Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 11:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround system (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomasmoll
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har længe gået og overvejet at smide lidt penge i et surround system.
Jeg ved lige nøjagtigt ingenting om lyd, så derfor tænkte jeg at det var oplagt at spørge et sted hvor jeg ved folk har
forstand.
Det system som jeg skal have, skal kunne sættes til dette fjernsyn http://kortlink.dk/laptops/672d
Det skal også kunne sættes til min computer, men i min computer er der kun en helt almindelig jack stik indgang, så jeg
bliver vel nødt til at købe et lydkort også, det skal være et usb lydkort.
Jeg ved godt at det nok ikke bliver rigtig HIFI til den pris jeg vil give, men håber I kan finde noget godt alligevel, jeg vil
bruge i omegnen af 3.000 kroner på surroundsystemet og ikke mere end 1200 kroner på lydkortet.
Jeg har ingen tuner, receiver eller forstærker. Skal man have det? I så fald, hvor mange penge skal jeg bruge for at jeg får
en ordentlig af dem?
Jeg håber I bærer over med en nybegynder som mig, I må meget gerne forklare de ting I siger, så jeg kan forstå det.
Tak på forhånd!
Til top Vis thomasmoll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomasmoll

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hej thomas og velkommen til.

Der er skam plads til alle her, så du skal bare spørge løs.
Selv om vi selvfølgelig foretrækker at snakke om "ægte" HiFi, tror jeg godt vi kan finde noget du kan bruge til de penge.

Der er lige et par ting du må uddybe lidt nærmere.

Når du skriver at du vil vil sætte computeren til og kun har en jack indgang. Mener du så du vil kunne få lyd fra dit anlæg til computeren, eller at du vil kunne afspille musik/film fra computeren så du bruger anlægget i stedet for PC højttalere?

Du skriver du vil bruge ca. 3.000 på "systemet" og at du ikke har noget som helst i forvejen.
Betyder det så at de 3.000 er inkl. nye højttalere?

Tuner = Radio (P1, P3, The Voice osv). Reciever = Forstærker med indbygget Tuner.
Så om du har brug for en tuner eller ej, er helt op til dig selv.

Forstærkeren er så hjertet i dit surround system. Der er den alt bliver sat til, og det er den der giver lyd til højttalerne. Så det er nok en surround forstærker eller en surround reciever du skal have fat i.

Med dit budget vil jeg umiddelbart sige at du skal kigge på brugt markedet (hvilket vi også kan hjælpe med). Hvis det nye lydkort "kun" har til formål at få lyd fra computeren til forstærkeren, så tror jeg det kan gøres meget billigere. Er det en laptop du har? (siden du skal have et USB lydkort).

Hvis du lige kan svare på de par ting, så kan vi komme lidt videre

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

thomasmoll
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

De 3.000 er for højttalere + subwoofer. Hvis der er noget der er meget bedre, og mere fremtidssikret så går det nok hvis
det koster 3.500 eller 4.000 kroner.

Er der stor prisforskel på en forstærker og en receiver som har en ligeså god forstærker?
Kan man ikke 'bare' tilslutte surround systemet til fjernsynet uden at skulle bruge en forstærker?
Hvis man ikke kan det, kan man så få en forstærker som ikke er overdrevet dyr?

Det eneste lydkortet skal bruges til, er så jeg kan høre mit musik på computeren igennem højttalerne. Det er en laptop jeg
sidder på ja.

Håber det var nok informationer :)

Mange tak for hjælpen, dit svar er virkeligt klasse, havde ikke regnet med at jeg ville få et svar af den kaliber!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke trække dine højtalere uden en surround receiver. Så, hvis du ikke har en, skal du have én. Så begynder økonomien dog at trykke lidt. For, 5 højtalere + aktiv subwoofer + receiver til 3000,-? Kun hvis du køber et billigt 'alt-i-et' anlæg, og der er lyden ikke den bedste.

Hvad med at starte med en surround-receiver + 'kun' to højtalere? Så kan du starte med stereo, og udvide efterhånden som tegnebogen siger ja. Surround-receivere kan indstilles til at fungere som almindelige stereoforstærkere, bare for at du ved det .

Så kan du blot bruge den almindelige lydudgang til 'puterhøjtalere fra computeren til en af receiverens indgange, og få et stereosignal igennem på den måde.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

thomasmoll skrev:
De 3.000 er for højttalere + subwoofer. Hvis der er noget der er meget bedre, og mere fremtidssikret så går det nok hvis
det koster 3.500 eller 4.000 kroner.

Er der stor prisforskel på en forstærker og en receiver som har en ligeså god forstærker?
Kan man ikke 'bare' tilslutte surround systemet til fjernsynet uden at skulle bruge en forstærker?
Hvis man ikke kan det, kan man så få en forstærker som ikke er overdrevet dyr?

Det eneste lydkortet skal bruges til, er så jeg kan høre mit musik på computeren igennem højttalerne. Det er en laptop jeg
sidder på ja.

Håber det var nok informationer :)

Mange tak for hjælpen, dit svar er virkeligt klasse, havde ikke regnet med at jeg ville få et svar af den kaliber!

Et surround system består grundlæggende af følgende elementer:

1. Selve surround controlleren. Det er denne enhed, der sender surroundlyden ud til højtalerne. Det er samtidigt til denne enhed, du skal tilslutte computer, Cd-afspiller, DVD-afspiller, TV og hvad du ellers måtte have af lydenheder.
  2. Højtalere. Disse kan være enten aktive (dvs. med indbygget forstærker) eller de kan være passive (uden forstærker). Som oftest vil de være uden forstærker.
  3. Forstærker. Det er denne enhed, du skal forbinde med dine højtalere. Typisk vil forstærkeren være indbygget i surroundreciveren. Det betyder, at du kan tilslutte dine højtalere direkte til surroundrecieveren.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Alternativt kan du prøve at kigge på denne løsning:

http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/home_pc_spe akers/devices/224&cl=dk,da

Den er nok mest rettet mod den pengestærke computerbruger, der vil have god lyd til sin computer.

Det er dog en alt i en løsning, som jeg umiddelbart læser det, hvilket betyder, at du får surrounddekoder, forstærker og højtalere i en løsning.

/Henrik 

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

thomasmoll
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene alle sammen.

Som jeg har forstået det, skal jeg have følgende.

En forstærker
Et surround system som består af 5 højttalere og en subwoofer.
Et USB lydkort til computeren.

Det er ikke fordi jeg mangler penge, det er mere hvad jeg nu synes er 'rimeligt' til mit forbrug.

En forstærker har jeg ingen anelse om hvad koster, men ville det ikke være dumt at købe en helt skrabet version, så vil jeg
vel ikke kunne udnytte højttalerne optimalt? Som sagt har jeg ingen anelse om hvad sådan en koster, så måske I kunne
fortælle hvor mange penge en nogenlunde forstærker koster? Umiddelbart vil jeg helst ikke bruge mere end 2.500 kroner på
en, men hvis man intet kan få til den pris, så må jeg jo bruge lidt flere penge.

Hvor vil det være bedst at spare lidt på, på højttalerne eller på forstærkeren?

På højttalerne vil jeg som sagt ikke bruge mere end 3.000 kroner. Brugt eller nyt er ligemeget.

USB Lydkortet vil jeg bare gerne have et så billigt som muligt, men som stadigvæk kan levere god lyd!

Altså alt i alt vil jeg ikke bruge mere end 6-6.500 kroner.

Håber det hjælper lidt på at jeg kan få et bedre system.

Har lige et ekstra spørgsmål:
Hvis jeg nu kan skaffe nogle bilhøjttalere, kan man så selv bygge en kasse til dem, og så sætte dem til forstærkeren?
Hvor mange højttalere kan man sætte til en forstærker typisk? Hvordan er ydelsen på bilhøjttalere i forhold til Hifi højttalere.

Som sagt, mange tak for svarene og jeg håber jeg kan få lige så gode svar på mit nyeste indlæg.

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg starte ud med et Z5500 fra Logitech - fås til omkring 2000 og brugt 1000kr. Det er et komplet sæt med aktiv subwoofer der også fungerer som forstærker for satelitterne samt en lille surround processor, der dekoder DTS og Dolby. Så kan du jo give dig til at spare sammen til noget lækkert, hvis det i længden ikke udfylder dit behov (tvivler jeg dog på, når du, som du selv siger, ikke er hifi-nørd). Det går altså hurtigt hen og bliver dyrt :)
Du kan evt. skifte de meget tynde kabler ud med nogle lidt kraftigere - skulle eftersigende have ret positiv virkning!
Startede selv med sådan et. Er ikke hifi, men tvivler på du finder noget markant bedre under 5000kr.  Medmindre du køber en brugt stereoforstærker og et par brugte højttalere - som mange siger er god stereo bedre end dårlig surround (synes dog det skal være noget god stereo for at give samme oplevelse ved film).

Jack-stikker i din computer er vel en udgang - i så fald kan den jo bare sættes direkte til en forstærker/receiver/Z5500 sættet og du har dermed et lidt bedre budget.
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Som du kan høre, så er Logitech en løsning.

Hvis det "bare" er for at få lidt go' lyd ud af den bærebare når du sidder og ser film på den (eller en tilsluttet skærm), så kan du faktisk komme langt med sådan en løsning. Og Logitech plejer (efter min mening) at lyde godt til prisen.

Hvis du er mere opsat på et "rigtigt" anlæg, så skal du bare bladre over på Køb salg bytte:
http://www.hifi4all.dk/ksb/

Vælg "Søg" oppe i toppen, og skriv "Surround" i fritekst feltet. Husk også at angive et pris loft.
Så er der faktisk en del at vælge mellem. Jeg forsøger ikke selv at sælge noget, men vil bare vise et eksempel. En fuldt udstyret surround reciever fra Denon (AVR-1804) er f.eks. til salg til 1.500,- (du bør kunne finde den ved ovenstående søgning). Højttalere kan du finde på samme måde. Du kan evt. starte med at kun købe et sæt højttalere til stereo. Når du har så har skrabet lidt flere penge sammen kan du købe resten. Man kan sagtens få god lyd i film med "kun" et stereo setup.

Med hensyn til lydkort kan du kigge på et "TerraTec Aureon 5.1 USB MKII". Det kan du købe for under 500,-. Det smarte ved dét er at der bl.a. er en optisk udgang, hvilket næsten altid er at foretrække fra en computer til et anlæg.

Når du nu vil til at bruge penge på sådan noget her, skal du også tænke forskellige folk har forskellige vaner. Du kan købe fornuftigt, eller du kan købe sjovt. Begge løsninger kan blive gode.
Lidt lige som med biler. Der er sikkert mange som har brugt penge på en spoiler. De har egenligt ikke brug for den og kunne godt køre uden, men det er sjovere at have en på.

Nu har du i hvert fald et par muligheder at tænke over.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Jeg må give de andre ret i at Z5500 er vejen frem med det budget. For 3000 får du alligevel ikke noget rigtigt HiFi fra nyt. Alternativt skal du ud og lede på brugt markedet, men som jeg selv har måtte sande er det næsten umuligt at købe brugt når man ikke ved ret meget om hvad man vil have. For uvidende er de fleste forstærkere bare en bunke tal der ikke betyder noget. Jeg har selv lige investeret i det "billigste" man næsten kan starte med for at få HiFi lyd, og det var så lige 8 kilo der røg på den regning. Vel og mærket kun for surroundforstærker + 2 højtalere. Jeg kan så opgradere når jeg får plads og penge til rigtigt surround med 5-7:1.

Jeg har lyttet til Z5500 flere gange og bliver gang på gang overrasket over hvad det faktisk koster. De kan købes fra ny til omkring 2000-2500kr og med en godt lydkort spiller de glimrende. Du slipper på den måde også for at købe en receiver da forstærkeren er indbygget i højtalersættet.

Det eneste nye alternativ til z5500 er at tage ned til den lokale Bilka, Kvickly whatever og høre hvad de har af færdige systemer, dog er jeg sikker på du vil få meget svært ved at finde noget bedre til Z5500 uden at sprænge budgettet.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

thomasmoll
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå i anbefaler et Z5500, det er billigt og godt, men det er desværre ikke det jeg søger.
Er der stor forskel på lydkvaliteten hvis jeg køber et lydkort, og bruger et optisk kabel fra computeren til en forstærker, eller
hvis jeg bare bruger et jack stik til forstærkeren?

I siger at man overhovedet ikke kan få noget ordentligt lyd for 6.000 kroner.
Hvor mange penge skal man så bruge?
Hvad vil I anbefale hvis det ikke må være Z5500 og jeg skal have en forstærker og selve surround systemet?
Hvis jeg har en Xbox360, skal der så være HDMI indang i forstærkeren?
Er der meget stor forskel på digital og optisk lyd?

Tak for hjælpen

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Ok hvis du har 6 kilo at gøre med ændre det tingene en del. Så vil du kunne få et ok system selv fra nyt. Som "starterforstærker" bliver Onkyo 606 anbefalet af mange herinde, jeg valgte selv en anden model da de er kendt for ikke at være helt super til musik, men tilgengæld rigtigt gode til filmsurround! De kan fåes for ca. 3000kr i tyskerland. Du kan så enten vælge at smide de sidste 3kilo efter et billigt 5.1 system eller evt købe 2.1 (evt bare 2) af lidt bedre kaliber.

Hvis det skal være 5.1 ville jeg nok tage noget som: http://harbosound.dk/shop/system-hs62-hoejttalersaet-177p.ht ml

Må det være 2 gode gulvhøjtalere ville det være oplagt at købe brugt da du for 3kilo nok kan få for måske 10kilo speakers der bare har et par år på bagen men ikke fejler noget.

Hvad du prioritere er op til dig, undervurder ikke bassen i et par gode gulvhøjtalere de kan godt gøre det ud for subwoofer, men self ikke helt det samme i film.

mht om det er digitalt eller optisk er begge dele i bund og grund digitale så der vil ikke være nogen forskel. Hvis jeg husker ret kan man sende et signale over lægere afstand over optisk med et godt kabel, men her taler vi 20m+++.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

thomasmoll skrev:
Mange tak for svarene alle sammen.

Som jeg har forstået det, skal jeg have følgende.

En forstærker
Et surround system som består af 5 højttalere og en subwoofer.
Et USB lydkort til computeren.

Det er ikke fordi jeg mangler penge, det er mere hvad jeg nu synes er 'rimeligt' til mit forbrug.

En forstærker har jeg ingen anelse om hvad koster, men ville det ikke være dumt at købe en helt skrabet version, så vil jeg
vel ikke kunne udnytte højttalerne optimalt? Som sagt har jeg ingen anelse om hvad sådan en koster, så måske I kunne
fortælle hvor mange penge en nogenlunde forstærker koster? Umiddelbart vil jeg helst ikke bruge mere end 2.500 kroner på
en, men hvis man intet kan få til den pris, så må jeg jo bruge lidt flere penge.

Hvor vil det være bedst at spare lidt på, på højttalerne eller på forstærkeren?

På højttalerne vil jeg som sagt ikke bruge mere end 3.000 kroner. Brugt eller nyt er ligemeget.

USB Lydkortet vil jeg bare gerne have et så billigt som muligt, men som stadigvæk kan levere god lyd!

Altså alt i alt vil jeg ikke bruge mere end 6-6.500 kroner.

Håber det hjælper lidt på at jeg kan få et bedre system.

Har lige et ekstra spørgsmål:
Hvis jeg nu kan skaffe nogle bilhøjttalere, kan man så selv bygge en kasse til dem, og så sætte dem til forstærkeren?
Hvor mange højttalere kan man sætte til en forstærker typisk? Hvordan er ydelsen på bilhøjttalere i forhold til Hifi højttalere.

Som sagt, mange tak for svarene og jeg håber jeg kan få lige så gode svar på mit nyeste indlæg.

Hej thomasmoll Hvad med et sæt til 4500kr bestående af den surround reciver der er til salg i denne uge hos elgiganten, som er en Pioneer VSX-418-S (sølvfarvet, min ca 5x100watt) som er sat ned fra 3000 til 1500 og et nyt sæt argon 5.1 fra hifiklubben som koster 3000kr eller måske et brugt sæt dali concept som du måske kan få magen til det de sælger med sub http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/ til halvpris eller ca 3000kr så er du ikke over de max 6-6500 resten op til de 6-6500 kan enten spare eller bruge på højtalerkabel,dvd eller et lydkort f.eks fra creative som skulle lave et 5.1 usb lydkort til ca 550kr  

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

thomasmoll
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Den der Onyko 606 ser meget god ud, men det er vigtigt at den er okay til musik.
Kan man få en model som er god til musik, og som også kan finde ud af at afspille film, men musik kommer i første række.
Når du siger den ikke er 'så' god til musik, er det så fordi det lyder HELT forkert, eller er det fordi det ikke er DET bedste?
Kan man sagtens bruge den til at høre musik, så at sige?
Hvilken en købte du Hyl.dk? Og hvor meget gav du for den?
Det der Argon sæt ser da også spændende ud, men har besluttet mig for at til at starte med, vil jeg nøjes med at købe to
front højttalere og en subwoofer. Hvis jeg så finder nogle spændende tilbud senere, kan jeg så vælge om jeg har lyst til at
bruge penge på det.
Så nu leder jeg efter:
En forstærker - God til musik og film, skal helst have HDMI.
To fronthøjtalere - Hvilken model skal jeg have, hvad skal være godt??
En subwoofer - Mit værelse er på omkring 15-18m2.
Jeg vil bruge 6.000 kroner på de ting her. Det må ikke være dyrere.
Tak for hjælpen alle!

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg endte med en Marantz SR 5003 af flere grunde. Men først kan jeg lige nævne at jeg købte den ved Flatscreencenter til hvad der i Dkkr svare til 4100kr inc. fragt. Men det vil efterlade dig med kun 2000kr til højtalere og så tror jeg det bedre vil kunne betale sig at smide penge efter højtalere.

Grunden til jeg valgte Marantz SR5003 i stedet for Onkyo 606 var først og fremmest den kommentar der står i stort set ALLE reviews om at den ikke gør det så godt i musik. Jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke har hørt dem mod hinanden, men da jeg bruger min 80% til musik var det vigtigt for mig at den kunne begge dele.

Da jeg søgte lidt rundt på Avforums fandt jeg en side hvor en bruger havde smidt en hel række anmeldelser ind fra forskellige tests og de gav alle unden undtagelse Marantz en god del flere point end Onkyo.

Går man ind og ser på Onkyo's effekt giver den jo flotte 140W. Det er så bare når man kun har én 6 Ohmshøjtaler sluttet til og flere steder skriver folk den er meget optimistisk angivet. Marantz skriver derimod 7 x 90w ved 8 Ohm og lover min 70% af effekten er til stede. Bemærk dette ikke direkte er en indikation på at den er bedre, men mange højtalere spiller bedre når de får lidt mere effekt bag.

En helt anden ting, der så ikke har så meget med andet en min personlige mening at gøre, er at jeg synets den er en del pænere i designet. Marantz har så et par småfeatures som fx lys i remote og en remote der kan programmeres så den kan overtage remoten fra TV, DVD osv.

På in/out siden har de stortset de samme muligheder, de understøtter begge det nye HD-audio som findes på Blueray diske og alle de gængse formater.

Alt i alt jeg kan ikke gøre andet end at gengive hvad jeg har kunnet læse mig frem til. Hvor meget det ovennævnte betyder alt i alt når det kommer til det vigtigste, som jo i bund og grund er lyden, ved jeg ikke. Da du nok kommer fra et konfirmationsanlæg eller lignende (som jeg) vil en investering i 6000kr på god lyd under alle omstændigheder være et stort og meget hørbart fremskridt.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Jeg personligt vil foreslå at hvis man vil have et surround sound højtaler sæt, men ikke har råd til det hele på en gang,at man selvfølgelig starter med nogen fronthøjtaler,der næst for hurtigst at kunne komme igang med surrround sound, vælger baghøjtaler, så en centerhøjtaler og til sidst en subwoofer. I det man for mere 360 grader lyd (surround) ved som næste skrit at vælge baghøjtaler istedet for en  en center eller subwoofer som man nemmer kan undvære  istarten .
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

thomasmoll skrev:
Den der Onyko 606 ser meget god ud, men det er vigtigt at den er okay til musik.
Kan man få en model som er god til musik, og som også kan finde ud af at afspille film, men musik kommer i første række.
Når du siger den ikke er 'så' god til musik, er det så fordi det lyder HELT forkert, eller er det fordi det ikke er DET bedste?
Kan man sagtens bruge den til at høre musik, så at sige?
Hvilken en købte du Hyl.dk? Og hvor meget gav du for den?
Det der Argon sæt ser da også spændende ud, men har besluttet mig for at til at starte med, vil jeg nøjes med at købe to
front højttalere og en subwoofer. Hvis jeg så finder nogle spændende tilbud senere, kan jeg så vælge om jeg har lyst til at
bruge penge på det.
Så nu leder jeg efter:
En forstærker - God til musik og film, skal helst have HDMI.
To fronthøjtalere - Hvilken model skal jeg have, hvad skal være godt??
En subwoofer - Mit værelse er på omkring 15-18m2.
Jeg vil bruge 6.000 kroner på de ting her. Det må ikke være dyrere.
Tak for hjælpen alle!

Det der menes når man siger den ikke er god til musik er blot den ikke er den bedste. Selvfølgelig kan den bruges til musik. Og da du, som du selv siger, endnu ikke har hifi-ører vil du næppe høre ret stor forskel på to forstærkere i den prisklasse - heller ikke i musik. I denne prisklasse mener jeg det vil give langt mere skifte al din mp3musik ud med CD kvalitet!

Men to stk brugte højttalere og en surround-receiver er en rigtig god start. Højttalerne må du prøve at gå rundt i nogle butikker og høre hvad du synes lyder godt - og så finde nogle brugte modeller inden for dit budget (evt. læse lidt om hvad folk herinde har er erfaringer). Der er ofte mange Dali og B&W modeller på brugtmarkedet - da disse jo forhandles af HFK.. Ville gå efter en lidt ældre mid-high range model. Ikke entry-level..

Er du heldig kan du finde en brugt Onkyo med HDMI og de nye lydformater.

Subwoofer tror jeg ikke du får råd til inden for dit budget i første omgang..

Men i det hele taget synes jeg du skal sætte dig ned et par aftener og læse i højttaler- og surround sound sektionerne simpelt hen bare for at få lidt grundlæggende viden :)

Og lige til sidst - har du hørt et sæt Z5500 fra Logitech?
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk

thomasmoll
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har fået bestilt en forstærker - Marantz SR 5003 og XTZ 99.32 fronthøjtalere.
Helt ærligt, så ved jeg ikke hvilke kabler jeg skal bruge.
Jeg har en Xbox, computer(skal kunne afspille musik fra computeren til højttalerne) og et fjernsyn.
Altså, kan i linke til de kabler der skal bruges, gerne ALLE.
Alt fra et jackstik til computerne, et hdmi stik til xbox osv.
Jeg vil gerne høre om jeg for at kunne spille xbox med lyd fra mine højttalere, skal sætte HDMI kablet i Xboxen, og så ind i
forstærkeren og så skal jeg have endnu et fra forstærkeren til fjernsynet eller hvad?
Tak på forhånd

Mkirkelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2007
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

http://www.earthquakesound.dk/produkter/hoejttalere/sn-51.as px

Hvad med dette?

SKulle eftersignede spille fremragende.

Sony PS3 Blu-ray/Konsol
XTZ 99.36 Front
XTZ 99.25 Center
XTZ 99.22 Rear
XTZ 99 W10.16 S
Til top Vis Mkirkelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mkirkelund

benjaminhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg stjæler dette indlæg, men hvor meget vil en onkyo 606 + dette harman kardon http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=349084 kunne differentiere sig fra mit logitech z5500 anlæg, da jeg kraftigt overvejer dette system.

Mvh Benjamin

Til top Vis benjaminhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benjaminhviid

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes