
Til top |
|
|
annabassand Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har desværre en dum aflang stue, som kan være lidt kontant mht. lyd. Jeg ar åben baffel højtalere og stuen er indrettet efter højtalerne ikke
omvendt :-) .... Reoler og ting på væggene har hjulpet - dog er der ingen æggebakker på væggene - OG DET KOMMER DER HELLER IKKE - man
er vel trods alt Q ;-)
... men jeg tror desværre næste skridt måske må være noget udstyr...
Min lokale HIFI klub har ikke Roomperfect på display og jeg vil gerne høre/se/opleve det inden køb - det er trods alt en større investering...
derfor ville det være rart at vide om der var demo nogle steder...
Mvh
Anna
|
Til top |
|
|
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb en i HFK webbutik, så er der 14 dage returret
__________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
Til top |
|
|
annabassand Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet Lynge... ville dog gerne lige se dyret inden ;-)
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var til demonstrationsaften af systemet i Hifi klubben på Europapladsen i Århus, det virkede´rimeligt, men det rum det blev demonstreret i var ikke specielt nok, så der var ikke så stor gevinst ved systemet, som der kunne være. Men hvis du har et specielt lytterum vil det givetvis være ideelt. Du kan gå ind i butikken på Europapladsen og få det demonstreret, mener jeg. Du har returret i Hifi klubben så det så være en mulighed, evt via postordre.
Men det er ikke helt billigt. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk dog på at har du uheldige udfasninger, kan INGEN rumkorrektion korrigere for det.
Rumkorrektion kan hjælpe til, men det er ikke en mirakel-løsning
Har hørt en del Lyngdorf udstyr, men ikke rigtigt nok til at bedømme hvor meget de påvirker lyden. Har dog hørt fra flere at de kan have en tendens til at lægge et diskret slør over lyden - så det påvirker altså lyden med den Lyngdorf. Men har man akustiske problemer i sit lytterum, skulle gevinsten dog være der alligevel.
I den endnu bedre ende er der også Holm Acoustics - men også i den dyrere ende.
http://www.holmacoustics.com/
Før en rumkorrektion, kan du evt. eksperimentere med lidt billeder på væggene. Ved man kan få specielle akustikplader med motiv, så du bevarer din "Q-faktor" i lytterummet
http://www.acoustictuning.com/pBl7xY4UEJFW9S_TdLVYDCFspY39Ec 720-U9or6ZR.ips__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
annabassand Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann, Tak for info om HIFI Klubben i Århus - jeg tror jeg vil futte en tur derovre i bilen og se/ høre den. Daniels, Jeg er først lige blevet opmærksom på Holm Acoustics. Jeg har dog ikke kunnet finde nogen pris på grisen - hvilket er lidt bekymrende :-) ... har ingen ide om hvor den ligger - den ser ellers fed ud! *LOL* til Q-faktor løsningen :-) ... Tror nu ikke så meget på det. Vi har en del alm. billeder på væggene og rummet er på ingen måde "tomt" ... ooooog: som mine amerikanske bekendte siger "I've got GAS" (Gear Acquisition Syndrome) ... ved ikke om i bruger begrebet herinde også :) /Anna
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holm Acustics starter vist omkring 30-35k for deres DSPre1.
Så det er ikke billigt.
Almindelige billeder er ikke altid godt for akustikken, men de billeder jeg linkede til er specielle akustik plader til formålet, og man kan også få trykt sit eget motiv på dem.
Men normalt er almindelige billeder bedre end ingenting.
Hvis du har mulighed for at få nogen til at lave en måling i dit rum, så kunne det være en god ide, inden der bruges penge på rumkorrektion. For, som før nævnt, kan man ikke fjerne udfasninger med rumkorrektion, så hvis det er udfasninger, der er problemet, så når du ikke nogen vegne med den Lyngdorf (eller Holm Acustics, for den sags skyld).
Har godt hør GAS udtrykket før i andre fora, men herinde er det vist ikke udbredt.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
annabassand Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Holm Acustics starter vist omkring 30-35k for deres DSPre1.
Så det er ikke billigt.
|
|
|
Uha nej... så skal man i hvert fald vide at det virker ;-)
/Anna
|
Til top |
|
|
Porta Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2008 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jag har en Lyngdorf DPA-1 och måste säga att jag är mycket nöjd.
Högtalarna står inte helt optimalt placerade vilket bidrar till en kraftig resonans kring 34 Hz men Lyngdorfen tämjer den på ett bra sätt. Med Roomperfect aktiverat blir ljudet luftigare och mer tredimensionellt.
Eftersom jag var nyfiken på vad som egentligen hände så mätte jag upp frekvensgången med en XTZ room analyzer och då ser det ut så här:
Utan Roomperfect:
Och med Roomperfect:
Lite resonanser kvar men mycket bättre. Skalan på waterfallgrafen med Roomperfect är förskjuten 10 dB så skillnaden är egentligen större än den ser ut. __________________ Stefan
|
Til top |
|
|
Weissbier Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende, Stefan! Billeder kan sige mere end tusind ord... __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
|
Til top |
|
|
Porta Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2008 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tack Martin,
Kom på att jag har en annan graf som också visar vad systemet gör.
Här visar den gröna grafen frekvensgången utan Room perfect och de blå staplarna med.
Att stapeln vid 50 Hz är lite för hög beror inte på systemet utan är för,odligen någon form av störning från strömmen.
Den där Room analyzern från XTZ är förresten en riktigt kul pryl.
Jag har nog också drabbats av GAS __________________ Stefan
|
Til top |
|
|
Weissbier Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, så RoomPerfect fungerer altså i hele frekvensområdet 20-20.000 Hz. Andre har påstået, at det kun ændrer på bassen (op til 700 Hz). Okay, det er også i basområdet, at den største korrektion finder sted, men alligevel. Interessant!  __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
|
Til top |
|
|
Denzel4u Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige dele min erfaring, da jeg har brugt både TacT RCS, Lyngdorf RP1 og nu Holm Acoustics DSPRe. Jeg vil sige at alle tre virker, med Tact som den der har mindst effekt og Holm DSPre den største. Jeg har dog ikke hørt Lyngdorf med deres nye voicing teknologi.
Hvad forskellen er på Lyngdorf og Holm skal jeg ikke kunne gå i detaljer med, så teknisk velorienteret er jeg slet ikke. Men Holm korrigerer fasen på højttaleren, det gør Lyngdorf ikke, dertil kan man justere langt mere på Holms rumkorrektion end på Lyngdorfs. Jeg mener at Lyngdorf korrigerer i bunden op til nogle hundrede hertz og så mindre og mindre op i toneområdet. Det samme gør sig gældende for Holm, men der har man selv kontrol over forløbet. Hvis det har interesse, kan jeg godt smide nogle grafer op.
Men selvom jeg kører med rumkorrektion, startede jeg med rummet. Gardiner for vinduerne, tæpper på gulve, reoler med bøger, planter og Rockfonplader bag malerier.
En Holm koster så vidt jegr husker 30K plus, afhængig af antallet af analoge udgange.
Mange påstår at når man bruger rumkorrektion, så lægger de digitale filtre et slør over lyden. Jeg må indrømme at jeg er enig i fortolkningen mht. Lyngdorf RP1 der konverterer fra analog til digital og tilbage igen. I mit anlæg, gjorde den lyden lidt "kedelig", mindre musikalsk. Den farvede lyden i en sådan grad, at jeg tilsidst valgte at køre uden. TacT RCSen spillede fint, jeg bemærkede ikke at den gjorde noget
negativt ved musikken. Men her kom lyden også ind digitalt og blev
først konverteret til analog i forforstærkeren.
Det samme forhold gør sig gældende med Holms DSPre, de har en teknologi der eliminerer jitter ved at "låse" på det digitale signal, her oplever jeg rent faktisk en forbedring med forforstærkeren koblet ind. Men der er en forskel i lyden, en lineær højttaler med kompensation for de fleste af rummets unoder vil lyde anderledes, måske endda kedelig hvis optagelserne regner med room-gain og andre unoder....
|
Til top |
|
|
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er mange af problemerne ikke også at folk har for store højtalere i for små rum?
__________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes det, kan det overhovedet lade sig gøre?
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
discipline Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gode ved roomperfect er jo netop, at det gør at man kan have store højttalere i små rum. Det skal nok fjerne det bas der er for meget af. Jeg har haft store højttalere med systemet og det virker helt efter hensigten. Har idag et par mindre højttalere sammen med Lyngdorfs BW1 subs. Har aldrig haft bedre stereo i stuen og vil ikke af med det igen
Sjovt at høre at nogen siger det farver lyden for det gør nøjagtig det modsatte. Lyden er netop farvet før korrektionen. Har prøvet det i mange kombinationer og har altid fået bedre resultat end uden korrektion.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv Lyngdorf TDAI2200, og er rigtig glad for den.
Denzel4u skrev:
Jeg har dog ikke hørt Lyngdorf med deres nye voicing teknologi.
|
|
|
Er det ikke "bare" tonekontroller i det digitale domæne til at "farve" lyden hvis indspilningen er lidt træls? Jeg glemmer at bruge det, og har ikke helt en mening endnu 
Denzel4u skrev:
Hvis det har interesse, kan jeg godt smide nogle grafer op.
|
|
|
Meget gerne 
Denzel4u skrev:
Mange
påstår at når man bruger rumkorrektion, så lægger de digitale filtre et
slør over lyden. Jeg må indrømme at jeg er enig i fortolkningen mht.
Lyngdorf RP1 der konverterer fra analog til digital og tilbage igen. I
mit anlæg, gjorde den lyden lidt "kedelig", mindre musikalsk. Den
farvede lyden i en sådan grad, at jeg tilsidst valgte at køre uden. TacT RCSen spillede fint, jeg bemærkede ikke at den gjorde noget
negativt ved musikken. Men her kom lyden også ind digitalt og blev
først konverteret til analog i forforstærkeren.
|
|
|
TDAI2200 er digital næsten helt hen til powerudgangen. Jeg fik i hvert fald en klar forbedring i forhold til min gamle, men især når RoomPerfect kom på. Uden RoomPerfect var der mindre farvning, og derfor skulle jeg lige vende mig til lyden. Men nu er RP slået til hele tiden.
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik demonstreret RoomPerfect processoren i Sønderborg, og det gjorde en tydelig forskel i deres "hjemlige" demo rum. Jeg var ret overrasket over for markant forskel der var.
Jeg fik så lov til at låne en med hjem (fra HFK Aalborg butikken), men måtte så erfare at den ikke gjorde nogen synderlig forskel i min egen stue.
Jeg har nogle problematiske frekvenser som jeg havde håbet RP-1 kunne hjælpe på. Men desværre ikke. Den gjorde kun minimal forskel. Så uanset hvad, er du nødt til at låne en hjem da effekten af den er MEGET afhængigt af rummet.
/Stefan (fra Danmark )
|
Til top |
|
|