Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Se Blu-ray film med LPCM-lyd på PS3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 April 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid brugt en HTPC som film-afspiller i mit system. Når dvd-filmene kommer med posten kan man kopiere dem ind og smide dem ned i kælderen så de ikke fylder i stuen :)

Nu har jeg fået mig en PS3, og vil selvfølgelig gerne udnytte de nye HD-lydformater. Men jeg er stadig ikke interesseret i at have alle mine blu-ray film stående og fylde i stuen. Er der nogle som har erfaring med, at rippe blu-ray film til en server og lade ps3'en afspille dem fra denne server? Min receiver kan ikke dekode de nye HD-formater, så PS3'en skal dekode det og sende det som LPCM.

Er ovenstående overhovedet muligt?

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 13 April 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

det kan du vist med AnyDVD-HD

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 15 April 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Ja, der kan man rippe sine film, men vil man også kunne afspille dem direkte fra PS3'eren så?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 April 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Jeg har altid brugt en HTPC som film-afspiller i mit system. Når dvd-filmene kommer med posten kan man kopiere dem ind og smide dem ned i kælderen så de ikke fylder i stuen :)

Nu har jeg fået mig en PS3, og vil selvfølgelig gerne udnytte de nye HD-lydformater. Men jeg er stadig ikke interesseret i at have alle mine blu-ray film stående og fylde i stuen. Er der nogle som har erfaring med, at rippe blu-ray film til en server og lade ps3'en afspille dem fra denne server? Min receiver kan ikke dekode de nye HD-formater, så PS3'en skal dekode det og sende det som LPCM.

Fylder en BD film ikke 25-50GB? Det bliver hurtigt dyrt i plads eller?

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 15 April 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at komprimere dem :) Ved ikke helt hvor meget LPCM-lyd fylder, men jeg ved at billeddelen kan komprimeres en del (ned til 4gb) hvor jeg stadig er tilfreds med billedet. Så hvis vi siger 8-10gb pr film, så er der masser af plads. Harddiske er jo blevet så billige efterhånden.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 April 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Jeg har tænkt mig at komprimere dem :) Ved ikke helt hvor meget LPCM-lyd fylder, men jeg ved at billeddelen kan komprimeres en del (ned til 4gb) hvor jeg stadig er tilfreds med billedet. Så hvis vi siger 8-10gb pr film, så er der masser af plads. Harddiske er jo blevet så billige efterhånden.

Ok. Det vil sige at du aldrig ser filmen inden du smider den på HDD? Det virker lidt synd at komprimerer en BD så meget.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 15 April 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Tjaeh, har du vel ret i. Men jeg synes også det er synd at have stuen fuld af dvd/blu-ray film. Meeen når man får filmene hjem med posten/fra butikken bliver de da også set fra den originale kilde første gang :) Men jeg er mest en lyd-person, så går ikke højt og helligt op i at billedet er komprimeret lidt - så længe lyden er ukomprimeret!

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Tjaeh, har du vel ret i. Men jeg synes også det er synd at have stuen fuld af dvd/blu-ray film. Meeen når man får filmene hjem med posten/fra butikken bliver de da også set fra den originale kilde første gang :) Men jeg er mest en lyd-person, så går ikke højt og helligt op i at billedet er komprimeret lidt - så længe lyden er ukomprimeret!

jamen, så kan du vel lige så godt bare købe DVD versionerne? Du vil jo alligevel komprimere filmene til halvdelen af hvad der er tilrådighed på en dual-layer DVD-skive. Så kan du spare lidt plads og nogle penge

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Jonas_h skrev:

Fylder en BD film ikke 25-50GB? Det bliver hurtigt dyrt i plads eller?

man kan jo efterhånden få rimeligt billige harddiske. 1TB findes vel til 5-600kr. efterhånden og der kan ligge 20-30 film, så merprisen pr. film er jo ikke alverden.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 15 April 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Jonas_h skrev:
Tjaeh, har du vel ret i. Men jeg synes også det er synd at have stuen fuld af dvd/blu-
ray film. Meeen når man får filmene hjem med posten/fra butikken bliver de da også set fra den originale kilde første gang
:) Men jeg er mest en lyd-person, så går ikke højt og helligt op i at billedet er komprimeret lidt - så længe lyden er
ukomprimeret!

jamen, så kan du vel lige så godt bare købe DVD versionerne? Du vil jo alligevel komprimere filmene til halvdelen af
hvad der er tilrådighed på en dual-layer DVD-skive. Så kan du spare lidt plads og nogle penge

Det er da en omgang hø Har du nogensinde set resultatet af en bluray film som er komprimeret? Man har 720p
opløsningen og den ukomprimerede lyd som man aldrig vil opnå på en DVD-skive.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 April 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jonas: Det kræver du har et bluray drev i din pc samt at videon ikke er VC-1, men det kan lade sig gøre. Her er en tutorial. Jeg har ikke selv prøvet, men det lyder ikke værre end at rippe en cd.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
brasch skrev:

Jonas_h skrev:
Tjaeh, har du vel ret i. Men jeg synes også det er synd at have stuen fuld af dvd/blu-
ray film. Meeen når man får filmene hjem med posten/fra butikken bliver de da også set fra den originale kilde første gang
:) Men jeg er mest en lyd-person, så går ikke højt og helligt op i at billedet er komprimeret lidt - så længe lyden er
ukomprimeret!

jamen, så kan du vel lige så godt bare købe DVD versionerne? Du vil jo alligevel komprimere filmene til halvdelen af
hvad der er tilrådighed på en dual-layer DVD-skive. Så kan du spare lidt plads og nogle penge

Det er da en omgang hø Har du nogensinde set resultatet af en bluray film som er komprimeret? Man har 720p
opløsningen og den ukomprimerede lyd som man aldrig vil opnå på en DVD-skive.

Den højere opløsning er jo fuldstændig ligegyldig når du har voldkomprimeret i en sådan grad at du alligevel ikke kan se forskellen i detaljer. Hvis du vil have filmene til kun at fylde 4gb, så vil du ende op med en bitrate på omkring 6 mbit/s for en film på 1½, en god bitrate til en SD tvkanal, men 2 mbit/s mindre end de 8 mbit/s der er max på DVD og kun 15% tilbage af max. bitraten på blu ray

Iøvrigt har Blu Ray ca. 8 mbit/s tilrådighed på lydsporet - det samme som DVD har til video, så med en film på 1½ time fylder lydsporet alene op til 5gb, så du skal nok påregne noget mere end 4gb til filmene.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

En bitrate på 5000-6000 kb/s (de fleste trailers på apple.com/trailers i 720p er encoded med denne bitrate så det er nemt at checke om man syntes det er tilfredsstillende) giver et ganske glimrende billede encodet med h.264 (i 720p), og det er klasser bedre end et standard dvd-billede. Og et lpcm signal er ca 4000 kb/s ved 44.1khz@16bit i 6 kanaler så ja det er lidt urelistisk med 4gb per 1½time film. Men 9-10mbit/s er bestemt ikke urelistisk for en fornuftig film i 720p med lossless audio hvilket giver 1½times film på 6-7giga.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 16 April 2009 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Har heller aldrig ville have en film ned på 4gb - kun billeddelen. Lyddelen ville så komme oveni.

Men rigtigt nok komprimerer man meget, men jeg synes i hvert fald klart det er et acceptabelt resultat - speceitl sammenlignet med en dvd.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
En bitrate på 5000-6000 kb/s (de fleste trailers på apple.com/trailers i 720p er encoded med denne bitrate så det er nemt at checke om man syntes det er tilfredsstillende) giver et ganske glimrende billede encodet med h.264 (i 720p), og det er klasser bedre end et standard dvd-billede. Og et lpcm signal er ca 4000 kb/s ved 44.1khz@16bit i 6 kanaler så ja det er lidt urelistisk med 4gb per 1½time film. Men 9-10mbit/s er bestemt ikke urelistisk for en fornuftig film i 720p med lossless audio hvilket giver 1½times film på 6-7giga.

nu gik jeg så også ud fra hvad der er max. på blu ray og dvd. Jeg er ikke sikker på hvor meget en alm. blu ray bruger i båndbredde. Der er jo klart forskel på om der bruges 40mbit el. 20mbit til videoen. Derudover er der jo også en forskel på om det er 720p el. 1080p - de fleste film er 1080p, men prøv at se om det giver noget du kan bruge alligevel. jeg havde forstået det sådan at du ville have hele filmen til at fylde 4gb.

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

I glemmer helt at PS3'eren skal kunne understøtte de komprimeret formater

H264 er god nok men så vidt jeg er bekendt kan den ikke presse billedet så langt ned, der skal du have X264 som er pirat format og som ikke er understøttet af PS3'eren. Jeg har rodet lidt rundt med PC afspiller af HD formater og har aldrig set eller fået det til at køre stabilt (kan lade sig gøre med stabiliteten med kvaliteten?) Men PS3'eren kan streame så hvis de ligger i det rigtige format virker det jo med alles..

PS3 format understøttelse:

Playback video

MPEG-2  Yes

MPEG-4 AVC (H.264)  Yes

VC-1  Yes

DivX  Yes

XviD  Yes

WMV  Yes

VCD Unknown - Please report

SVCD Unknown - Please report

JPEG  Yes

Playback audio

Dolby Digital  Yes

Dolby Digital+  Yes

Dolby TrueHD  Yes

Dolby TrueHD (bitstream)  No

DTS  Yes

DTS-HD  Yes

DTS-HD MA  Yes

DTS-HD MA (bitstream)  No

PCM  Yes

WMA  Yes

MP3  Yes

OGG  No

AAC  Yes

SACD  No

DVD Audio  No

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

At kalde x264 et piratformat er godt nok noget af en udtalelse! x264 er et opensource library til at encode h264/mpeg4 format, og det er udgivet under GNU GPL licensen. Så absolut intet ulovligt over den, og encoderen er af rigtig mange betragtet som den bedste h264 encoder der eksisterer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes