| Forfatter |
|
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 13 November 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
En der kan svare på om jeg vil kunne med min PS3 kunne dekode DTS-HD, DTS master audio og DD HD, og sende det som et 8kanals PCM over til min Audiolab via HDMI? Eller downsampler den det til alm. DTS og sender det som 6 kanals?
|
| Til top |
|
| |
Yoda Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 13 November 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Din PS3 kan dekode HD-lydformaterne og sende det over HDMI til din receiver som LPCM. Jeg benytter mig selv af det, og det fungerer fint. Den laver dog ikke et 5.1-lydspor om til 7.1. Heller ikke et HD-lydspor. Det vil stadig "kun" være 5.1, når det sendes som LPCM. Dog vidt jeg husker, så skal du dog have opdateret din firmware inden for det sidste halve års tid (jeg kan ikke huske versionsnummeret), for at en PS3 kan dekode DTS HD Master Audio. __________________ Min DVD/HD-samling
|
| Til top |
|
| |
krusbaek Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil man også kunne overfører et LPCM-signal fra en PS3 via et optiskkabel til ens forstærker? Eller skal det være HDMI?
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan kun overføre normal DD og DTS via optisk. HD-lydspor skal overføres via HDMI. (eller 5/7.1 analog, men det er ikke en mulighed på en PS3)
__________________ www.headgear.dk
Et rent høretelefon-site
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vælger du DTS-HD eller DD TrueHD, downsampler den det til alm. 5.1, hvis du bruger optisk. Så din forstærker ser det som et normalt DTS eller DD track.
|
| Til top |
|
| |
krusbaek Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.
Så man kan altså ikke få ukomprimeret lyd på en forstærker som er LPCM-kompatibel, men ikke har HDMI indgang?
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke med en PS3.
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
krusbaek skrev:
Så man kan altså ikke få ukomprimeret lyd på en forstærker som er LPCM-kompatibel, men ikke har HDMI indgang? |
|
|
En forstærker der er LPCM kompatibel men ikke har HDMI, er kun kompatibel med 2-kanals LPCM, ikke med 5.1 eller 7.1. Båndbredden er for høj. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
krusbaek Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg skal lige forstår dette her rigtigt (undskyld hvis jeg er fatsvag )
Spørgsmål 1 Er PCM er 2-kanaler og LPCM er multikanal, er det rigtigt?
I specifikationerne på min receiver kan jeg se at den kan tag ”LPCM (up to 192K)”. Min forstærker har ikke nogen HDMI indgang, og min PS3 og forstærker er forbundet via et optisk-kabel.
Spørgsmål 2 - Kan jeg via PS3 afspille Dolby TrueHD, DTS-HD og Uncompressed PCM på min forstærker uden at det bliver det downsamplet (så det alligevel kan være lige meget) ?
|
| Til top |
|
| |
Yoda Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Nej - det er ikke rigtigt. L står bare for lineær. LPCM og PCM er to sider af samme sag. Otto har ret. Et optisk kabel kan ikke håndtere LPCM i mere end to kanaler (stereo). Hvis din receiver ikke har HDMI men er LPCM-kompatibel, så kan den altså "kun" modtage det i 2 kanaler, og det får du ikke HD-lyd i 5.1 kanaler eller mere af. 2. Din PS3 kan kun spytte HD-lyd ud via HDMI. Kan din receiver ikke modtage via HDMI, så kan du bede din PS3 om at sende lyden ud via det optiske kabel, men konsollen vil så downsample HD-lyden til helt alm. Dolby Digital og DTS som vi kender det fra DVD-film, og det får du ikke Dolby TrueHD, DTS-HD og Uncompressed PCM af. Derfor: Du skal enten have en ny receiver eller en ny BD-afspiller med analoge udgange, hvis du vil have HD-lyd (sidstnævnte kræver så ditto analoge indgange på din receiver).
__________________ Min DVD/HD-samling
|
| Til top |
|
| |