Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 22:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til indstilling af cross. freq. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 December 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har lige fået en Denon AVR 4308A, og jeg har brug for lidt hjælp til indstilling af sub'en. Denon foreskriver, at ved Audissey rum-korrektion skal man stille sub'en til max cross. freq. og 12 o'clock volumen(vil gå ud fra, at det betyder ca. 50%). Men når jeg gør det, bliver bassen ALT for dominerende. Efter rumkorrektionen bestemmer Audissey, at subbens cross. freq. skal være 60. Som jeg har forstået det, så betyder det, at kun signaler under 60 hz. bliver sendt ud til subben. Hvorfor er min sub så så dominerende? Skulle Audissey ikke sørge for, at det ikke sker? Det er jo lige før plasmaen falder ned af væggen...
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

det kan være der er skruet så meget op på selve subben at receiveren ikke kan kompensere for det hele. Omkring kl 9 plejer at være mere passende.

Derudover kommer det iøvrigt an på hvordan du har indstillet receiveren. Det kan være du har indstillet subben til at spille i samme frekvensområde som fronterne (mener det hedder LFE + MAIN)

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Den står godt nok til LFE+MAIN. Men det er fordi, at jeg godt vil ha lidt ekstra bund i lyden. Jeg har lige læst et andet sted, at jeg skal skrue helt ned for volumen på subben, og helt op for cross. freq. for at lade forstærkeren klare det hele?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2008 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

jamen, det med LFE + MAIN kan sagtens forklare det meget bas du har. Du får jo dobbelt output i det frekvensområde begge spiller. Jeg mener jeg har sat min crossover til omkring 40Hz netop for at undgå det, men stadig bevare noget dybde. Principielt er det ligegyldigt hvor højt subben er skruet op så længe det er inden for det område receiveren kan korrigere (mener det er +/- 12dB). Cross over skal du skrue helt op for på subben for at undgå at miste nogle frekvenser hvis du sætter dem til det samme (de er ikke altid lige præcise)

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ok. Kan du ikke give mig de indstillinger, som du mener er optimale så. Bare som vejledning?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

det kommer meget an på hvilke højttalere du har og sub ikke mindst. Så jeg kan ikke give dig "optimale" indstillinger også fordi det er meget individuelt hvad man kan lidt. Men jeg kan da give dig et par tips. Det smarte er at der er to helt uafhængige indstillinger af højttalerne og subben på din receiver (jeg ved ikke helt hvor meget du er inde i indstillingerne på receiveren, så det bliver en smule på begynder niveau - det skal nok lige nævnes at jeg ikke kender til alle mulighederne på 4308 og nogle af navnene på indstillingerne har muligvis et andet navn). Den første man møder er for alle højttalerne (også den der indstilles i autosetup). Hvis du bruger autosetup/audyssey, så kør det og brug dem som udgangspunkt til videre indstilling. Det kan godt anbefales at måle manuelt bagefter, specielt subben er som regel helt ude i skoven hvad afstand angår (om du mener det er nødvendigt at måle helt ned til 0,01m præcision må være op til dig selv). Det kan iøvrigt anbefales at bruge et SPL-meter til indstilling af de enkelte højttaleres niveau for lidt større præcision. Nu til pointen. Inde i de avancerede indstillinger er der noget 2-channel Direct Mode (el. lignende). Der kan du indstille højttalerne (dog kun front og sub). Hvis du sætter subben til LFE + MAIN og crossover et eller andet sted mellem 60 og 80Hz og prøver at høre noget musik. Du skruer så gradvis ned for crossover til den "ekstra" bas forsvinder. Så har du subben med til at give lidt ekstra dybde uden at den spiller det samme frekvensområde som fronterne. De indstillinger kan du så lave i det "normale" højttaler setup også. Eller du kan sætte alle højttalerne til small og lade subben overtage ved omkring 80Hz

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hmmm...ok. Tak for det. Jeg prøver at rode lidt med det.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg rodet med det i et par dage, og jeg må sige, at det er ikke nemt at lytte sig frem til. Synes ikke at der er den store forskel om cross. freq. står til 40, 60, 80 eller 90. Men når jeg rammer mellem 100 og 110, forsvinder al bassen i lyden?!? Når jeg så rammer 120, kommer den igen, og der er der for meget bas på, det er tydeligt. Men hvordan med hensyn til volumen på sub-kanalen i recieveren? Er det bare efter hvad man synes?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes