Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 11:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: rumakustik i hjemmebio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bonogo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 November 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg skal igang med at lave min nye hjemmebio i et rum i kælderen, som tidligere har fungeret som hjemmebio, men jeg har ikke været tilfreds med lyden i "betonhulen"

Mit spørgsmål er nu ,inden jeg går igang med projektet, hvordan får jeg den bedste akustik i rummet.

Planen er umiddelbart at beklæde alle vægge og loft med isolering og 2 lags gibs, og gulvet med trægulv og gulvtæppe, men ville lige høre om der er nogle gode råd, ideer og tips inden jeg går i gang??

Jeg har således ikke spørgsmål til valg af højttalere recievere osv. - ikke endnu ihverfald, men søger kun vejledning i forbindelse med selve opbygningen.

Til top Vis bonogo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bonogo

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hvilke mål har dit rum (højde,bredde, længde)?
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

bonogo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

rummet er ca. 4 meter X 5 meter X 2.35

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 November 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

en god ide er at lave f.eks loftet ude af vinkel
og måske nogle vægge så der ikke en så mange paralelle flader ...

loftet kunne med fordel laves med Troldtekt .... el. Rockfon, Eccofon

"Biograf"-akustik er noget mere dæmpet en "Hifi"-akustik

så nogle dæmpeplader kræves også på væggene

gulvtæppe på hele gulvet ...

bastraps i hjørnerne (dæmpe)

store billeder med glas er ikke nogen god ide'

og stort glas bord foran sofa'en osv....

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

bonogo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk planlagt at lave fritlagte bjælker i loftet således at loftet ikke bliver en hel flade

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 21 November 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

hej

ja som jakobsen siger Troldtek på loftet. og så gulvtæppe på. og så lade væggene stå rå, med måske lidt diffusion´er på. Vil jeg mene du er nået et godt stykke.

power

bonogo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Lyder godt - glæder mig til at komme i gang :-) Tak for Jeres svar

Heavylight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sverige
Sendt: 25 November 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

bonogo skrev:

Jeg skal igang med at lave min nye hjemmebio i et rum i kælderen, som tidligere har fungeret som hjemmebio, men jeg har ikke været tilfreds med lyden i "betonhulen"

Mit spørgsmål er nu ,inden jeg går igang med projektet, hvordan får jeg den bedste akustik i rummet.

Planen er umiddelbart at beklæde alle vægge og loft med isolering og 2 lags gibs, og gulvet med trægulv og gulvtæppe, men ville lige høre om der er nogle gode råd, ideer og tips inden jeg går i gang??

Jeg har således ikke spørgsmål til valg af højttalere recievere osv. - ikke endnu ihverfald, men søger kun vejledning i forbindelse med selve opbygningen.

Kolla in XTZ Room Analyzer. Ett verktyg som mäter upp rummet och visar dig hur dina högtalare bäst ska placeras.
Ett tips är att ta bort den bakre betongväggen genom ett drapperi av ett tjockt tyg och hänga det på en gardinstång eller liknande. De bakre högtalarna sätts på stativ.
Til top Vis Heavylight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heavylight

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

power skrev:

hej

ja som jakobsen siger Troldtek på loftet. og så gulvtæppe på. og så lade væggene stå rå, med måske lidt diffusion´er på. Vil jeg mene du er nået et godt stykke.

power

Jeg ville fokusere meget på væggene - specielt 1. reflektionspunkt. Derudover har jeg også fået utroligt meget ud af at dæmpe meget af bagvæggen også.

Jeg har brugt det billigste rockfon og forbedringen er helt ufattelig! :) Hvis man har mulighederne og økonomien tror jeg virkelig der er meget at hente! (Du kan se hvordan jeg har gjort, under min www)

Men glæder mig til at se/høre havd du finder ud af - er enormt misundelig over en dedikeret kælderbio
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 December 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Lad være med at sætte gips op i loftet - det giver det rene akustikhelvede. Bare søg på de utallige opråb fra nye husejere, der har fået sat gipslofter op i deres nye huse uden akustikplader. Sæt akustikplader op i hele rummet - de skal dække hele loftet for at virke optimalt. Så får du en fantastisk akustik.

Vi har Designpanel 1200 akustikplader fra Danoline i vores nye hus i de rum, hvor vi "taler". Virkningen er fænomenal og giver tilmed et fedt udseende af loftet efter min mening.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Nikodk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Sendt: 01 December 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Enig i at der ikke skal sættes rene gipsplader op - akustisk gips er umiddelbart løsningen.

Jeg endte med at købe Gyptone base 40 til min kommende bio - jeg blev frarådet at købe Troldtex, da det sjældendt dæmper i andet end meget høje frekvenser. Ikke at akustisk gips tager de helt dybe frekvenser, men de kan dække et lidt større område. Dog kræver det at der er plads til isolering ovenover. - det kan anbefales at tage kontakt til producenterne, ofte har de en teknisk afdeling, der kan rådgive omkring det.

Husk det er vigtigt at du laver loftet korrekt - det er svært at lave om bagefter, mens basfælder, diffusorer og lign, kan tilpasses lettere bagefter

Nikolaj

Til top Vis Nikodk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nikodk

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej

troldtex dæmper jævnt i hele frekvens området. Så det kan du rolig sætte op som loft. har det selv på loftet samt gulvtæppe. og ¨der er en behaglig samt god akustik i lytterummet.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Lad være med at sætte gips op i loftet - det giver det rene akustikhelvede. Bare søg på de utallige opråb fra nye husejere, der har fået sat gipslofter op i deres nye huse uden akustikplader. Sæt akustikplader op i hele rummet - de skal dække hele loftet for at virke optimalt. Så får du en fantastisk akustik.

Vi har Designpanel 1200 akustikplader fra Danoline i vores nye hus i de rum, hvor vi "taler". Virkningen er fænomenal og giver tilmed et fedt udseende af loftet efter min mening.

Lars

Mon ikke den dårlige akustik snarere skyldes moderne boligindretning: Store glaspartier, ingen gardiner. Klinkegulve istedet for gulvtæppe. Stålben og glasborde. Ingen polstrede møbler. Ingen bogreoler. Hvis man følger med i "Hammerslag" bemærker man tydeligt den håbløse akustik i mange boliger. Jeg har selv gipslofter overalt - og glimrende akustik. 

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
lars37 skrev:

Lars

Mon ikke den dårlige akustik snarere skyldes moderne boligindretning: Store glaspartier, ingen gardiner. Klinkegulve istedet for gulvtæppe. Stålben og glasborde. Ingen polstrede møbler. Ingen bogreoler. Hvis man følger med i "Hammerslag" bemærker man tydeligt den håbløse akustik i mange boliger. Jeg har selv gipslofter overalt - og glimrende akustik. 

Der har du selvfølgelig en pointe, men personligt kunne jeg aldrig drømme om at lægge gulvtæpper i vores hus...

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 December 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

power skrev:

troldtex dæmper jævnt i hele frekvens området. .

Det passer ikke. Kig på graferne på deres hjemmeside. De kan jo monteres på et utal af måder, og deres virkeområde afhænger voldsomt heraf, men den typiske montering med 25mm forskalning hjælper minimalt under 100hz.

Jeg har selv et rum hvor alle vægge er beklædt med Troldtekt monteret på ovenstående måde.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:
Batman skrev:
lars37 skrev:

Lars

Der har du selvfølgelig en pointe, men personligt kunne jeg aldrig drømme om at lægge gulvtæpper i vores hus...

Ok, men i det mindste er WAF nok højere ved almindelig møblering og indretning  end med alle mulige mærkværdige rumakustikforbedrende dimser

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hej brian

Ifølge århus akustik samt deres målinger efter det var monteret. kunne man nu se at det dæmper jævnt.

power

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 December 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har kendskab til professionelle lydteknikere der kan udmåle et rums akustik, og justere room equalizers i overenstemmelse hermed?

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 December 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

power skrev:

Hej brian

Ifølge århus akustik samt deres målinger efter det var monteret. kunne man nu se at det dæmper jævnt.

power

Kalder du det her "jævnt":

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes