Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 18:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: BenQ W5000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 December 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg overvejer kraftigt en BenQ W5000 til min hjemmebiograf. Jeg har dog lige ét spørgsmål. Den har tilsyneladende kun 1,2 x zoom - men hvordan regner man så ud, hvor stort et billede, den kan danne, når den er placeret en vis afstand fra lærredet?

Jeg har fx 3,63 fra væg til væg, og med en projektordybde på 42 cm +/- er der lige over 3 meter hen til selve lærredet. Lad os for eksemplets skyld bare sige 3 ligeud. Hvor stort et billede vil BenQ W5000 så kunne producere? Det er jo lidt vigtigt i forhold til hvor stort et lærred, jeg skal anskaffe mig. Overvejer kraftigt et fastrammelærred, som så bare skal hænge konstant på væggen.

På forhånd tak
Til top Vis xavis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xavis

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 December 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

http://www.projectorcentral.com/BenQ-W5000-projection-calcul ator.htm

Ja med en afstand på 3m er BenQ w5000 nok ikke så oplagt, hvis du skal have noget wow effekt som man får ved et stort lærred.
Du skal nok ikke kigge efter dlp projektor da de generalt ikke har så stor zoom.

Til top Vis ikeaboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ikeaboy

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Så med et widescreen-lærred bliver det kun til omkring 60"?? Det er sq for lidt! Jeg havde regnet med et sted i området af 100-120.

Jeg har ellers bare hørt, at dlp-projektorer skulle være de bedste? Og også med den bedste teknologi - altså, den bliver ikke på samme måde slidte eller kvalitetsforringede som lcd'erne..?

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 December 2008 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Mange synes dlp bedst, men i mine øjne er de dog dårligst. For det første pga af regnbue effekten som med mine øjne er uudholdelig og så også pga af at de ikke er så placeringsvenlige.

Alternativet er D-ILA men fra jvc, men de er lidt dyre. 
Lcd er billigere, men  har som regl ikke så godt sort niveau og ja paneler bliver slidt, men de holder nok snildt 5000 timer. Og inden man for set 5.000 timer er der nok kommet nye teknologier der er billigere og langt bedre.

På 3 meter kan du godt komme op på 100" med fx en sanyo z700

Til top Vis ikeaboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ikeaboy

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Regnbueeffekten har jeg så ingen problemer med - min kammerat har en InFocus X2, og jeg kan ikke se nogen regnbue eller farvebuer af nogen slags.

D-ILA har jeg også haft kig på, men de er lige dyre nok.

Ja, det kan jeg se - er det så en projektor, der kan anbefales? Og hvad med dens 'storebror' z2000, selvom det er en ældre model??

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 December 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

xavis skrev:

Ja, det kan jeg se - er det så en projektor, der kan anbefales? Og hvad med dens 'storebror' z2000, selvom det er en ældre model??

Der burde ikke herske nogen tvivl om at Z2000 er bedre end Z700.

Men hvis du har et budget på ca. 15000 og ikke har noget imod at handle i tyskland er der også den helt nye Z3000.

Jeg er selv lige gået fra en Z4 (720p) til en Z2000 (fik den for 10.000 i tyskland), og udover den forbedrede opløsning, har den også en overlegen kontrast, bedre farver og er helt stille. Min største anke er fokus problemet, som ifølge nogle aftager/forsvinder efter en del timers drift. Det håber jeg dælme, for DET er godt nok irriterende

Desuden skal du være forberedt på at skulle ind i service menuen og pille ved scaler filteret, hvis du ønsker optimal 1:1 pixelmapping/skarphed på HDMI. Det galdt også min Z4, så mon ikke det er en generel Sanyo egenskab, at dens indbyggede transient improvement (som jeg ikke ønsker) virker bedst hvis scaler filteret står lidt "off".

Udenfor Sanyo skulle den nye Panasonic AE3000 også være en fin projektor - omend lidt dyrere.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2008 kl. 05:10 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke finde noget decideret review af z3000'eren, men specifikationerne ser spændende ud (hvilket jeg tilsyneladende er enig med mange forumskribenter i ).

Jeg har fundet den på tysk eBay til DKK 17.000, hvilket er en pris, de forskellige sælgere er overraskende enige om. (Var der en anden tysk forhandlerside, du havde i tankerne?) Derudover står den på svensk pricerunner til lige under de DKK 16.000.

Kan prisforskellen på z2000 (9000 på pricerunner.se) og z3000 retfærdiggøres ved de bedre specs??

Og er der nogen herinde, der kender til en side, der har haft z3000'eren i hænderne og lavet en ordentlig bedømmelse??

Det med scaler osv. ved jeg ikke så meget om - endnu - men håber, det kan læres, når man står med den i hænderne..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes