Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Nye lydformater afspilning til 2-kanal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 December 2008 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Halløjsa

Jeg har en fornuftig stereoforstærker og et par fornuftige højtalere.

Jeg kunne godt tænke mig en Blu-ray afspiller, men...

Jeg vil gerne have mulighed for at udnytte den høje opløsning i de nye lydformater DTS-master osv. (eller hvad de nu hedder) og også de "gamle" DTS spor på dvd, da mine højtalere fortjener det

Kan det lade sig gøre?

Altså noget med afkodning af lydsporene i en Blu-ray afspiller og samkørsel af 8.1 spor -> 2 kanaler...?

Hvis ja, hvilke modeller kan dette?

Hilsen Peter
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 December 2008 kl. 04:20 | IP-adresse registreret  

Sony's BDP-S550 kan:

http://www.sony.dk/product/blu-ray-disc-player/bdp-s550#page Type=TechnicalSpecs

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

skal de bare have analog stereo udgang?
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2008 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

prse skrev:

Nej de skal kunne afkode og mixe DTS-HD Master sammen til 2 kanaler Digital/analog, så vidt jeg forstår. Det kan SONY BDP-S550, min BDP-S350 kan f.eks ikke.

Dog vil jeg sige at vælger jeg ukomprimeret lydspor er lyden godt nok lækker og jeg kører også 2,0 Bio  

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:

prse skrev:

Nej de skal kunne afkode og mixe DTS-HD Master sammen til 2 kanaler Digital/analog, så vidt jeg forstår. Det kan SONY BDP-S550, min BDP-S350 kan f.eks ikke.

Dog vil jeg sige at vælger jeg ukomprimeret lydspor er lyden godt nok lækker og jeg kører også 2,0 Bio  

Kan BDP-S550 så "outputte" alle de formater fra dvd og Bluray man får lyst til at smide efter den, i 2.0 analog uden nogen former for komprimering?

Jeg er gået fra 5.0 til 2.0 i min bio, og nyder det - det var nemmere at få høj kvalitet lyd på denne måde...

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

jeg tvivler stærkt på det kan svare sig at hive et stereo signal ud fra de nye formater i forhold til de gamle.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

jeg tvivler stærkt på det kan svare sig at hive et stereo signal ud fra de nye formater i forhold til de gamle.

Hvorfor? Højere opløst lyd er vel bedre end lavere opløst lyd?

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

Forresten så jeg at sony har en top model 5000ES, med følgende specs:

8-kanals lineær PCM bitstream out

Ja

Dolby® Digital-afkodning

Ja

Dolby® Digital bitstream out

Ja

Dolby® Digital Plus-afkodning

Ja

Dolby® Digital Plus bitstream out

Ja

Dolby® TrueHD-afkodning

Ja

Dolby® TrueHD bitstream out

Ja

DTS-afkodning

Ja

DTS bitstream out

Ja

Afkodning af DTS-HD High Resolution Audio

Ja

DTS-HD High Resolution Audio bitstream out

Ja

Afkodning af DTS-HD Master Audio

Ja

DTS-HD Master Audio bitstream out

Ja

Audio D/A-konverter

192 kHz/24 bit

Til sammenligning har 550 følgende specs:

8-kanals lineær PCM bitstream out

Ja

Dolby TrueHD-afkodning

Ja

Dolby TrueHD bitstream out

Ja

Afkodning af DTS-HD Master Audio

Ja

DTS-HD Master Audio bitstream out

Ja

Audio D/A-konverter

192 kHz/24 bit

Betyder det mon at det kun er topmodellen 5000ES der kan outputte 2.0 analogt fra både de "gamle dvd-lydformater" (dts) og de "nye blu-ray-lydformater" (DTS-master)? mens 550 kun kan gøre det med de "nye formater"???

...tror jeg lige skal ringe til sony engang...

en lille ting mere jeg skal finde ud af er, om deres blu-ray afspillere kan finjustere lyden ifht. billedet...er træt af ikke at have den mulighed med min nuværende dvd-afspiller. Nogle gange så passer lyd og billede ikke sammen.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 03:39 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
brasch skrev:

ja, men i og med det skal konverteres til stereo uden at miste alt for meget information tror jeg ikke det gør så stor forskel. Den lette løsning ville være at finde en afspiller der kan spytte det hele ud analogt og nøjes med at tilkoble FL og FR til stereoforstærkeren. Men så mister man informationen i alle de andre kanaler. Om der er nogen der decideret nedkonverterer til et stereosignal på en god måde er jeg meget tvivlsom overfor

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
prse skrev:
brasch skrev:

ja, men i og med det skal konverteres til stereo uden at miste alt for meget information tror jeg ikke det gør så stor forskel. Den lette løsning ville være at finde en afspiller der kan spytte det hele ud analogt og nøjes med at tilkoble FL og FR til stereoforstærkeren. Men så mister man informationen i alle de andre kanaler. Om der er nogen der decideret nedkonverterer til et stereosignal på en god måde er jeg meget tvivlsom overfor

Jeg håber virkelig der er nogen der er i stand til at gøre det ordentligt! Man kan jo håbe - det er jo ikke fordi det er raket videnskab

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
brasch skrev:
prse skrev:
brasch skrev:

Jeg håber virkelig der er nogen der er i stand til at gøre det ordentligt! Man kan jo håbe - det er jo ikke fordi det er raket videnskab

næ, men tæt på

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

haha

Btw. kom lige til at tænke på hvad der sker hvis man i opsætningen på afspiller slår alle kanalerne fra undtagen højre og venstre front. og så bruger L og R front udangene fra de 7.1 analoge udgange?

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
haha

Btw. kom lige til at tænke på hvad der sker hvis man i opsætningen på afspiller slår alle kanalerne fra undtagen højre og venstre front. og så bruger L og R front udangene fra de 7.1 analoge udgange?

Du får en dialog der kvæles af lydeffekter og musik - især ved eksplosioner o. lign. vil evt. dialog næsten forvinde.

Jeg ved ikke hvordan storebror klarer ærterne, men BDP-350S emulerer sq en udemærket DTS ud af 2 analog kanaler imo.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:

prse skrev:
haha

Du får en dialog der kvæles af lydeffekter og musik - især ved eksplosioner o. lign. vil evt. dialog næsten forvinde.

Jeg ved ikke hvordan storebror klarer ærterne, men BDP-350S emulerer sq en udemærket DTS ud af 2 analog kanaler imo.

Kan man ikke skrue ned for bagkanalerner inden man slår dem fra?

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jo men problemet opstår når du muter din centerkanal istedet for at lade Blu-Ray'en mixe.

Centeren står stortset for al dialog alene.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:

Jo men problemet opstår når du muter din centerkanal istedet for at lade Blu-Ray'en mixe.

Centeren står stortset for al dialog alene.

Kan man så ikke tilsvarende skrue op for center kanalen før man "slukker den"?

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Får du ikke noget ud af, da center-sporet stadig vil mangle - Du vil få langt det bedste resultat ved at lade afspilleren mixe. Tag og prøv i hfk eller andre steder, jeg tror du bliver forbavset over hvor godt det endelige mix er. Du er også velkommen til at kigge forbi til en demo - bare smid en P.M. hvis det kunne have interesse

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:
Får du ikke noget ud af, da center-sporet stadig vil mangle - Du vil få langt det bedste resultat ved at lade afspilleren mixe. Tag og prøv i hfk eller andre steder, jeg tror du bliver forbavset over hvor godt det endelige mix er. Du er også velkommen til at kigge forbi til en demo - bare smid en P.M. hvis det kunne have interesse

Okay nu er forvirringen total...hvorfor vil centersporet mangle, var idéen ikke netop at hvis man "slukker" for nogle af de andre kanaler så bliver de overført til L og R front istedet?

Mange tak, det kunne det meget vel tænkes at have

Når det tekniske snakkeri er overstået så skal der helt klart demo'es

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Kanalerne bliver ikke overført når du slukker for dem, de kommer til at mangle. Det ville være lækkert at kunne overføre dem og lave sit eget "mix", men det kræver tanden for meget processorkraft og producenterne af afspillere regner med at folk har surround alligevel.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
Chris Cornell skrev:

Okay nu er forvirringen total...hvorfor vil centersporet mangle, var idéen ikke netop at hvis man "slukker" for nogle af de andre kanaler så bliver de overført til L og R front istedet?

Mange tak, det kunne det meget vel tænkes at have

Når det tekniske snakkeri er overstået så skal der helt klart demo'es

nu har jeg ikke luret så meget på blu ray afspillernes analogudgange, men jeg tror det bl.a. er derfor alle alm. DVD afspillere (stort set) har både 5.1 og stereo analog udgange. Problemet er at man ikke kan "slukke" for en kanal og tro at afspilleren laver det bedste mix ud af de kanaler der er tilbage. Den sender jo konstant analog lyd på udgangene, uanset hvor mange du har tilsluttet, så du kommer til at mangle nogen af kanalerne. Det kan lade sig gøre at få det til at lyde nogenlunde, men det er typisk noget man så gør i en processor. På alm. DVD'er ligger der jo også et standard DD 2.0 stereo spor som så bliver afspillet på stereoudgangen. Om det også ligger på blu ray ved jeg ikke, men mon ikke det ligger som en del af core audio

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes