Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Bluray PAL/NTSC?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ser ofte bluray film til salg hvor der står Region 2 (PAL) eller Region 1 (NTSC)... Jeg troede egentligt ikke der var forskel længere da begge
kører med 1080p hvor man i DVD-æraen kørte med 576p kontra 480p (pal/ntsc) såvidt jeg lige husker.... Er der nogen forskel udover evt
regionskodning?

Hvordan med Region 2 eller B udgivelser... Kan man altid regne med Danske tekster hvis man køber i fx tyskland eller england?
Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

wolverine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

puggie skrev:
Jeg ser ofte bluray film til salg hvor der står Region 2 (PAL) eller Region 1 (NTSC)... Jeg troede egentligt ikke der var forskel længere da begge
kører med 1080p hvor man i DVD-æraen kørte med 576p kontra 480p (pal/ntsc) såvidt jeg lige husker.... Er der nogen forskel udover evt
regionskodning?

Hvordan med Region 2 eller B udgivelser... Kan man altid regne med Danske tekster hvis man køber i fx tyskland eller england?

Hey,

nej du kan ikke altid være sikker på dk tekster fra england, jeg ved ik med tyskland der har jeg ik bestilt fra.

jeg mener at vis den er i Ntsc (kode A) skal du ha en kodefri blu ray afspiller.

Til top Vis wolverine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolverine

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hvor ser du disse region 2 (PAL) og region 1 (NTSC) Blu-ray-film til salg? Mange af de danske udgivere kunne ikke finde ud af det i starten, og skrev netop region 2 og PAL på bagsiden af deres covers, men jeg mindes ligegodt ikke at have set det på en amerikansk, region A, udgivelse.

På langt de fleste udgivelser er det kun regionen der er forskellig. Enkelte, som den danske udgivelse af Apocalypto, har været 1080i/25, men det er også et af de absolut eneste eksempler på den slags jeg kan komme på. Det er dog stadigvæk ikke PAL, og PAL/NTSC findes rigtigt nok ikke på blå.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

B.la hos Laserdisken har jeg set de betegnelser... Jeg mente nok der ikke var forskel.
Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Cluudi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Tjaa der er vel stadig forskellen om dit source signal er 50Hz (PAL) eller NTSC (60Hz).

Næsten alle fladskærme idag kan klare begge signaler, men der er en del folk som har sat deres AVR til PAL out (Dvs der skal konverteres fra 60Hz til 50Hz) eller som har skærme som rent faktisk ikke supporter NTSC og derfor skal nedkonvertere et NTSC til PAL.

Stort set alle Blurays er NTSC og ikke PAL. Hvis der er nogen der kan liste nogle Blurays der med garanti er PAL er jeg meget interesseret! (Selv de UK og DK udgivelser jeg kender er NTSC 60Hz )

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

HD har intet med PAL eller NTSC at gøre, men der er 50/60Hz problematikken.

Men da stort set alle film på Blu-ray er i 1080p24 har det intet at sige.

Hvis du ser Blu-ray film i 60Hz (hvilket intet har med NTSC at gøre) må det skyldes at din afspiller ikke er sat til 24p i output - måske pga. dit tv ikke kan klare det.

Cluudi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Jeps.

Lige for at slå fast. NTSC hentyder ikke det mindste til Region A-B eller C.

NTSC og PAL er stadig aktuelt for folk der ikke har 24p muligheder eller for PAL udstyr som ikke understøtter NTSC (TV og/eller Receiver).

Stort set alle Blu-rays er NTSC dvs 60Hz, og langt de fleste film har 24p. Ved ikke helt med alle de koncert blu-rays.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

NEJ!!

60Hz har INTET med NTSC at gøre, og afspiller du en Blu-ray film i 60Hz er det ikke NTSC det kommer ud som.

NTSC er det amerikanske SD sendesystem, og PAL er det europæiske SD sendesystem.

HD er noget andet, og hedder faktisk ATSC i USA, når det er tv der tales om.

Cluudi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Yderst interessant.

Du har temlig sikkert ret og så lærte jeg det mere idag :)

"60Hz har INTET med NTSC at gøre"..udover at NTSC altid er 60Hz? Jeg kan godt se at fordi det er sådan den ene vej er det nødvendigvis ikke det den anden vej

Men stort set alle producenter klassificerer stadig et 60Hz medie som NTSC og 50Hz som PAL. Selv idag på Blu-ray afspillere og langt de fleste AVR's vælger man PAL/NTSC/AUTO som ind/udgang for at få de rigtige signaler igennem systemet.

Det undrer mig dog at det også på en DVD fremgår om det er PAL eller NTSC hvis det nu er et sendesystem?

Vi er her alle for at lære så bær over med min undren.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Der har som Naiera nævner været et par skumle eksempler på at man har copy/pastet lidt for mange logoer og tekniske betegnelser fra DVD coveret over til BD coveret, som f.eks. regionskoder, PAL/NTSC osv...

Når det er sagt, så kan der være et par forskelle i praksis - f.eks. har en del BD udgivelser bonusmateriale i SD, og vil så være enten PAL eller NTSC alt efter kildematerialet.

Blu-rays der er lavet ud fra amerikanske TV serier vil ofte være 1080i/60 hz, mens europæiske TV produktioner, herunder også nyere film skudt på HDcam ofte vil være 1080i/50. Det sidste kan give lidt problemer for dem der har importeret en amerikansk afspiller, da flere af dem ikke understøtter 50 fields per sekund.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes