Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Underligt problem ved ny centerhøjtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Robert-Wannabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2005
Status: Offline
Sendt: 09 November 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Slettet... slet gerne tråden moderatorer
Til top Vis Robert-Wannabe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert-Wannabe

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hvordan ved du at du kun er oppe på 55% af forstærkerens kraft? - Vurderer du det ud fra volumenknappens stilling? I så fald er du på afveje, for du kan sagtens have udstyret en forstærker til klippegrænsen længe før volumenkontrollen står på "fuld skrue".

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

en forstærker der begrænser dig når du nu ikke selv kan

billige forstærkere spare på strømforsyningen så ved musik kan du vælge enten at bruge al den energi der er tilrådighed på højre/venstre kanal eller fordelt på alle 5 kanaler, en 4ohms center oveni hjælper bestemt ikke

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Robert-Wannabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Hvordan ved du at du kun er oppe på 55% af forstærkerens kraft? - Vurderer du det ud fra volumenknappens stilling? I så fald er du på afveje, for du kan sagtens have udstyret en forstærker til klippegrænsen længe før volumenkontrollen står på "fuld skrue".

Ja okay, skal gerne indrømme jeg ikke er så skarp til sådan noget. Men ja, det var bedømt ud fra volumenknappen.

phoeniks skrev:

en 4ohms center oveni hjælper bestemt ikke

Forklar venligst

Til top Vis Robert-Wannabe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert-Wannabe

Robert-Wannabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg føler mig smådum nu. Har checket op på tingene, og der står rent faktisk bag på Sony'en: "Warning: Use ONLY 8-16Ohm speakers! Anything else may damage the unit or speaker."

Har nu besluttet mig for at smutte ud og købe et helt nyt sæt højtalere (både front, center, bag og sub).
De skal jo gerne passe til min recievers ydelse, så har i nogen gode forslag? Jeg sætter et max-budget på 5000 +/- 500-600 kr i alt. 

Det skal lige siges om recieveren: Jeg blev faktisk meget positivt overrasket da jeg modtog den. Har skam hørt rigtige high-end (og low-end) recievere før, så regnede med en omgang average-lyd, hvis i forstår. Den lyder utrolig dynamisk og har en række dejlige features (f.eks. muligheden for auto-kalibrering m. medfølgende målemikrofon). Så jeg fortryder det skam ikke. Siger heller ikke det er verdens bedste reciever, for det er det jo ikke - men den er i hvert fald mere end pengene (~1600 kr) værd.

Så for lige at opsummere:
  • Tilfreds med recieveren
  • skal bruge nyt 5.1 højtalersæt til max 5000 kr i alt - forslag?
  • højtalersæt skal være på mindst 8 ohm
  • det var min egen fejl mht. den gamle centerhøjtaler.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Bortset fra centeren, hvilke er så de øvrige højttalere du har koblet til?

Det behøver ikke at være et problem at du har koblet 4 ohms højttalere (især ikke hvis det kun er centeren der er det) til selv om der står den advarsel bag på forstærkeren.

Du skal bare være opmærksom på at en højttaler med lav impedans "suger" mere strøm (og dermed effekt) ud af din forstærker, for samme volumenindstilling. Det kan være en del af forklaringen. Men forstærkere er næsten altid konstrueret sådan at man når maksimum længe inden man har drejet helt om på volumenknappen. Derfor er det vigtigt at du ikke spiller "ulidelig højt" - det er ofte tegn på at forstærkeren forvrænger og er for hårdt belastet (forvrænget lyd lyder "højt") Så spil ikke højere end det lyder rent og godt, så burde du sagtens kunne fortsætte med dine 4 Ohms højttalere.

Hvis du skifter ud til 8 Ohms typer vil du muligvis løbe ind i at du ikke kan spille så højt som før, for deres spændingsfølsomhed er ofte lavere. Du kan bare dreje mere på volumenknappen før det sker og det er ikke investeringen værd.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2008 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

helt enig boye

du behøver ikke fare ud og købe nyt, du nævnede selv at når du satte center til small gik det bedre så gør det og sørg for der er luft omkring forstærkeren (køling)

hvis du skriver hvilke HT du har så er lettere at råde dig, det kan meget vel være at en optimal indstilling af forstærkeren + en extra sub til 2000,- vil være langt mere effektivt end 5nye HT5000,-

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes