Forfatter |
|
Riis Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ved ikke lige om dette er den rigtige kategori, men nu prøver jeg:
Jeg har købt en subwoofer (til bilen) med et SpeakOn stik.
Jeg har nu fået købt sådan et stik, men jeg kan ikke få højttaleren til at sige noget. Jeg kan se at man kan få både et 1-, 2-, 4- og 8-polet stik. Men hvad er lige forskellen på disse? Kan det være det forkerte stik jeg har købt? (2-polet).
Synes umiddelbart ikke at jeg kan have monteret ledningen forkert på stikket....og stikket passer i.
__________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De forskellige speakon-stik har en del forskellige anvendelsesområder. F.eks. til træk til højtalere-stakke i prof. miljøer med flere forstærkere koblet til Hvis stikket ellers passer og det er loddet pænt, skulle der jo ikke være noget i vejen. Hvilket udstyr har du i den anden ende? Hvis vi snakker bil-stereo formoder jeg det er en effekt-forstærker?
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Og du har drejet stikket, når det er sat i bund? Der er føst lyd igennem når det drejes på plads...
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riis skrev:
Jeg kan se at man kan få både et 1-, 2-, 4- og 8-polet stik. Men hvad er lige forskellen på disse? Kan det være det forkerte stik jeg har købt? (2-polet). |
|
|
Forskellen er at der er 2-4- og 8 poler (surprise!) 1-polet...naaarh det tror jeg ikke. 2- og 4 polet passer i hinanden, mens at den 8 polede er større.
Der er ikke nogen regler eller normer for hvordan polerne skal benyttes, så du skal vide hvilke poler der er tilsluttet inde i subwooferen.
Hvis du vil tjekke hvilke forbindelser der er 'noget' tilsluttet kan du gøre således: 1) sæt det løse stik uden ledninger i bøsningen 2) drej den til låsen siger klik. 3) mål med et mulitmeter i ohm-måling hvilke to poler der er 4 ohm imellem. Bare start fra en ende af på alle polerne to ad gangen.
|
Til top |
|
|
The Canadian Udelukket fra forum

Le Martin - tager en pause!
Bruger siden: 08 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Alle speakon stik har: 2 pol 1+/1- 4 pol 1+/1- & 2+/2- 8 pol 1+/1- & 2+/2- & 3+/3- & 4+/4-. Et 2 pol stik passer overens med et 4 pol i
1+/1-. Skru stikket ud af din sub og se hvilken benforbindelser der er brugt. Det er simpel og lige til. Du må gerne ringe hvis du har
spørgsmål.. Nr står i min profil...
O&O, Jake
|
Til top |
|
|
Riis Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK.
TAk for svarene.
Er stadig lidt rundt på gulvet. Er dog kommet frem til følgende:
Vi kan konkludere at mit 2-polede stik aldrig vil kunne bruges.
Det rigtige vil være at købe et 4-polet stik, og så finde de rigtige poler (for det 8-polede stik passer ikke). Ikke sandt?
P.S. Svar på spørgsmål: Der er en effektforstærker i den anden ende - og ja, jeg har drejet stikket rundt.....
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riis skrev:
Vi kan konkludere at mit 2-polede stik aldrig vil kunne bruges.
Det rigtige vil være at købe et 4-polet stik, og så finde de rigtige poler (for det 8-polede stik passer ikke). Ikke sandt? |
|
|
Du kunne også skrue stikket ud af subwooferen og flytte kablerne fra enhederne til de to poler som har kontakt med dit to polede stik.
|
Til top |
|
|
Riis Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det lyder logisk - det må jeg lige prøve....
|
Til top |
|
|