Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Hjælp! Hvilken opløsning skal jeg vælge? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et Samsung LCD-tv, 32", alm. HD.
Jeg ser Bluray-film fra min Sony BDP-350 som jo kan sende 1080p/24Hz over HDMI.

Så er mit spørgsmål følgende: Bør jeg indstille min afspiller til at overføre signalet til tv'et i 1080p eller i 720p? Tv'et kan sagtens modtage 1080, men der er jo altså ikke opløsning til at vise det.

Hvis jeg vælger 720p vinker jeg farvel til 24Hz, men det er måske en fordel mht. judder og den slags? Jeg synes det er lidt svært at gennemskue.

Og hvilken opløsning dækker 720p egentlig over - er det i virkeligheden ikke 768p som min afspiller viser ved 720p-indstillingen? For hvis det kun er 720 kan der vel være noget at vinde ved at give mit tv et 1080p-signal?

Håber nogle kan hjælpe...

Mikkel
Til top Vis Mikkel Drewsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Drewsen

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Du kan kun sende 1080P hvis du har et Full HD tv, hviken model er det fra samsung.

Elles vil jeg sige du skal køre 720p når det er et alm HD tv

mvh

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Altså jeg kan jo godt sende 1080p til tv'et fra afspilleren, men den kan naturligvis ikke vise den fulde opløsning.

Men hvis jeg vælger 720p hvad betyder det så for 24Hz? Der er en indikator for 24P på bluray-afspilleren som lyser når jeg viser bluray i fuld opløsning. Hvis jeg vælger 720 output lyser den ikke når jeg viser bluray...

Samsung tv'et er et Samsung le32a437, HD-ready.

Til top Vis Mikkel Drewsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Drewsen

Matshui
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

24hz er kun muligt ved 1080p output.
Hvis jeg var dig ville jeg prøve mig frem for at se om det er din afspiller eller dit tv der er bedst til at skalere til 720p/panelets opløsning, og så vælge det du syntes ser bedst ud.
Til top Vis Matshui's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Matshui

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Du kan kun bruge de 24 hz hvis dit tv understytter det.

tv skal understytte 1080p-24, og det gør dit samusng ikke , det kan højest vise 1080i

Bare sæt den til 720p så får du også et godt bilede

mvh

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

OK.. Jeg kan se på mit tv at når jeg vælger 720p modtager det 1280 x 720. Altså udnytter det jo ikke sin fulde 768-opløsning. Det må derfor være mest optimalt at overføre fuld HD i 24Hz når nu tv'et godt kan vise det. Det ser desuden mega flot ud :) Har netop fået Planet Earth på BluRay og det er jo en temmeligt god serie til lige at demonstrere hvor flot HD er!

Tak for svar - og andre må endelig komme med mere input eller rette mig hvis jeg har misforstået noget!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes