Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Subwoofer giver absolut ingen lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 November 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har en Yamaha RX V-1500 receiver og en System Audio SE200 subwoofer. Det er så småt gået op for mig at subwooferen faktisk ikke har fungeret siden sidste gang jeg havde anlægget skilt ad, så at sige, og det irriterer mig. Derfor kunne jeg godt bruge lidt hjælp.

Jeg har anvendt receiverens indbyggede testfunktion. Samtlige højttalere i anlægget giver lyd fra sig, men subwooferen er død som en sten. Den er sat til at tænde automatisk, men det gør den bare ikke. Det er uanset hvilken type musik jeg hører. Receiveren er konfigureret til at have en cutover frequency på 80hz og uanset om jeg prøver en testtone derover eller derunder, er der ingen lyd overhovedet. Jeg har også prøvet at sætte en meget høj cutover frequency på receiveren for sikre mig helt og aldeles, at jeg ikke bare spillede musik uden så megen bas. Også uden resultat.

Har i nogle forslag til hvad jeg kan tjekke? Der er selvfølgelig strøm på subwooferen og den er tilsluttet med det rigtige kabel.

Til top Vis Høegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Høegh

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 18 November 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ved at være panisk. Jeg har efterhånden prøvet alt. Jeg ved så meget som at der absolut ingen lyd kommer, uanset hvad jeg afspiller eller hvordan jeg tester med receiveren. Yamahas YPAQ (mener jeg det hedder), der er en form for autokonfiguration, kan fint finde de andre højttalere, men der er ingen lyd med subwooferen. Subwooferen er tændt og lyser, og jeg kan høre, at der er strøm på forstærkeren i den fordi den brummer svagt.

Okay.. Jeg kan se at subwooferen faktisk tænder, når den står på auto og anlægget spiller. Ergo kan den altså registrere at der kommer input til den fra anlægget. Det ændrer dog ikke ved at den er helt stum. Spørgsmålet er om det er "pre put" stikket til subwooferen (på receiveren) der er noget galt med, indstillinger på receiveren eller subwooferen. Jeg kan ikke tro at det er indstillingerne på receveren, eftersom ikke engang Yamaha's autokonfiguration kan få den til at give nogen form for lyd.

Til top Vis Høegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Høegh

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 18 November 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

du kunne prøve sub'en uden om receiveren fx ved at tilslutte den direkte til højre eller venstre udgang på en cd afspiller husk at skrue helt ned for sub'en efter du så har startet cd'en skruer du så langsomt op for sub'en.

du bør selvfølgeligt også lige prøve med et andet signal kabel det kunne være defekt

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 November 2008 kl. 04:52 | IP-adresse registreret  

Har du tjekket om du har instillet receiveren til, at der er en sub på? Yamaha'ens menu skal stilles på SUB = Yes (eller noget i den retning).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes