Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ikon eller Concept til hjemmekino? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 07 November 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hvilken surround er bedre til hjemmekino? Dali Ikon surround med Ikon 7 som fronter eller Dali Concept med Concept 8 eller 10 som fronter.

Jeg ved godt at til musik så er Ikon mere detaljeret og bedre, men nu spørger jeg om hjemmekino.. Der er jo stor prisforskel på de to surround..

Til top Vis Zagor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zagor

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg var også henover de to da jeg skulle købe. Jeg var vist mest til Ikon, så vidt jeg husker. Men jeg endte med at købe Monitor Audio i stedet...! Kunne være det var noget for dig også.

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Ok! Andre som har erfaring med Concept vs Ikon. Jeg hører ikke så meget rolig musik, mest pop musik f.eks. Madonna.

Ved godt Ikon er mere detaljeret, men spiller det en stor role når man hører ikke så detaljeret pop musik? Det tæteste på rock jeg hører er "the script".

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 14 November 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Concept serien er den eneste jeg har hørt og er den jeg er den heldige ejer af, prisen er jo klart en fordel også.

Jeg er meet glad for mine, de gør det godt til musik som til film. Men der fåes jo selvfølgelig bedre.

Skal skrive mere om mine Concepter, når min nye Denon 3808A!! (hvis det blir den.. heh) kommer ind af døren i næste uge, forhåbentlig og får smækket den på plads til 7.0 set-up. 

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se du har 2x nad c272 effektforstærker.. Når du forbinder Nad effekt med din onkyo surroundforstærker gennem pre-out, kommer der så Nad lyd eller Onkyo lyd til fronthøjtaler?

Håber du forstår hvad jeg mener..

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 15 November 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Vil da tro det er NAD lyden der kommer ud.. Medmindre man kommer div. effekter på, fra suround receiveren!? Men ved det ærligt talt ikke, må lade de bedrevidne herinde på siden komme med noget feedback på det..  Vil egentlig også selv gerne vide om jeg vil få meget bedre lyd ud af mine Concept 10`er, når jeg får dennye DENON surround receiver, fremfor den gamle SONY!

Det er dog kun en Sony forstærker jeg har lige nu! ikke Onkyo..

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Zagor skrev:

Ok! Andre som har erfaring med Concept vs Ikon. Jeg hører ikke så meget rolig musik, mest pop musik f.eks. Madonna.

Ved godt Ikon er mere detaljeret, men spiller det en stor role når man hører ikke så detaljeret pop musik? Det tæteste på rock jeg hører er "the script".

Detaljer betyder vel altid noget...! Selv ved simpel musik. Men hvis du kun hører på musikken med et halvt øre når du går rundt og laver alt muligt andet er det måske ikke det mest væsentlige.

Et andet mærke der lyder derhenad er DLS. De forhandles også i Tape Connection.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 November 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

concept serien lyder ikke særlig godt, jeg har selv Ikon7 og jeg synes den er meget detaljeret men mangler noget punch og nogle fylde i lyden..

et par højttaler du skulle overveje er et par Magneplanar MG12 de spiller bare som en drøm og koster kun 500 spir stk. mere end ikon7..

mine ikon´s bliver skiftet ud med sådanne et par..

Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2008 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:

concept serien lyder ikke særlig godt, jeg har selv Ikon7 og jeg synes den er meget detaljeret men mangler noget punch og nogle fylde i lyden..

et par højttaler du skulle overveje er et par Magneplanar MG12 de spiller bare som en drøm og koster kun 500 spir stk. mere end ikon7..

Hej.. Du siger der er ikke meget punch i Ikon..Får man ikke nok punch hvis man kombinere dem med Subwoofer (evt. Ikon subwoofer)??

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Zagor skrev:

Detaljer betyder vel altid noget...! Selv ved simpel musik. Men hvis du kun hører på musikken med et halvt øre når du går rundt og laver alt muligt andet er det måske ikke det mest væsentlige.

Et andet mærke der lyder derhenad er DLS. De forhandles også i Tape Connection.

DLS ligner dali ikon?

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

DLS og Monitor Audio lyder mere som dali en f.eks. b&w, synes jeg. Så hvis du kan lide Dali lyden, så synes jeg du skulle høre på noget DLS og MA i samme prisklasse.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Zagor skrev:
Mads57 skrev:

Hej.. Du siger der er ikke meget punch i Ikon..Får man ikke nok punch hvis man kombinere dem med Subwoofer (evt. Ikon subwoofer)??

jeg må ærligt indrømme at jeg er modstander af brug af subwoofer, jeg synes det har en tendens til at ødelægge lydbilledet men nu er jeg også en musiklytter og ikke en film kigger...

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på wooferen og opsætningen, vil jeg sige...!

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Det kommer an på wooferen og opsætningen, vil jeg sige...!

hver sin smag og behag..

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

altså, vil sige at jeg har hørt både musikalske og knap så musikalske subs. Så er det så nu at jeg ville ønske jeg kunne huske mærkerne...!

Men synes fx. min Velodyne gør det meget godt med musik. Jeg har hørt bedre, men de kostede også mere

E-gun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 November 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

I min hjemmebio har jeg Ikon over hele linien. 2 stk Ikon 7, 1 stk Ikon Vocal2, 4 stk Ikon OnWall og en Ikon sub.

Når jeg siger, at det lyder godt er det jo meget subjectivt, men lydbilledet er meget åbent og klart og sub'en lyder præcist som jeg godt kan li'.

Jeg tror i virkeligheden at lytterummet er det vigtigste. Jeg er så heldig at ha' et 30 m2 rum med skråvægge kun til min bio. Skråvæggene har 4 store vinduesnicher med rullegardiner. I loftet hæger nogle modelfly og væggene er fyldt op med bogreoler. På gulvet et tykt uldent tæppe. Alt sammen dæmper stående lydbølger og neutraliserer rummets lydbillede.

I det rum spiller Ikonerne rigtig godt.

Til top Vis E-gun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E-gun

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 20 November 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Zagor: hvis du vil have de fede filmoplevelser med bulder og brag så skal du nok investere i en sub. Der er jo ingen der tvinger dig til at bruge den når du skal lytte stereo.
Du skal nok være lidt opmærksom på det evige "problem" som de fleste her på siden har oplevet: Når du først begynder at købe kommer du hele tiden til at sammenligne dit grej med noget der lyder lidt bedre og sikkert også koster lidt mere.

Hvis jeg var dig ville jeg se om jeg ikke kunne låne concept og ikon i den lokale hifiklub. Så er der mulighed for at bedømme hvor stor en forskel der er på lyden i netop din stue. Hvis det viser sig at ikon er markant bedre så kan du jo starte med at investere i fronthøjttalerne og så langsomt lade dit setup vokse, hvis du da ikke sidder med en masse penge i overskud...

Hvis du virkelig kan høre en forskel kan høre en forskel tror jeg du vil fortryde hvis du vælger Concept. Sådan har jeg fundet ud af at jeg selv reagerer, men det er selvfølgelig ikke sikkert vi tænker ens :-)
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes