Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Betyder kabler virkelig så meget? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 November 2008 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hej derude!

Jeg har for nogle måneder siden skiftet mit gamle bilka anlæg ud mere end (lidt) mere seriøst, da jeg igennem de næste par år vil opbygge en hjemmebiograf. jeg er studerne, så det kommer til at tage tid ;)

Jeg har købt følgende:

NAD 744 surround (5.1)
2 x Podspeakers (front/stero højtalere) Jubilee model som sku være lidt bedre end de "almindelig"
3  x (center og baghøjtsalere) satelit højtalere fra et billigt supermarked surround anlæg (lumatron)  skal skiftes når der er penge til det.

INGEN sub endnu!

Alle højtalere er koblet til min NAD med almindelig 240v ledning, har tænkt på at købe noget bedre til mine podspeakers i første omgang, men vil en noob som mig kunne høre nogen tydelig forskel?(jeg har virkelig ikke særlig meget forstand på dette, endnu)
Så tænker på at købe en subwoofer istedet for,  så der kommer lidt mere stemning, når jeg ser film. Hvad ville I købe først?

Herligheden er koblet til en Mac Pro og almindelig pc der bliver brugt som medie centre.
Så har jeg et 42" phillips plasma tv og en Hitachi CP-x-345 projektor og et 100" lærred :)

Her er et billed af rummet(værelse på 15kvm) Min NAD er gemt ind i det hvide skab til højre og Macpro plus PC i det til venstre. Den lille grå klods oven på er min lumatron center højtere, hæftige sager ;)

Men håber i kan komme med lidt råd om hvad jeg skal købe næste gang? :)

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl
Til top Vis Joeytribbiani's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joeytribbiani

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 November 2008 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Bare lidt fornuftigt kabel burde ikke gøre at du ikke også kan købe sub.

Køb noget billigt højtaler kabel med en tværsnit på 2,5cm2 når du skal trække lidt længere kabler.

et par bud :
QED Micro kabel 
http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hoejttalerkabel/qe d_micro_kabel.htm

SPT-2250
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=152& ;lang=dk

OFC Transparent Højttaler
http://www.av-connection.dk/?PGr=2103&ML=359

Alt sammen til 20,- eller under /meter

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2008 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar!

Tror jeg vil tage ned i hifiklubben og købe nogle meter til mine front højtalere i første omgang, når det kan fåes til kun 20 kr/m

Jeg tænker på at købe en brugt subwoofer på dba eller lign. har et budget på ca 1000-1500 kr til dette, er der noget du kan anbefale i dette pris niveau? Mit værelse er som sagt meget lille, så det kræver nok ikke en voldsom karl.

Jeg har også tænkt på at montere nogle bodyshakers i min sofa, for at nogle rystelser når der er knald på filmen. Min NAD 744 har jo to subwoofer udgange så tænke at bruge den ene til alm aktiv sub og den anden til bodyshaker, er det muligt?

mvh mads

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl
Til top Vis Joeytribbiani's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joeytribbiani

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2008 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

tjek de her ud, alle okay kvali.

Tag den der er tættes på.... eller hør dem begge.
Begge 2 skal nok gøre dig tilfreds.  (KLIPSCH SYNERGI 10" er på papiret det vildeste)

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=99376

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=100207

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2008 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Joeytribbiani skrev:
.

Jeg har også tænkt på at montere nogle bodyshakers i min sofa, for at nogle rystelser når der er knald på filmen. Min NAD 744 har jo to subwoofer udgange så tænke at bruge den ene til alm aktiv sub og den anden til bodyshaker, er det muligt?

mvh mads

Du skal også have en forstærker til at drive de kropsryster, og så forbindes det på samme måde som en sub.

Det skal nok blive godt !

Godt råd: Hæv dine front højtaler! Sæt dem så de spiller i mod højden af dit hovde når de ser film.
(Husk på at de er lidt tilbage lænet og højden skal passe med vinklen).
Dette vil give din en bedre oplevelse når du ser film.

Hvordan sidder dine baghøjtaler ?

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2008 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Jamen så tror jeg det bliver  HARMAN KARDON SUB TS 11.  Få kilometer fra mig og til kun 1000 kr.

Okay, kunne jeg så fx, bruge harman TS11 sub som forstærker til kropsryster?  Kan se at
Offcourse_dk26 har nogen : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57109&P N=1
 (lidt mere end halvvejs nede)

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2008 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Min sofa er meget meget lav, så det passer nogenlunde, mit hoved er ca 20 cm højere oppe end front højtalerne.

Jeg læste at baghøjtalerne sku være 2-3 fod over hoved højde, og jeg har placeret dem ca 1 meter over mig til at starte med og så vinklet dem svag ned af mod mig, for at lyden ikke bliver reflekteret på modsatte væg.

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2008 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

Joeytribbiani skrev:

Okay, kunne jeg så fx, bruge harman TS11 sub som forstærker til kropsryster?  Kan se at
Offcourse_dk26 har nogen : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57109&P N=1
 (lidt mere end halvvejs nede)

Nej de skal have egen forstærker.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2008 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

Joeytribbiani skrev:
Min sofa er meget meget lav, så det passer nogenlunde, mit hoved er ca 20 cm højere oppe end front højtalerne.

Jeg læste at baghøjtalerne sku være 2-3 fod over hoved højde, og jeg har placeret dem ca 1 meter over mig til at starte med og så vinklet dem svag ned af mod mig, for at lyden ikke bliver reflekteret på modsatte væg.

Super, så er det ganske tæt på optimalt

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2008 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg læst lidt om de to sub's fra århus området

KLIPSCH SYNERGI 10" SUB - 200W DIGITAL (koster 1600)
 og
harman TS11 (koster 1000,-)

Må sige jeg helder mest til klipsch, da den har 200w
kontinuerlig og 420w peak. Hvor harman kun har 200w peak?

Så burde klipsch ikke være det bedste valg? Hvad betyder det er den er en
digital hybrid forstærker? Jeg har fundet den til under 2000 fra nye, så tror os godt jeg en presse slæger lidt i pris :)

EDIT: Sorry havde ikke set at du havde skrevet at klipsch var den vildtste på papiret ;) Tror jeg tager ud og hører begge to.

Tilbage til kropsryster: Er det sådan en forstærker som denne NAD jeg vil kunne bruge til formålet:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/forstaerker/nad _t955_effektforstaerker_grafit.htm

godt nok meget dyr synes jeg :/ ?

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 November 2008 kl. 03:41 | IP-adresse registreret  

I stedet for at købe en sub, burde du koncentrere dig om at købe en ordentlig center. Den du har nu er ringe, og en center er meget vigtig i film, da al dialogen samt en del af effekterne kommer fra den. Det er ikke svært at finde en god center for ca. 500 kr. Alt er jo bedre end den du har nu.  

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 26 November 2008 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

hejsa  dette kabel er fint  nok så kan du altid skifte det ud senere når pengene er større .. det er billigt . jeg bruger det selv er godt tilfreds med det http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9545&n=10

om kabler betyder noget .. jo lidt gør det .. 10 procent vil jeg sige .. det er noget det betyder meget mere for lyden .. til højtaler.... vælger men en fornuftig størrelse så går det ikke helt galt ....   signal kabler .. tja .. det er nok også en smule at hente.. et kabel til en 100 kr til dit behov være fint nok .. helt og lykke med det  

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 November 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Mine bud:

Kabel: Almindelig 240V netledning er fint fint til dit nuværende setup, jeg mener ikke der er noget at hente på den konto endnu.

Centerhøjttaler Hellere ingen center end en dårlig center. Sagt på en anden måde, centerhøjttaleren skal lyde ligesom dine fronthøjttalere gør ellers gør den mere skade end gavn. Jeg ville droppe centeren helt, evt. lede efter en enkelt Podspeaker på brugtmarkedet.

Sub: Ja, tak!! Intet surround anlæg uden sub, og det mener jeg gælder uanset størrelsen på ens fronthøjttalere. Jeg vil til hver en tid vælge at købe sub'en før en centerhøjttaler. Hellere et 4.1 setup end et 5.0 hvis du spørger mig.

Ovenstående er naturligvis bare min egen mening og ikke nødvendigvis den som virker bedst for dig.

Joeytribbiani
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Mine bud:

Kabel: Almindelig 240V netledning er fint fint til dit nuværende setup, jeg mener ikke der er noget at hente på den konto endnu.

Centerhøjttaler Hellere ingen center end en dårlig center. Sagt på en anden måde, centerhøjttaleren skal lyde ligesom dine fronthøjttalere gør ellers gør den mere skade end gavn. Jeg ville droppe centeren helt, evt. lede efter en enkelt Podspeaker på brugtmarkedet.

Sub: Ja, tak!! Intet surround anlæg uden sub, og det mener jeg gælder uanset størrelsen på ens fronthøjttalere. Jeg vil til hver en tid vælge at købe sub'en før en centerhøjttaler. Hellere et 4.1 setup end et 5.0 hvis du spørger mig.

Ovenstående er naturligvis bare min egen mening og ikke nødvendigvis den som virker bedst for dig.

Jeg er blevet tilbudt en billig Dali c-1000. Jeg har godt nok læst at højtalerne skal have sammen "klang" som mine podspeakers, men hvordan ved jeg om denne dali har det?
Det er helt umuligt at finde en brugt cinepod speaker, har kigget ofte  de sidste 8 måneder og har ikke fundet nogen til under 2500(brugt) og en ny koster 3000. så kan der gå laaang tid inden jeg får en center..

Jeg har bestemt os tænkt mig at købe en sub inden for nærmere fremtid,  da det giver en hørbar forskel for selv en noob som mig  :)

2 x Minipod white (bag)
BassStation Subwoofer
Infocus Big Play X10
PlayStation3
92" lærred
42" Phillips pl

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 November 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Mine bud:

Er enig.

Jeg ville også foretrække at køre uden center og så hellere få en ordentlig sub. Suppler så senere med en center i din højttaler serie eller evt. en almindelig pod. Jeg kører selv pt. med 4.1, da min center ikke kan placeres optimalt. Så hellere sub end center.

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 November 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Joeytribbiani skrev:
Jeg er blevet tilbudt en billig Dali c-1000. Jeg har godt nok læst at højtalerne skal have sammen "klang" som mine podspeakers, men hvordan ved jeg om denne dali har det?
Det er helt umuligt at finde en brugt cinepod speaker, har kigget ofte  de sidste 8 måneder og har ikke fundet nogen til under 2500(brugt) og en ny koster 3000. så kan der gå laaang tid inden jeg får en center..

Jeg har bestemt os tænkt mig at købe en sub inden for nærmere fremtid,  da det giver en hørbar forskel for selv en noob som mig  :)

Om Dali c-1000 ligner dine pods i lyden ved du reelt kun ved at prøve det, men.. Odds'ne for at den lyder bare nogenlunde som dine pods, det er vel ca. 1:1.000.000.

Det er meget meget få højttalere der har samme klang og udtråling hvis ikke de er fra samme serie (ikke bare samme mærke).

Selv kører jeg uden center, men det er nu mest fordi der ikke er plads til den i mit setup. Til gengæld har jeg aldrig hørt nogen kommentere at den mangler når de hører mit anlæg.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Personligt mener jeg at alm . 230volt ledning har en alt for lille tværsnit (0,5-0,75) til højtaler brug.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 26 November 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
Personligt mener jeg at alm . 230volt ledning har en alt for lille tværsnit (0,5-0,75) til højtaler brug.

hvorfor?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 26 November 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved kan man ikke få alm. netledning i mindre end 0.75 kvmm. Man kan i øvrigt eksperimentere med at lægge
det dobbelt, og sondere om det gør godt for basstyringen.

Et andet r i g t i g godt og tilfældigvis billigt kabel er van den Hul Clearwater. Virker meget neutralt når det lægges dobbelt
(se evt. tråden Kubikkens setup). Men så er prisen selvfølgelig også dobbelt: 120 kr. pr. meter i stedet for 60 kr. pr. meter.
Kablet falder ikke igennem i deciderede high end sammenhænge - men er måske lidt overkill til dine nuværende HT.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

esf-opti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2006
Sendt: 26 November 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jo mindre kvadrat kablet er, jo større modstand. Og modstand er da klart noget af det som gør kabler dårlige, så jo større
kvadrat jo mindre modstand. Og så kan vi snakke materiale, hvor sølv er en bedre leder en kobber, men så kan vi blive ved
i evigheder:)

Så find dig nogle højttaler kabler med en god tykkelse og en pris som du vil betale ;)
Til top Vis esf-opti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af esf-opti

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes