Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Mit første rigtige anlæg...HJÆLP! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Quaff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 November 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen. Jeg er helt ny herinde og håber på at kunne få lidt hjælp.

Jeg skal ud og købe mit første "rigtige" anlæg og har kigget på Dali Concept 6 og Dali Concept 8 højtalere. Det jeg gerne vil have hjælp med er at finde en forstærker, gerne af mærket Denon eller NAD, der kan trække disse højtalere.

Det skal lige siges at jeg har et budget på 8.000-10.000 incl. cd-afspiller. Jeg håber ikke at dette er helt urealistisk. Vil helst have fingrene i Concept 8.

Jeg er blevet anbefalet at købe brugt, men vil genre have den "rare" følelse det er at investere i helt nyt elektronik :-)

På forhånd tak for hjælpen og en fed side.

Mvh. Jakob.

Til top Vis Quaff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Quaff

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 November 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Dali Concept 8 = 6k

NAD C355BEE = 4,5k

Så er budgettet allerede skredet....

Muligheder:

Køb Concept 6 eller køb brugt.

Mvh.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Normalt vil jeg sige hør først, men når du har så relativt lidt til rådighed, ville jeg satse på.

www.fyndborsen.se

XTZ 99.32
XTZ class.A 100 D3.Denne har indbygget DA konverter.
Køb en billig DVD med digital udgang. eller brug din pc.

Dette koster cirka 10000 danske kroner
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Quaff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg havde lidt håbet på at en DENON AVR-1509 kunne klare det. Jeg kan ikke helt gennemskue specifikationerne, men som jeg umiddelbart ser det skulle det så ikke kunne lade sig gøre.

Concept 8 = 6.000

Denon AVR-1509 = 2.200

Denon DVD-1740 = 1.500

Total = 9.700

Ville dette være helt umuligt?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 November 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Vil du ikke kun have stereo.??

Avr-1509 er jo surround receiver

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Den AVR-1509 går i knæ!!

Dali Concept 8 er en stor højttaler, som altså kræver noget saft for at spille ordentligt!
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Find en brugt forstærker i stedet, hvis du ABSOLUT vil have de Concept 8.

Quaff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2008 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Helst surround, men ellers et forslag til en stereo.

Havde ellers lige håbet på den Denon...øv.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2008 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ville købe en stereoforstærker først og så senere udbygge til snurrerundt, når pengekassen er til det...

Det er til at finde noget fornuftigt i det prisleje, du befinder dig i...

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Sendt: 25 November 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Og så ville jeg bestemt holde mig fra de billige Denon-forstærkere - de har ikke ligefrem det bedste ry.

Mit råd:
Køb højttalere brugt - der kan man ikke gå helt galt i byen.

Køb cd/dvd og forstærker fra nyt (men ikke nødvendigvis i Hifi Klubben - der er mange andre muligheder, hvis du tager til København f.eks. Tape Connection, KT Radio, Top Sound m.fl.).

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 November 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Jamen rolig nu!!

Du kan sagtens samle dig det surroundanlæg du drømmer om. Hvis du kigger et smut på brugtmarkedet, kan du sagtens
samle dig et rigtig velspillende setup med det budget.

Men skal ikke sige jeg ikke kan følge dig i den glæde ved at få noget spritnyt hjem i stuen. Men som de andre hifinørder
herinde vil fortælle dig. Får du dit setup til det halve (eller dobbelt så meget for pengene om du vil) ved at købe brugt.

Skal det være nyt, ville jeg i dig sted kigge på et lidt andet setup. Når du siger surround, skal det så have HDMI og alt det
der nymodens halløj?? Har nemlig selv haft kig på denne CAV:
CAV AV2086
Hvor mange har snakket om muligheden for at biwire via de 2x150w og de 2x100w.
Den vejer 20kg, og ligger på 10000kr i en hififorretning ovre på sjælland et sted, jeg ikke lige kan huske navnet på. Måske
den har lidt flere kræfter end den typiske surround forstærker med 7x140w.

Ellers synes jeg komplett.dk har nogle fornuftige bud på billige ting. De har fx. også Infinity Beta 40 til kun 3500kr sættet
som andre steder koster 5000-6000kr sættet.

Samlede surroundhøjttaler-sæt ligger de også inde med til gode penge. Fx Patos Basic pakken til kun 1500kr. Fandt en norsk
anmeldelse på et tidspunkt af fronthøjttalerne Patos Basic 310 som fik god karakter til en nypris af ca 3000kr. anmeldelsen
var fra 2005, men stadigvæk...

Edit: Fandt den! Patos Baic 310

Held og lykke

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige: Gå ned i HFK og lyt til kombinationen med AVR-1509, DVD-1740 og Concept 8 højttalerne. Det kan jo være, det lyder rigtig godt.

Jeg vil dog også anbefale dig i samme omgang at lytte til f.eks. NAD 325BEE (3.000) men så kommer du selvfølgelig over budgettet, med radio og CD/DVD.

Evt. kunne en NAD L54 til 3.500,- være en mulighed. Det er jo en alt i en løsning, og så sparer du penge til signalkabler, og kan bruge dem til nogle gode højttalerkabler.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 November 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hvilken størrelse rum skal de højttalere spille i? Concept 8 må betragtes som værende så store (med 2 x 8") at det ikke må være rum under 25 kvm.
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Heavylight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sverige
Sendt: 25 November 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Dali Concept 8 = 6kNAD C355BEE = 4,5kSå er budgettet allerede skredet.... Muligheder:Køb Concept 6 eller køb brugt.Mvh.

NAD C355BEE är en av de bättre förstärkarna i den prisklassen. Jag tror det är så att den mannen som startade bygget med NAD på 80-talet, var inbjuden som gästdesigner och gjorde den här förstärkaren. Hög dynamik.
Til top Vis Heavylight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heavylight

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 November 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Dali Concept 8 BILLIG!

Så mangler man kun at finde en mere - med mindre man er en af dem der synes at klassisk musik i mono er det eneste der duer

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

rskriver skrev:
tv/hojttalere/hojttalere/annonce/4011659#">Dali Concept 8 BILLIG!

Så mangler man kun at finde en mere - med mindre man er en af dem der synes at klassisk musik i mono er det eneste
der duer

Så kan man "bi-ampe" med kun 1 stereo-forstærker. Det er sq da smart!

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej Quaff,

Velkommen til + held & lykke. Lad mig sige (og jeg siger ikke dette for at være nedladende) at du gør to ting som du måske komme til at fortryde senere (og som rigtig mange, inkl. mig selv, gør ved 1. "rigtige" anlæg):

1) Går ud fra at Hifi-klubben er det rigtige sted at lede (naturligt for det er klart den mest kendte forretning med kvalitets-hifi), og

2) Går ud fra at surround er en nødvendighed i dag.

Mit råd er: Gør dig selv den tjeneste at lede andre steder end Hifi-klubben - flere eksempler er allerede nævnt i tråden. Min personlig anbefaling (og jeg har ingen kommercielle interesser heri, kun gode erfaringer som køber) er TopSound på Østerbrogade i København. De er flinke, komptente, og har indset værdien i langvarige kunderelationer frem for hurtigt salg. I Hifi-klubben bliver man desværre ofte mødt af meget unge og uerfarne sælgere, der ikke kender ordet "service".

Desuden, overvej om du virkelig skal bruge surround. For det første giver det at se film med lyden via steroe-anlægget en del af den samme oplevelse. For det andet, hvis det er musikken der interesserer dig, så får du, alt andet lige, mere for pengene i et rent stereo-anlæg.

Mvh

Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Monkeyboy skrev:

Hej Quaff,

Velkommen til + held & lykke. Lad mig sige (og jeg siger ikke dette for at være nedladende) at du gør to ting som du
måske komme til at fortryde senere (og som rigtig mange, inkl. mig selv, gør ved 1. "rigtige" anlæg):

1) Går ud fra at Hifi-klubben er det rigtige sted at lede (naturligt for det er klart den mest kendte forretning med kvalitets-
hifi), og

2) Går ud fra at surround er en nødvendighed i dag.

Mit råd er: Gør dig selv den tjeneste at lede andre steder end Hifi-klubben - flere eksempler er allerede nævnt i tråden.
Min personlig anbefaling (og jeg har ingen kommercielle interesser heri, kun gode erfaringer som køber) er TopSound på
Østerbrogade i København. De er flinke, komptente, og har indset værdien i langvarige kunderelationer frem for hurtigt
salg. I Hifi-klubben bliver man desværre ofte mødt af meget unge og uerfarne sælgere, der ikke kender ordet "service".

Desuden, overvej om du virkelig skal bruge surround. For det første giver det at se film med lyden via steroe-anlægget
en del af den samme oplevelse. For det andet, hvis det er musikken der interesserer dig, så får du, alt andet lige, mere for
pengene i et rent stereo-anlæg.

Mvh

Kunne ikke være mere enig . Tag dig god tid, og kig dig lidt omkring i dit områdes hifi-shops og lyt til lidt forskelligt og
dan dig et indtryk af hvilken lydfilosofi du synes om. Vil give monkey-boy ret i at stereo egner sig fint til filmbrug. Hvis du fx
hører 80% musik og 20% film, så burde du nok overveje stereo, da man naturligt får meget mere for pengene her.
(selvfølgelig nemt for mig at sige når jeg er ren stereomand , smag og behag).

Mvh

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 November 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Vil helt klart anbefale dig at købe brugt, der får du så meget mere for pengene. Hvis du ellers bare hører højttalerne/cd-spilleren/forstærkeren i aktion inden køb, skulle der ikke være den store risiko ved det. :)

Har ikke selv prøvet så meget forskelligt hi-fi, så egne erfaringer er jeg ikke så rig på, men kan da anbefale et sæt Dali 109 højttalere og en Thule IA100 forstærker. Ellers er det nok nemmere at hjælpe dig, hvis du fortæller lidt om, hvad dine krav til dem er (udseende, størrelse osv. osv.) og hvad for noget musik du hører. Nogle højttalere passer bedst til techno eller andet musik , hvor en god bund i musikken er krævet, hvorimod andre højttalere passer bedre til akustisk musik, hvor der lægges vægt på klang og præcision osv.

Men altså synes ihvertfald du skal kigge brugt, det vil du efter min mening blive langt gladere for i sidste ende :)
Til top Vis Emil Killer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil Killer

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes