Forfatter |
|
Bellini Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
I relation til dette projekt: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57300&P N=1&TPN=9
Jeg har brug for lidt (megen) hjælp.
Som forventet (vil jeg nærmest sige), har jeg en udfasning af nedre bas lige midt i mit sweetspot. Æv bæv - men ikke den store overraskelse.
Jeg har ca 3,8 m fra sub'ens membran til lytteposition, og ca 1,8 meter til bagvæggen fra lytteposition. Bevæger jeg mig bagud i de 1,8 meter stiger bas-niveauet en smule, for så at stige ret voldsomt de sidste 20-30 cm til bagvæggen. På de sidste 20-30 cm får jeg de laveste frekvenser med (er jeg overbevist om), men det buldrer/mudrer samtidig også.
Jeg har i et spinkelt forsøg på at afhjælpe problemet, hovedløst hængt 3 stk 70 mm Rockwool støbebatts op på bagvæggen med en afstand på 50 mm (til væggen). Jeg synes ikke det hjalp så meget på bas problemet, tilgengæld fik jeg en langt bedre rumfornemmelse - al aktivitet i bagkanalerne står klare og jeg fornemmer et langt større rum bag til.
Der er et lille 'men' til det her, for jeg har endnu ikke købt og 'installeret' de 2 stk 3 personers sofaer jeg påtænker at skulle ha'. Har det stor indflydelse på bassen?
Desværre har jeg ikke de store muligheder for at slytte på sub'en - den kan måske blive placeret i et hjørne, men p.t. er den placeret midt på frontvæggen, og midten af membranen (15") er ca 70 cm fra gulvet (bag et AT lærred). Fasen/Delay er sat til 0, og jeg har bare ladet min Pioneer LX81 tage sig af automatisk af indstillingerne (MCACC). Jeg ved dog, at MCACC har sat alle kanaler til 'large', + den har lagt et par ændringer ind i frekvensbåndene vha. EQ.
Bass Traps i bagvæggens hjørner, er desværre ikke en løsning, i det det er et kælderlokale, og at undgå evt. fugtproblemer har absolut første prioritet.
Hvordan ville I gribe det an? 
Mulige tiltag:
- Sætte alle kanaler til 'small'
- Flytte sub til hjørnet (evt dreje den 90 grader, så den spiller på tværs i rummet??)
- Købe sofaer
- Købe en Behringer Feedback Destroyer + målemikrofon og løse det vha.
??
/Bellini
__________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et lille 'men' til det her, for jeg har endnu ikke købt og 'installeret' de 2 stk 3 personers sofaer jeg påtænker at skulle ha'. Har det stor indflydelse på bassen?
[/QUOTE]Ja det har helt klart indvirkning på bassen hvis du ikke har sofaer der inde endnu og vil have det. Så hjælper det ikke at måle nu og købe sofaerne bagefter. ud og få de sofaer og så lyt hvad der så er sket. og så bruge alle de andre muligheder for at ændre den nye rumklang __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
dennis nordjyll skrev:
Citér:
|
|
|
Ja det har helt klart indvirkning på bassen hvis du ikke har sofaer der inde endnu og vil have det. Så hjælper det ikke at måle nu og købe sofaerne bagefter. ud og få de sofaer og så lyt hvad der så er sket. og så bruge alle de andre muligheder for at ændre den nye rumklang
|
|
|
Min egen vurdering er, at jeg har problemet fra 40 (måske 50) Hz og nedefter. Det jeg tænkte var, at sofaerne ikke har så meget indflydelse i den ende. Men har de...? 
/Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja helt sikkert. kender du ikke det og møblere lidt om på møblerne og pludselig er bassen fremtrædende i den ene siddeplads og mere eller mindre væk på den anden plads. Så flytter man måske møblerne tilbage til udgangspunktet. eller man kan prøve at flytte lidt på højttalerens posision.Lidt ligesom du beskriver bassen ændre sig efterhånden som du går bagud i rummet dit rum lige nu. Der er ingen der rigtigt kan forudsige hvad der sker. heller ikke et pc.program. Du skal jo give programmet ALLE DATA og det kan man jo ikke i en stue med invetar.
Hvad har du egentlig stående der inde lige nu af møbler??... Lån evt. Stuens sofa derned inden du køber. Ikke at jeg ville være bange for at de 2 sofaer skulle gøre skade på lyden. Tværtimod. Bedre end et halvtomt lokale.
__________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i gang med at gennemse Joe Kanes Digital Video Essentials på BluRay og der lærte jeg (hvis ellers han ved hvad han taler om) at man uanset højttalernes størrelse bør sætte dem til small i et surroundsystem med subwoofer.
Jeg har for øvrigt selv en FBQ2496 kørende i mit setup med godt resultat, men forvent ikke at du kan hæve frekvensudfaldene, det du bruger Behringeren til er at dæmpe de frekvenser hvor rummet forstærker så du ikke drukner i bas omkring eksempelvis 40Hz. __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du vil have god bas på alle pladser så er løsningen flere subwoofer (uha det lyder dyrt) men hvis du brugte podiet som kabinet så kan 4x peerless 10" og 2 subamps fås for omkring 3500.
hvis du kan låne dig til en extra (gerne billig) sub kan du prøve dig lidt frem den skal bare stå i nærheden af podiet.
den mikrofon der er med din pio kan vel også bruges på en computer så kan du bruge REW til at lave målinger. __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede skrev:
Jeg er i gang med at gennemse Joe Kanes Digital Video Essentials på BluRay og der lærte jeg (hvis ellers han ved hvad han taler om) at man uanset højttalernes størrelse bør sætte dem til small i et surroundsystem med subwoofer.
Jeg har for øvrigt selv en FBQ2496 kørende i mit setup med godt resultat, men forvent ikke at du kan hæve frekvensudfaldene, det du bruger Behringeren til er at dæmpe de frekvenser hvor rummet forstærker så du ikke drukner i bas omkring eksempelvis 40Hz.
|
|
|
 2 vgtige fakta
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den rigtige løsning vil være noget fysisk.
Flyt sofaerne ind og se om det ændrer noget - det er der god sandsynlighed for, hvis de udgør en betragtelig størrelse i forhold til rummets volumen.
Stil sub'en et andet sted - prøv dig frem.
Med akustisk behandling vil naturligvis være det bedste (hvilket sofaerne i princippet også vil være). RealTraps i hjørnerne burde da kunne lade sig gøre, uden at det bliver et fugtproblem?
Elektronisk justering er ikke den bedste vej at gå.
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede skrev:
Jeg er i gang med at gennemse Joe Kanes Digital Video Essentials på BluRay og der lærte jeg (hvis ellers han ved hvad han taler om) at man uanset højttalernes størrelse bør sætte dem til small i et surroundsystem med subwoofer. |
|
|
Har lige justeret dem ned til small - subjektivt vurderet gav det ikke synderlig meget.
McFrede skrev:
Jeg har for øvrigt selv en FBQ2496 kørende i mit setup med godt resultat, men forvent ikke at du kan hæve frekvensudfaldene, det du bruger Behringeren til er at dæmpe de frekvenser hvor rummet forstærker så du ikke drukner i bas omkring eksempelvis 40Hz. |
|
|
Aha... det var nyt for mig. Tak.  /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Den rigtige løsning vil være noget fysisk.
Flyt sofaerne ind og se om det ændrer noget - det er der god sandsynlighed for, hvis de udgør en betragtelig størrelse i forhold til rummets volumen.
Stil sub'en et andet sted - prøv dig frem.
Med akustisk behandling vil naturligvis være det bedste (hvilket sofaerne i princippet også vil være). RealTraps i hjørnerne burde da kunne lade sig gøre, uden at det bliver et fugtproblem?
Elektronisk justering er ikke den bedste vej at gå.
|
|
|
Jeg iler med sofaerne, og indtil da vil jeg i morgen forsøge mig med en anden placering af sub'en (hvis jeg når det i morgen).  Mht. fugt - der skal helst være nogle centimeter fri passage på alle udvendige vægge inkl hjørner. Bass traps er typisk monteret helt ude i hjørnerne såvidt jeg ved. /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
hvis du vil have god bas på alle pladser så er løsningen flere subwoofer (uha det lyder dyrt) men hvis du brugte podiet som kabinet så kan 4x peerless 10" og 2 subamps fås for omkring 3500.
hvis du kan låne dig til en extra (gerne billig) sub kan du prøve dig lidt frem den skal bare stå i nærheden af podiet.
den mikrofon der er med din pio kan vel også bruges på en computer så kan du bruge REW til at lave målinger. |
|
|
Den med podiet går nok ikke - too late! Ja... en ekstra sub. Har overvejet det, men så er der udfordring mht. kabling m.m. Alt andet er jo lavet skjult, så at skulle montere kabelbakke hele vejen ned af væggen gør lidt ondt... jeg lader den ligge for nu, men det kan være en sidste løsning. God idé med mikrofonen - det kan jeg sgu sikkert godt.   /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med sub i hjørnet, gav det noget?
__________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lynge skrev:
Hvad med sub i hjørnet, gav det noget? |
|
|
I morgen....  /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|