Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 20:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Tv og projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 November 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg arbejder i en ungdomsklub, hvor vi skal have indkøbt en ny fladskærm. Jeg havde tænkt på noget 42" i full HD. Prisen er ikke helt defineret endnu, men efter at have tjekket priser på hifipriser.dk havde jeg tænkt noget i omegnen af 8000kr. Hvad vil folk foreslå. Jeg ved godt, at det ikke bliver det bedste tv i verden (faktisk noget af det billigste), men hvad vil i foreslå til prisen?

Vi har også en gammel projektor, som vi evt. også ville skifte ud. Har overhovedet ingen forstand på projektorer, så vil lige høre, om det er muligt at få en projektor, der kompenserer for at den er monteret i loftet og peger ned, så billedet ikke bliver trapez formet. Den må ikke være alt for dyr, men hvad er det muligt at få, som er rimeligt.

På forhånd tak
-dixib-
Til top Vis dixib's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dixib

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 23 November 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Du kunne tage udgangspunkt i denne nye netbutik,der har meget fine priser, feks :

http://www.dustinhome.dk/pd_5010140966.aspx

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Tak for link'et, men det er ikke priser jeg er ude efter.
Vil høre folks erfaringer med/anbefalinger af fjernsyn i den prisklasse jeg søger og så få noget info omkring projektorer, da jeg slet ikke ved noget i den henseende.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 23 November 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Glem Full HD. Det er ikke nødvendigt i den størrelse.

Spar pengene og køb en bedre projektor. Den skal nok have Lensshift, hvis du vil undgå de skrå sider.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Full HD er mest af alt for at være sikret, da det formodentlig ikke er noget, der bliver udskiftet med det samme. Desuden er tanken at vi skal finde ud af noget med parabol og der skulle jo gerne være mulighed for HD.

TV og projektor skal bruges til to forskellige ting. TV som sagt som fjernsyn og projektor til vores "biograf" (ikke noget avanceret).

Er en projektor med lensshift dyr?

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

dixib skrev:
Full HD er mest af alt for at være sikret, da det formodentlig ikke er noget, der bliver udskiftet med det samme. Desuden er tanken at vi skal finde ud af noget med parabol og der skulle jo gerne være mulighed for HD.

TV og projektor skal bruges til to forskellige ting. TV som sagt som fjernsyn og projektor til vores "biograf" (ikke noget avanceret).

Er en projektor med lensshift dyr?

Nej, de fleste LCD projektorer har lensshift. Det er DLP'erne det kniber lidt med.

dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Nu kiggede jeg på det link, som Lennon gav. På f.eks. denne InFocus projektor (http://www.dustinhome.dk/pd_5010148478.aspx) er der noget, som hedder Keystone Correction. Har prøvet på deres hjemmeside og google, men har ikke kunne finde nærmere info. Er dette deres form for Lensshift?

Hvad er fordele og bagdele ved henholdsvis DLP og LCD. Hvad vil du anbefale?

dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

OK, har selv lige fundet ud af hvad keystone correction er. Og det er det jeg søger. Troede det var et InFocus begreb, men da jeg søgte på det uden infocus, så kom det frem med det samme.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

dixib skrev:
OK, har selv lige fundet ud af hvad keystone correction er. Og det er det jeg søger. Troede det var et InFocus begreb, men da jeg søgte på det uden infocus, så kom det frem med det samme.

Nej, det er ikke keystone du søger. Det skal helst undgås at bruge keystone. Det ødelægger opløsningen.

Med lensshift kan du flytte hele billedet vertikalt og horisontalt. Nogle kan kun det første; andre begge dele.

Når den har lens shift hænger du projektoren vandret så billedet ikke får skæve sider. Derefter kan du flytte billedet, i alle retninger. Hvor meget det kan flyttes afhænger af den enkelte projektor.

Se her (omtrent halvvejs nede): http://www.sanyo-lcdp.com/english/product/plvz5/plvz5.html

Edit: Eller her: http://entfernungsrechner.sanyo.de/tool_en.asp

Uden at det skal blive alt for teknisk, med alt for mange indstillingsmuligheder, så kig på billedet til højre. Venstreklik (hold knappen nede) på den lille, røde kasse der skal forestille projektoren. Træk den et godt stykke til højre; det gør det lidt nemmere at demonstrere lensshift da billedet så vil blive større. Kig nu til venstre for billedet: Der er en lodret, rød bjælke med en "knap" i midten. Venstreklik (hold igen) på den og du kan nu flytte billedet op og ned. Det viser (groft sagt) hvor meget du kan flytte billedet op og ned.

dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Har jeg forstået det ret, hvis jeg siger, at lensshift er en analog korrektion og keystone er digital?

Jeg tror ikke det gør så meget, hvis det "bare" bliver en projektor med keystone, med mindre en projektor med lensshift kan skaffes i ca. samme prisklasse. TV-projektet er det vigtigste lige nu, og nyindkøb af projekter er kun, hvis der bliver penge i overskud, derfor skal den ikke være for dyr, og havde først regnet med noget billigt omkring 4000-5000kr. Men måske man skal op i omkring 8000 for at få noget, som er bare nogenlunde ordentligt og kan det, som jeg ønsker?

Det skal lige sige, at vores lærred er en ramme med påmonteret plader, som bliver malet med helt normal hvid maling, så det er ikke ligefrem det mest optimale, så derfor behøver vi nok heller ikke brugt vildt meget på en projektor, som alligevel ikke kan udnyttes ordentligt. Vil dog gerne bare have en, som kan koregere for den trapez form, som vores nuværende laver ved den montering, som er tiltænkt (og som også er widescreen, som vores nuværende heller ikke er).

Så vidt jeg ved, så skulle det også være ret dyrt at skifte pære i sådan en projektor. Er der nogen type, hvor dette er billigere end andre, og er det noget, som det kan betale sig at gå efter?

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

dixib skrev:
Har jeg forstået det ret, hvis jeg siger, at lensshift er en analog korrektion og keystone er digital?

Jeg tror ikke det gør så meget, hvis det "bare" bliver en projektor med keystone, med mindre en projektor med lensshift kan skaffes i ca. samme prisklasse. TV-projektet er det vigtigste lige nu, og nyindkøb af projekter er kun, hvis der bliver penge i overskud, derfor skal den ikke være for dyr, og havde først regnet med noget billigt omkring 4000-5000kr. Men måske man skal op i omkring 8000 for at få noget, som er bare nogenlunde ordentligt og kan det, som jeg ønsker?

Det skal lige sige, at vores lærred er en ramme med påmonteret plader, som bliver malet med helt normal hvid maling, så det er ikke ligefrem det mest optimale, så derfor behøver vi nok heller ikke brugt vildt meget på en projektor, som alligevel ikke kan udnyttes ordentligt. Vil dog gerne bare have en, som kan koregere for den trapez form, som vores nuværende laver ved den montering, som er tiltænkt (og som også er widescreen, som vores nuværende heller ikke er).

Så vidt jeg ved, så skulle det også være ret dyrt at skifte pære i sådan en projektor. Er der nogen type, hvor dette er billigere end andre, og er det noget, som det kan betale sig at gå efter?

Ved lensshift flytter du hele billedet rundt; næsten som det passer dig. Det er utroligt praktisk, og nogle gange en absolut nødvendighed. Keystone bruger du til at rette op på billedets sider, hvis de er skæve. Det er som sagt noget der skal undgås, og du får heller ikke brug for det hvis du har lensshift.

Til 4000-5000 kr. skal i nok have en brugt Sanyo Z4 eller Z5. Sidstnævnte kunne for nyligt købes ny i Tyskland for ca. 6000 kr., men lageret er måske ved at være tømt da den er udgået. Den har lensshift der strækker rimelig langt. Se linket til Sanyo som jeg smed igår.

De to er dog ikke særligt lysstærke så det kræver at rummet er mørkt.

dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget på Z5 på hifipriser, og der kan den skaffes til lige under 8000kr., så det er ikke så slemt. Bliver desværre nødt til at købe i Danmark, da det er til en offentlig institution, og derfor skal købes med EAN nummer.
Den skal bruges i et helt mørkelagt rum (uden vinduer eller noget), så det går nok, at den ikke er så lysstærkt.

Nu må vi se, hvor meget jeg får lov til at bruge på den, og så må vi tage den derfra.

Takker meget for hjælpen ang. projektor, men kunne stadigvæk godt tænke mig noget hjælp i forhold til TV, hvis der er nogen, som vil byde ind der.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

TV: http://cinemagic.dk/shop/panasonic-th-42px80ea-3971p.html

Nej, det er ikke Full HD, men du har som sagt ikke brug for det i den størrelse. Du får ikke noget bedre til den pris. Skulle jeg selv til at købe tv, var det det jeg købte.

Det kan skaffes billigere, men jeg kender intet til denne butik: http://www.dustinhome.dk/pd_5010134131.aspx?csref=Prisjamfor else_Pricerunner_1540

dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Nu håber jeg på, at vi kan få parabol-tv med et HD abonnement. Vil Full HD så ikke betyde noget?
Den høje opløsning kunne også være fed i forhold til muligheden for at tilslutte en computer.
Vil du anbefale plasma over LCD?

Det med priser skal jeg nok finde ud af (afhænger også af hvilken forhandler der vil handle med EAN#). Er mere interesseret i hvilket fjernsyn omkring de 42", der er bedst for de ca. 8000kr?

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

dixib skrev:
Nu håber jeg på, at vi kan få parabol-tv med et HD abonnement. Vil Full HD så ikke betyde noget?
Den høje opløsning kunne også være fed i forhold til muligheden for at tilslutte en computer.

Det med priser skal jeg nok finde ud af (afhænger også af hvilken forhandler der vil handle med EAN#). Er mere interesseret i hvilket fjernsyn omkring de 42", der er bedst for de ca. 8000kr?

Full HD er ikke noget jeg vill ofre penge på før det falde voldsomt i pris.

HD kanalerne er vel kun i 1080i og 720p; begge dele kan modtages af TH-42PX80. Det modtager også 1080p så det er ikke noget problem.

Om du kan se forskel på 720p og 1080p er blevet diskuteret herinde til hudløshed. Mange mener (mig selv inkl.) at på normal betragtninsafstand vil du ikke være i stand til at se nogen forskel. Desuden er der mange andre faktorer end opløsning der skal tages hensyn til for at få et ordenligt billede. Opløsning er absolut ikke alt, og det kommer nok først et stykke nede af listen.

Et lille udvalg af tråde:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67185&K W=Full+HD+HD+ready

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65996&K W=Full+HD+HD+ready

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=61184&K W=Full+HD+HD+ready

Søg selv videre.

Tjek denne artikel http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511, hvor du bl.a. kan udregne om du har nogen gavn af at købe et Full HD tv.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

dixib skrev:

Der er jo for det første ingen udsendelser i full-hd, og for det andet skal man op i minimum 50" skærmstørrelser før det reelt har lidt betydning.

Det bedste 42" tv op til 10.000 kr er uden tvivl Panasonic uanset om det skal være Full HD eller ikke . 

dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hvis I skulle lave en personlig top 3 over 42" fjernsyn (både plasma og LCD) til ca. 8000kr, hvilke ville det så være?

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Det bedste LCD bud må være SonyW4500,som er både mindre og dyrere end Panasonic. LCD kræver noget mere tweaken mht de rigtige indstillinger, men er mere robuste mht stationære billeder.  

dixib
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Tak for anbefalingen, men kan se at du har valg et full HD, selv om du ikke lader til at være fortaler for det, så vil lige uddybe lidt mere ang. min top 3.

Der er frit valg på alle hylder! Du står med cirka 8000kr (kan godt være lidt mere, kan godt være det ikke er nødvendigt at bruge så meget) og du kan frit vælge mellem plasma, LCD, full HD, HD ready og hvad der ellers findes af muligheder. Størrelsen er heller ikke fastsat, tror dog at 42" er max. Vi kommer til at gå fra et 32" CRT, så 40" som det anbefalede Sony vil også være rigeligt.

Håber på flere forslag og hjælp til at vælge.

Ang. projektor, så lader det til, at der også bliver penge til det og til endnu er det den Sanyo Z5 (som kaizer anbefalede), der virker mest aktuel (tror der er penge til den, men måske ikke). Er det et godt valg til de ca. 8000kr.? Findes der andre/(gerne) billigere apparater, som er lige så gode (med den ønskede lensshift funktion)?

Takker mange gange for hjælpen indtil nu. Den har været til stor hjælp.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2008 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

dixib skrev:
Ang. projektor, så lader det til, at der også bliver penge til det og til endnu er det den Sanyo Z5 (som kaizer anbefalede), der virker mest aktuel (tror der er penge til den, men måske ikke). Er det et godt valg til de ca. 8000kr.? Findes der andre/(gerne) billigere apparater, som er lige så gode (med den ønskede lensshift funktion)?

Takker mange gange for hjælpen indtil nu. Den har været til stor hjælp.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=328968&cks=ASS& assoc=84476DCC-9330-4E27-81A8-B134E45CBAB6

Mere om den her: http://www.epson.dk/internetLive/dctm/content/DK/da_DK/produ cts/video_projectors/DNK_Product_Model_EMP-TW700_DA.inter.js p

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes